logo autolease
Hoeveel brandgevaar zijn elektrische voertuigen?
Hoeveel brandgevaar zijn elektrische voertuigen?

Hoeveel brandgevaar zijn elektrische voertuigen?

februari 20, 2022


“Als iemand die Nissan heeft geholpen bij het opzetten van zijn batterijfabriek, zou ik, als ik me er een kon veroorloven, morgen een Nissan Leaf hebben”, zegt hij. “We hoeven ons geen zorgen te maken over het kleine aantal branden met elektrische voertuigen, maar we moeten ons er wel van bewust zijn. Een lithium-ionbatterij slaat een enorme hoeveelheid energie op in een zeer kleine ruimte. Sinds 2008 overtreft de invoering van dergelijke batterijen onze waardering voor hun risico’s. We rennen om de achterstand in te halen, maar we zullen het doen.”

Als onderdeel van zijn campagne om het bewustzijn van brandgevaar bij elektrische voertuigen bij eerstehulpverleners te vergroten, heeft Christensen tot nu toe presentaties gegeven aan 30 van de 50 Britse brandweerkorpsen, evenals aan brandweerdiensten in Europa, Australië en Nieuw-Zeeland. Hij begint elke lezing met een beschrijving van de structuur van een lithium-ionbatterijcel. Een stukje aluminium, de kathode genaamd, is bedekt met een gemengde metaaloxide-inkt. Het is gekoppeld aan een plakje koper bedekt met grafiet, de anode. Daartussen bevindt zich een fragiele, geperforeerde plastic separator gedrenkt in een organisch oplosmiddel dat een kleine hoeveelheid additieven bevat waarvan de identiteit, verontrustend genoeg, alleen bekend is bij de fabrikant van de cellen. Afhankelijk van of de batterij wordt opgeladen of ontladen, bewegen de lithiumionen van of naar de kathode en anode.

Dan schenkt de professor zijn publiek van brandweerlieden hun eerste schrik. Vol, een cel bevat 4,2 V aan lading, maar zelfs als deze leeg is, bevat deze nog steeds 2,5 V. Een Nissan Leaf heeft ongeveer 192 cellen in 24 modules en een Tesla Model S meer dan 7000 in 16 modules. Dat is veel energie als de stroomindicator van de auto aangeeft dat hij er geen heeft. Vol of ‘leeg’, het risico dat deze energie op een ongecontroleerde manier ontsnapt, leidt volgens sommige wetenschappers tot ’thermische wegloop’, wanneer warmte en gassen nog hogere temperaturen voeden en nog meer gassen, waaronder waterstof en zuurstof, in een zelf- vervullende lus totdat de cellen beginnen te branden en te barsten. Er ontstaat een giftige dampwolk, die het risico op deflagratie met zich meebrengt. Als de thermische runaway eenmaal is begonnen, kan geen enkel batterijbeheersysteem of stroomonderbreker dit stoppen. “Een batterijbrand is te beheersen, maar niet te blussen”, zegt Christensen.

Hij heeft in tests aangetoond hoe het perforeren of anderszins beschadigen van een batterijpakket, zoals bij een crash, ervoor kan zorgen dat het vlam vat. “Als de batterijbehuizing van een EV is gedeukt, moet je aannemen dat het gevaarlijk is”, zegt hij. Van accu’s is bekend dat ze vlam vatten door oververhitting en tijdens het opladen. Verontrustender is dat een batterijbrand spontaan kan uitbreken, waarbij besmetting van zelfs maar een enkele cel tijdens de fabricage een mogelijke verklaring is. “Zelfs de meest ervaren en zorgvuldige fabrikanten hebben defecte elektrische cellen die door hun zeer zorgvuldige kwaliteitscontrolesystemen gaan”, zegt Christensen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Hoeveel brandgevaar zijn elektrische voertuigen?
Voorstel aanvragen
Hoeveel brandgevaar zijn elektrische voertuigen?