logo autolease
Hoe AI in autoverzekeringen autobezitters meer macht zal geven
Hoe AI in autoverzekeringen autobezitters meer macht zal geven

Hoe AI in autoverzekeringen autobezitters meer macht zal geven

april 1, 2022


We zijn getuige van een spannende tijd in de auto-industrie.

Nu innovatie nieuwe hoogten bereikt met geconnecteerde en autonome voertuigen, maakt de autoverzekeringssector ook zijn eigen evolutie door, waarbij technologie wordt gebruikt om de manier waarop verkeersongevallen en schade worden afgehandeld te verbeteren, mensen tijd en geld te besparen en de vaak stressvolle ervaringen van het omgaan met de nasleep van ongevallen.

Een transformatie is hard nodig in de verzekeringsbranche.

Naast slechte klantervaringen bij het indienen van claims, wordt er elk jaar ongeveer $ 25 miljard niet verantwoord als gevolg van schade-experts, fraude, vertragingen in reparatiewerkplaatsen en meer. Innovatie kan dat veranderen – en dat begint nu al te gebeuren.

Verzekeraars – zoals sommige autobedrijven nu doen – moeten zichzelf zien als technologiebedrijven, die meer AI en data omarmen, en ook meer naadloze klantervaringen. Dit is vooral belangrijk omdat verzekeraars waarschijnlijk een nog diepere relatie met autofabrikanten zullen hebben zodra auto’s autonoom kunnen rijden, waarna het autobedrijf de verantwoordelijkheid op zich neemt als er een ongeluk gebeurt.

Deze innovaties kunnen tijd en geld besparen en tegelijkertijd de transparantie, nauwkeurigheid en efficiëntie verbeteren, die allemaal belangrijk zijn voor het verbeteren van de klantervaring.

AI en computervisie behoren tot de technologieën die de meeste impact kunnen bieden, en het gebruik ervan bij groei in verzekeringen. Camera’s van mobiele telefoons kunnen auto’s scannen na ongevallen, en vervangen verzekeringsexperts bij het beoordelen van aanrijdingsschade, waardoor het proces sneller en objectiever wordt.

De volgende stap, die nu in opkomst is, is het gebruik van AI en computervisie om automatisch niet alleen schaderegistraties te genereren, maar ook schattingen van hoeveel die schade zal kosten om te herstellen.

Dit werkt door een uitgebreide database met onderdelen en prijzen te hebben waar schattingen kunnen worden gegenereerd wanneer een foto van de schade wordt geüpload. Dit legt de macht in handen van de bestuurder of voertuigeigenaar, en haalt het uit de reparatiewerkplaatsen die al tientallen jaren vertrouwen op de mentaliteit dat “als de verzekeringsmaatschappij ervoor betaalt, we zoveel kunnen vragen als we willen” — resulterend in opgeblazen kosten voor alle betrokken partijen.

Als consumenten dit hele proces uiteindelijk zelf kunnen doen — niet alleen schade opnemen met hun telefooncamera’s, maar deze ook uploaden naar het platform van hun verzekeringsmaatschappij en direct een schatting krijgen van de reparatiekosten — zou dit verzekeringsmaatschappijen tijd en geld besparen, wat resulteert in lagere premies en tegelijkertijd de consument mondiger maakt op manieren die we nog niet hebben gezien.

Naarmate auto’s meer verbonden en op software gebaseerd worden met meer sensoren, kunnen uiteindelijk reparatiekosten automatisch worden gegenereerd doordat het besturingssysteem van de auto op het moment van het auto-ongeluk communiceert met een digitaal verzekeringsplatform. Hoewel nog niet beschikbaar, gaat de technologie snel in deze richting.

Telematica, dat GPS-apparaten gebruikt om de locatie van een auto, de gereden afstanden en andere factoren zoals snelheid te volgen, heeft al geleid tot individuele polisprijzen. Bestuurders die veiligere gewoonten vertonen, kunnen lagere prijzen krijgen voor verzekeringsdekking, of, bij sommige plannen, gewoon betalen voor verzekeringsdekking wanneer hun auto in gebruik is en niet terwijl deze op de oprit staat.

Andere gegevens, waarvan een groot deel momenteel langs de kant van de weg gaat in camera’s en sensoren langs de weg, sensoren aan boord en andere IoT-apparaten, plus tekst zoals ongevallenrapporten en eerdere claims, belooft nog meer informatie toe te voegen waar verzekeringsmaatschappijen gebruik van kunnen maken.

Door deze gegevens uiteindelijk te structureren in een bruikbare vorm die kan worden geanalyseerd, zal AI nog krachtiger zijn in het bepalen van risicoprofielen en helpen bij het vaststellen van nauwkeurigere en gepersonaliseerde polisprijzen.

Privacy is ook belangrijk en verzekeraars moeten ervoor zorgen dat ze een beleid hebben dat de privacy beschermt van hun klanten die hen een toevloed aan gegevens verstrekken. Naast het naleven van privacybeleid, zoals de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), moeten verzekeraars voordelen, zoals premiekortingen of coupons, aanbieden aan degenen die hun gegevens delen.

Dit is het moment voor verzekeringsmaatschappijen om te profiteren van de toenemende AI- en datacapaciteiten om prioriteit te geven aan de klantervaring.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Hoe AI in autoverzekeringen autobezitters meer macht zal geven
Voorstel aanvragen
Hoe AI in autoverzekeringen autobezitters meer macht zal geven