logo autolease
Ik sta nog steeds: de Nissan GT-R op 15
Ik sta nog steeds: de Nissan GT-R op 15

Ik sta nog steeds: de Nissan GT-R op 15

maart 12, 2022


Niet dat beide versies echt een hit meer zijn. In het eerste volledige verkoopjaar (2009) vonden bijna 2000 exemplaren van de GT-R een thuis in Europa. In 2019, het laatste jaar dat de verkoop niet werd beïnvloed door de pandemie of de chipcrisis, was dat gedaald tot 389. Dat zijn minder dan negen GT-R’s van alle rassen per land per jaar. Ik verwacht dat de Nismo op deze manier geprijsd is, omdat de volumes niet van belang zijn en als je een topproduct wilt hebben, kun je het net zo goed dienovereenkomstig prijzen.

Maar het is nog steeds bijna £ 50.000 meer dan een gloednieuwe 992-serie Porsche 911 GT3. Hij kost ook £ 15.000 meer dan de nog krachtigere, zeer nieuwe en niet minder praktische 911 Turbo S. Hij gaat waarschijnlijk ongeveer hetzelfde kosten als de nieuwe McLaren Artura. Dus als je er een gaat kopen, zal dat niet zijn omdat hij het beste op papier staat; er zal een andere reden moeten zijn. En het is mijn taak om het te vinden.

De auto die Nissan heeft geleverd is een machine van modeljaar 2020 – niet dat dat hier enig verschil maakt. Vergeleken met de basis GT-R heeft hij dat extra vermogen, betere turbocompressoren, keramische remschijven en koolstofvezelpanelen, stoelen, vleugels en splitters. Het is, om de volkstaal te gebruiken, een wapen. Maar dat geldt ook voor een trebuchet, en dat specifieke middel om stenen naar de vijand te lokken raakte bijna precies 500 jaar geleden uit de mode.

Ik ben nooit een Godzilla-discipel geweest. Toen het hier voor het eerst kwam en al mijn collega’s explodeerden in paroxysmen van paars proza, was de mijne de kleine, enigszins verbijsterde stem achter in de kamer die zei: “Ik begrijp het niet.” Wat ik niet begreep, was wat er zo geweldig was aan deze nieuwe machine die hem op de een of andere manier beter maakte dan de toch al apocalyptisch snelle, enorm lichtere, wendbare en veel praktischere Mitsubishi Lancer Evolution FQ-Nutter die je voor de helft van het geld kon kopen. Ik weet niet zeker of ik daar ooit een fatsoenlijk antwoord op heb gekregen.

Maar dat was toen en dit is nu. En nu voelt het alsof ik het echt zou moeten testen voor Classic & Sports Car’s ‘future classic’ slot. Als het er aan de buitenkant oud uitziet (en dat is het ook), neem dan een kijkje in de cabine. De huidige F1-kampioen was negen jaar oud in het jaar dat de GT-R uitkwam, en dat blijkt. De cockpit is een niet zo kunstzinnig gemaakte puinhoop.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Ik sta nog steeds: de Nissan GT-R op 15
Voorstel aanvragen
Ik sta nog steeds: de Nissan GT-R op 15