logo autolease
Inventarisatie: investeren in een moderne klassieker
Inventarisatie: investeren in een moderne klassieker

Inventarisatie: investeren in een moderne klassieker

september 12, 2021

Nu een combinatie van vraag na de lockdown en niet-uitgegeven spaargeld de prijzen van moderne klassiekers de lucht in stuurt, is er een investeringsplatform ontstaan ​​dat de mogelijkheid om de meest gewilde auto’s te bezitten en ervan te profiteren een realiteit maakt voor mensen die zich geen volledig voertuig kunnen veroorloven.

The Car Crowd, gelanceerd in oktober vorig jaar, staat op het punt zijn vijfde auto, een Ford Sierra RS Cosworth 3dr, op de markt te brengen. Het bedrijf biedt investeerders 1000 aandelen aan voor £ 59 per stuk, wat het icoon uit de jaren 80 een marktwaarde van £ 59.000 geeft.

De Ford van twee eigenaren, die in 1986 werd geregistreerd en slechts 40.000 mijlen heeft afgelegd, verkeert in originele maar onberispelijke staat. Met de hulp van een expert in het model, bekeek The Car Crowd 16 voorbeelden alvorens te beslissen om de auto te kopen, waarvoor het £ 55.000 betaalde. Aan dit cijfer heeft het een beheerstoeslag van £4000 toegevoegd om inspectie-, herkomstcontrole- en parkeerkosten plus een operationele marge te dekken.

De resulterende biedprijs van £ 59.000 steekt gunstig af bij een richtwaarde van de klassieke autoverzekeraar Hagerty van £ 63.400 voor een in 1986 geregistreerde Sierra RS Cosworth 3dr in uitstekende staat. The Car Crowd beweert dat zijn voorbeeld halverwege tussen deze en de concoursconditie valt, waarvoor Hagerty een richtwaarde van £ 98.000 citeert.

The Car Crowd wordt gereguleerd en geautoriseerd door de Financial Conduct Authority en beweert de eerste te zijn die fractioneel eigendom op de Britse markt voor klassieke auto’s heeft gebracht, met als doel mensen die de hoge prijzen van moderne klassiekers niet kunnen betalen in plaats daarvan aandelen in hen hebben.

De keerzijde is dat de auto’s niet door aandeelhouders mogen worden bestuurd. In plaats daarvan worden ze elk jaar veilig opgeborgen en onderhouden – hoewel aandeelhouders kunnen regelen dat ze hun auto’s kunnen zien wanneer ze dat willen, en er zijn plannen om ze op shows te laten zien.

Het bedrijf werd opgericht door David Spickett, een Britse financiële dienstverlener en autoliefhebber (op 14-jarige leeftijd hielp hij zijn vader bij het bouwen van een Westfield), nadat hij tijdens zijn werk in de VS Rally Rd, de pionier van fractioneel klassiek eigendom, leerde kennen.

Dit Amerikaanse bedrijf werd gelanceerd in 2018 en heeft nu 50 voertuigen in de boeken, waaronder een Porsche 956 Speedster uit 1955, een Lotus Esprit S1 uit 1977 en een Ford GT uit 2005. De gemiddelde aandelenprijs is £ 73, en het beweert dat het rendement over 12 maanden, vanaf de initiële aanbiedingsprijs tot de verkoop, ongeveer 15% is.

“Beleggers zijn over het algemeen tussen de 20 en 30 jaar oud”, zegt Chris Bruno, medeoprichter van Rally Rd. “Het zijn mensen die nog niet eerder hebben geïnvesteerd en van speciale auto’s houden, maar niet het geld hebben om er een te kopen.

“Het is allemaal heel goed voor mensen om te zeggen dat genieten van een klassieke auto draait om het plezier van het bezitten en besturen ervan, maar niet iedereen kan het zich veroorloven. Dankzij Rally Rd kunnen zij en duizenden mensen zoals zij nu in plaats daarvan aandelen in één bezitten.

“Ik geloof dat je een goede belegger bent als je weet waarin je investeert, en onze investeerders weten precies waarin ze investeren.”

Dus, geïnspireerd door Rally Rd, ontwikkelde Spickett The Car Crowd op vergelijkbare lijnen. Zijn bedrijf biedt tot 1000 aandelen in elk van zijn voertuigen, tegen prijzen variërend van £ 18,90 voor een Peugeot 205 GTi en £ 30 voor een Renault Clio V6 (deze aandelen zijn nu allemaal verkocht) tot £ 220 voor een Spyker C8.

Bovendien betalen beleggers een exploitatievergoeding per aandeel van ongeveer 7% (in het geval van Sierra is dat £ 4) om de opslag- en onderhoudskosten gedurende vijf jaar te dekken. Beleggers kunnen een willekeurig aantal aandelen kopen tot een maximum van 100. Om aandelen te kunnen verkopen en dividend uit te kunnen keren, wordt elke auto vermeld als een naamloze vennootschap. The Car Company is van plan om jaarlijks tot 25 aan haar portefeuille toe te voegen.

“Elke auto wordt met de hand geplukt en grondig gecontroleerd, en de investeringsprestaties, zowel in het verleden als in de toekomst, worden onder de loep genomen en berekend”, aldus Spickett. “Het heeft geen zin om een ​​auto met gebreken te kopen of een auto die aan de top van zijn waarderingscurve staat. Op dat laatste punt richten we ons daarom op moderne klassiekers die een groter investeringspotentieel bieden – en lagere onderhoudskosten – dan gevestigde oudere auto’s.

“Onze investeerders – die tot nu toe met meer dan 100 zijn – snappen het concept echt. We openen de markt voor hen op een betaalbaar niveau.”

The Car Crowd is van plan om in 2022 een secundaire markt te lanceren waar beleggers hun aandelen kunnen verkopen. Bij verkoop van de auto neemt het bedrijf de eerste 10% van de verhoogde waarde van de auto over de oorspronkelijke introductieprijs. Beleggers kunnen extra inkomsten verdienen in de vorm van dividenden die worden gegenereerd door vergoedingen die het bedrijf verdient door de auto’s te verhuren voor activiteiten zoals film- en televisieoptredens.

Wat betreft toekomstig financieel rendement citeert The Car Crowd het Knight Frank Wealth Report 2021, waarin werd gemeld dat van 2010 tot 2020 de waarde van klassieke auto’s met 193% is gestegen. “Dit komt overeen met een gemiddelde jaarlijkse groei van 19%”, zegt Spickett. “Klassieke auto’s zijn momenteel een berenmarkt, waar veel geld aan wordt uitgegeven. Maar als de zeepbel barst, zijn we er zeker van dat de beste auto’s, het soort waarin we investeren, altijd in waarde zullen stijgen.

“In ieder geval beoordelen we elke zes maanden de waarde van elke auto en publiceren de resultaten, waarna beleggers kunnen kiezen om hun aandelen te houden of te verkopen.”

John Mayhead, manager automotive intelligence bij Hagerty, zei dat de markt moeilijk te voorspellen is: “Hoewel sommige gebieden snel groeien, met name moderne klassiekers en homologatieauto’s, trekken deze duidelijke winsten speculanten aan, wat potentiële instabiliteit aan die sector toevoegt.

“Beweren dat de markt voor klassieke auto’s de afgelopen jaren in het algemeen met een groot percentage is gestegen, is hetzelfde als beweren dat kunst in waarde is gestegen. Dat is allemaal goed, maar je moet wel het juiste kunstwerk kopen. Auto’s zijn over het algemeen geen kunst, in die zin dat ze bestaan ​​met een doel.”

Jon Price, directeur van Price Ferguson Wealth Management Farnham, een onafhankelijk financieel adviseur, voegde toe dat beleggers hun risicoblootstelling over meerdere beleggingen moeten spreiden.

Hij legde uit: “Omdat The Car Crowd een actief in de vorm van een auto aanbiedt, is het onwaarschijnlijk dat investeerders aanzienlijke verliezen zullen maken. Zouden we je aanraden om al je geld op deze manier te beleggen? Nee, maar als onderdeel van een bredere aandelenportefeuille, en als je van auto’s houdt, is het waarschijnlijk leuk om te doen.”

We ontmoeten een Car Crowd-investeerder

Het koppel Sireesh en Dipti Nallanthighal bezit aandelen in de Peugeot 205 GTi aangeboden door The Car Crowd. Er werden er duizend aangeboden tegen een prijs van £ 18,90, en ze zijn nu allemaal verkocht. Sireesh kocht er 100 en zijn vrouw 20.

“Ik ben een autoliefhebber en heb altijd al iets speciaals willen bezitten,” zei hij. “Dipti is een accountant en remt me altijd af als ik iets overhaast doe. We stopten ons spaargeld in ISA’s, maar toen ik haar over The Car Crowd vertelde, was ze geïnteresseerd.

“Ik denk niet dat investeren in deze moderne klassiekers een risico is, en als onze investering in de 205 GTi onze ISA’s overtreft, zullen we blij zijn.

“Het maakt niet uit dat we niet met de auto kunnen rijden. Als familieman zou ik, als ik hem zou bezitten, geen tijd hebben om ermee te rijden – en ik zou het ook niet willen doen uit angst om de waarde ervan te schaden.”

Welke moderne klassiekers zullen de volgende zijn?

The Car Crowd is op zoek naar de beste voorbeelden van zijn volgende investeringen en de shortlist omvat:

  • Audi R8 (Mk1) handleiding
  • BMW M3 (E90) Frozen Black of White Edition
  • BMW Z3M Coupé
  • BMW M1
  • Ferrari Mondial
  • Honda NSX (Mk1)
  • Honda Civic Type R
  • Honda Integra Type R
  • Lamborghini gallardo
  • Lotus Elise (S1)
  • Lotus Exige (S1)
  • Mazda MX-5 (Mk1)
  • Mitsubishi Lancer Evo VI
  • Mitsubishi Lancer Evo VII
  • Porsche 911 (996) Carrera 4S of Turbo
  • Toyota Supra Twin Turbo

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Inventarisatie: investeren in een moderne klassieker
Voorstel aanvragen
Inventarisatie: investeren in een moderne klassieker