logo autolease
Hoe elektrificatie de designrichting van Renault vormgeeft
Hoe elektrificatie de designrichting van Renault vormgeeft

Hoe elektrificatie de designrichting van Renault vormgeeft

september 14, 2021


Laurens van den Acker werd in 2009 hoofd van de Renault Group Design en leidde een succesvolle vernieuwing van de Renault-reeks. Nu, onder de nieuwe CEO Luca de Meo, stapt hij in een minder praktische rol bij de automaker als executive vice president, group design. Van den Acker sprak met Nieuwsredacteur Peter Sigal op de autoshow van München over zijn nieuwe functie, de komende Renault Megane E-Tech Electric en de toekomstige Renault 5 en Renault 4ever retro-beïnvloede EV’s.

Hoe vertegenwoordigt de Megane E-Tech Electric compact het design-DNA van Renault? Het heeft een organische vorm maar met scherpe technologische details.

Megane E-Tech is voor mij meer dan alleen een voertuig. Het is ook een symbool van het Renaulution-plan, voor de intentie en de visie van het bedrijf, want het is een volledig elektrische auto zonder compromissen. En ik vond het heel dapper van Luca [de Meo] om het de Megane te noemen, want daarmee laat je zien dat er geen weg terug is [to internal combustion]. Het is het hart van onze line-up. Het is een zeer belangrijke auto, want als Renault elektrische voertuigen wil verkopen, zullen ze duurder zijn. We moeten het ontwerp, de afwerking en de kwaliteit upgraden en er voldoende inhoud aan geven qua technologie en sensaties die [the higher price] echt gerechtvaardigd is. Qua design zit het in het midden, want het is het voertuig dat aan het einde van mijn regeerperiode bij Renault design staat en het begin van Gilles Vidal’s. Je kunt de invloed van Luca al zien — we hebben een Megane-showauto voor hem gemaakt, en hij duwde de productieauto om zo dicht mogelijk bij de showauto te komen. En dit had een heel positieve invloed, want hij duwde de grootte van de wielen, hij duwde de afwerkingen, de kleuren.

Kun je praten over de lay-out van het interieurscherm, in een omgekeerde “L” -positie met meer dan 700 vierkante centimeter bijna ononderbroken schermruimte van het instrumentenpaneel tot een diep aanraakscherm, met uitzondering van een kleine ventilatieopening?

Wat we hebben gezien is ondanks alles een inflatie in schermgrootte. Dit is natuurlijk — als mijn telefoon groter is dan de jouwe, ben ik moderner, ik ben progressiever, ik ben rijker. Maar er is een voordeel. En we vonden dat de verticale lay-out het gemakkelijkst is als je de navigatiefuncties wilt gebruiken. De uitdaging voor ons was hoe we de ventilatieopeningen konden integreren op een manier die er natuurlijk uitziet.

De interface van Google Automotive System is ook een grote stap voorwaarts. De mogelijkheid om Google-apps, Google maps, Play Store, Assistant te gebruiken — dat zal voor veel mensen de zaken echt vereenvoudigen, toch?

Dit is uiteindelijk wat mensen in hun auto gebruiken. Je smartphone kun je thuis vergeten, maar je hebt nog steeds al je apps in je auto. Mensen vinden in de auto dezelfde digitale omgeving als in hun smartphone. Dit is gewoon een fantastische USP [unique selling proposition]. Er zijn heel veel klachten over multimediasystemen in auto’s, wie het ook doet, en 80 procent van die klachten heeft te maken met navigatie. Door niet te proberen een betere navigatie-integrator te zijn dan Google, zullen we hopelijk onze potentiële klachten verminderen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Hoe elektrificatie de designrichting van Renault vormgeeft
Voorstel aanvragen
Hoe elektrificatie de designrichting van Renault vormgeeft