Lamborghini’s Ad Personam-divisie

Rood met groen? Blauw met geel? Bruin met iets? En wil je de gordels matchen?
Wie wist dat het specificeren van je eigen ‘alles-gaat-supercar’ zoveel keuzes met zich mee zou brengen?
Deze overvloed aan beslissingen, terwijl bijna alles mogelijk is, is de reden waarom Lamborghini, net als andere fabrikanten van luxe auto’s, een manier heeft bedacht om het proces gemakkelijker te maken. Begunstigde kopers kunnen de Sant’Agata-fabriek al lang bezoeken, maar nu kunnen ze een rondleiding combineren met een stop bij de Ad Personam-studio, waar een deskundige hen begeleidt in een specificatiesessie.
Dit is een meer betrokken proces dan welke online configurator dan ook en zeer praktisch. De studio heeft verf- en stofstalen voor elke fabrieksoptie en ‘uitgebreide’ kleur zodat je kunt zien wat bij wat hoort. De adviseurs zijn ook bedreven in het geven van advies over wat wel en niet hoort.
“Twee kleuren zijn goed, drie kleuren kunnen werken, maar ik raad altijd aan om niet verder te gaan dan dat”, zegt Camilla Keim, de expert die me doorneemt wat noodzakelijkerwijs een volledig fictieve Huracán STO-aankoop zal zijn.
Hoewel de kleur van sommige onderdelen niet kan worden gewijzigd (met name de schakelapparatuur en deurkaarten), is een enorm aantal configureerbaar, vooral met inbegrip van dingen als stikselkleur (en zelfs gepersonaliseerde gestikte patronen), carbonpakketten en exterieurstickers – of de keuze om in plaats daarvan afbeeldingen met de hand te laten schilderen.