logo autolease
Hoe Tesla mede-oprichter JB Straubel een hele Amerikaanse batterij-industrie wil opbouwen
Hoe Tesla mede-oprichter JB Straubel een hele Amerikaanse batterij-industrie wil opbouwen

Hoe Tesla mede-oprichter JB Straubel een hele Amerikaanse batterij-industrie wil opbouwen

september 15, 2021


Redwood Materials, het batterijrecyclingbedrijf opgericht door Tesla-medeoprichter JB Straubel, heeft een groot geheim bewaard: het is niet echt een recyclingbedrijf.

Natuurlijk, Redwood is snel opgeklommen tot de grootste recycler van lithium-ionbatterijen in de VS. Maar Straubel verliet Tesla in 2019 niet alleen om de rommellades van Amerika op te ruimen. Zijn bredere doel, voor het eerst beschreven aan Bloomberg, is om een ​​groot deel van de batterij-componentenindustrie van Azië naar de VS te verplaatsen.

“Het is zowel inspirerend als angstaanjagend om te zien dat zoveel landen en autobedrijven hun overstap naar elektrische voertuigen aankondigen,” zei Straubel. “Maar er is een enorme kloof in wat er moet gebeuren.”

Om die leemte op te vullen, is Straubel begonnen met het bouwen van een van de grootste fabrieken voor batterijmaterialen ter wereld.

Redwood, dat momenteel drie fabrieken in Nevada exploiteert, is op zoek naar een locatie verder naar het oosten om een ​​nieuwe fabriek van een miljoen vierkante meter te bouwen. Volgens Straubel kost de toevoeging meer dan $ 1 miljard en zal Redwood in staat stellen een belangrijke Amerikaanse kathodeproducent te worden. (Elke batterij heeft twee elektroden – een anode en een kathode – waartussen biljoenen geladen lithiumatomen reizen. Het is de kathode die grotendeels de kosten, prestaties en ecologische voetafdruk van een batterij bepaalt.)

Straubel zegt dat de Amerikaanse fabriek tegen het einde van 2025 materiaal zal produceren voor 100 gigawattuur aan batterijen per jaar. Dat is genoeg voor ongeveer 1,3 miljoen langeafstandsvoertuigen per jaar, vergelijkbaar met de grootste producenten in Azië. Tegen 2030 zal dezelfde faciliteit toenemen tot 500 gigawattuur per jaar, zegt hij. Tegen de huidige prijzen is dat $ 25 miljard aan kathoden per jaar. Redwood is van plan om tegen 2023 een soortgelijke operatie in Europa op te bouwen.

“Deze cijfers klinken krankzinnig, maar als je kijkt naar wat de markt nodig heeft, ben ik als een heilige koe – is dit zelfs agressief genoeg?” zegt Straubel. ‘Iemand moet dit doen. We hebben zelfs minstens vier bedrijven nodig die vergelijkbare agressieve, gekke dingen doen, allemaal in dezelfde tijdlijn.”

Elektrische voertuigen maken vandaag slechts 4 procent uit van de verkoop van personenauto’s, maar de grote omslag komt eraan. Ten minste 15 landen en 31 steden hebben tijdlijnen aangekondigd om de verkoop van auto’s met interne verbrandingsmotor volledig uit te faseren, te beginnen met Noorwegen in 2025. Vorige maand tekende president Joe Biden een executive order dat de helft van de Amerikaanse autoverkopen tegen 2030 elektrisch moet zijn. General Motors , de grootste Amerikaanse autofabrikant, heeft beloofd al zijn voertuigen tegen 2035 te elektrificeren.

Deze EV-beloften zijn gebaseerd op de economische kracht van dalende batterijprijzen. Elke keer dat het wereldwijde aanbod van batterijen verdubbelt, daalt de prijs om ze te maken met ongeveer 18 procent, volgens gegevens die worden bijgehouden door BloombergNEF. Het is een leercurve die wordt aangedreven door grote investeringen in batterijproductie, zoals Tesla’s batterij Gigafactory in Nevada. Er is één opvallende uitzondering op deze regel: batterijmaterialen.

China is goed voor meer dan 80 procent van de wereldwijde productie van batterijcomponenten en materialen, blijkt uit gegevens van BNEF. Hoewel geplande nieuwe batterijfabrieken in de VS en Europa de dominante rol van Azië zullen helpen uitdagen, zullen ze afhankelijk blijven van de regio zonder enorme nieuwe investeringen in basisbatterijcomponenten.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Hoe Tesla mede-oprichter JB Straubel een hele Amerikaanse batterij-industrie wil opbouwen
Voorstel aanvragen
Hoe Tesla mede-oprichter JB Straubel een hele Amerikaanse batterij-industrie wil opbouwen