logo autolease
Hispano Suiza Carmen Boulogne 2021 recensie
Hispano Suiza Carmen Boulogne 2021 recensie

Hispano Suiza Carmen Boulogne 2021 recensie

oktober 29, 2021


Het ontwerp was, losjes, geïnspireerd op dat van de H6C Dubonnet Xenia uit 1938, en hoewel het meer eerbiedig is dan retro, vertoont het driekwart-achteraanzicht over de zwaar gestroomlijnde achterkant een duidelijke gelijkenis. (De reguliere Carmen zal ook beschikbaar zijn met de optie om de achterwielkappen te verminderen, zoals die van de Xenia, maar de Boulogne krijgt ze niet.) En hoewel EV’s vaak worden bekritiseerd vanwege nepgrilles, heeft de Carmen dat wel degelijk radiatoren achter de grote opening aan de voorkant, voor het koelen van de motoren en de batterij.

Het interieur is toegankelijk via elektrisch bediende vlinderdeuren. Deze gaan niet bijzonder wijd open, dus het is een beetje klauteren om er doorheen te komen. Maar als je eenmaal bent geïnstalleerd, voelt de cabine redelijk ruim aan en hoewel de bronszware afwerking van het prototype niet voor alle smaken zal zijn, is hij bijgesneden tot een indrukwekkend hoge standaard.

Eigenzinnige details zijn onder meer een driehoekige versnellingshendel met drukknop, met Park in het midden en Drive, Neutral en Reverse allemaal in een hoek van 120 graden.

Van de Carmen wordt beweerd dat hij een luxueuze Grand Tourer is, terwijl de Boulogne die ik in bijna voltooide vorm heb gereden, wordt gelanceerd als een meer op het circuit afgestemde versie.

Mijn rit was beperkt tot het circuit op het Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje, een ervaring die bewees dat de Boulogne in staat is om op zijn minst korte doses serieuze snelheid te leveren, waarbij de algehele snelheden worden beperkt door een tempo-setting Tesla.

Begonnen in de vermogensbeperkende Eco-modus ontkende volledige acceleratie, maar het bevestigde wel dat de cabine van de Carmen stil en goed geïsoleerd is op kruissnelheid. Door naar de Normale en vervolgens naar de Sport-modus te gaan, kreeg ik meer kracht, hoewel ik de onbeperkte piekoutput slechts voor de lengte van één rechte lijn mocht ervaren.

Net als bij het prototype Lotus Evija waarmee ik eerder dit jaar reed, is er een verontrustende discrepantie tussen de ernst van de g-krachten die de Carmen creëert en het gebrek aan verbrandingsgeluid en woede om hen te begeleiden.

Door de grootte en positie van de batterij rust 60% van het statische gewicht van de auto op de achterwielen. Dit voelde duidelijk in de krappere bochten van het circuit, waar de voorkant naar de toppen moest worden geleid en optimistische vroege krachttoepassing resulteerde in onderstuur. Toch kon dit worden geneutraliseerd door het vermogen te verminderen en bleek het mogelijk om de bochthouding eenvoudig aan te passen door middel van gewichtsoverdracht.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Hispano Suiza Carmen Boulogne 2021 recensie
Voorstel aanvragen
Hispano Suiza Carmen Boulogne 2021 recensie