logo autolease
Hyundai breidt Ioniq EV-assortiment mogelijk uit naar kleine auto's
Hyundai breidt Ioniq EV-assortiment mogelijk uit naar kleine auto's

Hyundai breidt Ioniq EV-assortiment mogelijk uit naar kleine auto’s

september 12, 2021


MNCHEN — Hyundai overweegt of het zijn volledig elektrische Ioniq-submerk wil uitbreiden naar kleinere auto’s op basis van het E-GMP-platform, inclusief een opvolger van de Kona kleine SUV, zei de marketingchef van het merk.

“Het zou logisch zijn om alle voordelen van het E-GMP-platform uit te breiden naar kleinere voertuigen”, zegt Thomas Schemera, global head of marketing bij Hyundai. op de autoshow van München. Die voordelen omvatten zowel lange-afstands- als connectiviteitsfuncties, zoals over-the-air software-updates.

“Ik zou voor zo’n project stemmen”, zei Schemera.

De Ioniq 5 compacte crossover is het eerste model in de Ioniq-reeks op basis van het E-GMP-platform. Hyundai ontving er tot nu toe “meer dan 40.000 bestellingen” voor in Europa, volgens Andreas-Christoph Hofmann, hoofd marketing bij Hyundai Motor Europe. Hofmann zei dat Europese klanten “dit jaar ongeveer de helft van dat cijfer zouden krijgen, vanwege het probleem met het chiptekort.”

De Ioniq 5 zal worden gevolgd door de Ioniq 6, een middelgrote sedan die eind 2022 of begin 2023 wordt gelanceerd, afhankelijk van hoe het tekort aan halfgeleiders zich ontwikkelt, zei Hofmann.

De Ioniq 7, een middelgrote SUV, wordt in 2024 gelanceerd.

Op de vraag of een opvolger van de Kona Electric het naamplaatje van de Ioniq 2, 3 of 4 zou kunnen dragen, antwoordde Schemera: “Dat wil ik niet bevestigen, maar het lijkt waarschijnlijk.”

Schemera zei dat de huidige Kona Electric, die de basis deelt met versies met verbrandingsmotoren, “een fantastische auto is.” Het was de vijfde meest populaire EV in Europa in de eerste helft van 2021 met 21.802 verkopen, een stijging van 95 procent ten opzichte van de eerste helft van 2020, volgens cijfers van JATO Dynamics.

Een ander voertuig van de Hyundai-groep, de Kia e-Niro, stond op de zesde plaats, met 20.804 verkopen in de eerste helft.

Hofmann zei dat de start van de productie van Kona Electric in de fabriek van het merk in Tsjechië in de eerste helft van 2020 had geholpen om aan de vraag te voldoen.

Schemera zei dat de grootste uitdaging voor een kleine auto op het E-GMP-platform niet de techniek was, maar het creëren van voldoende volume en schaalvoordelen om de winstdoelstellingen te halen met dure EV’s. Als dat kan worden bereikt, zei hij, heeft het geen zin om nieuwe kleine voertuigen op basis van interne verbranding te ontwikkelen.

Hij zei dat deze discussie nu plaatsvindt binnen Hyundai.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Hyundai breidt Ioniq EV-assortiment mogelijk uit naar kleine auto's
Voorstel aanvragen
Hyundai breidt Ioniq EV-assortiment mogelijk uit naar kleine auto’s