logo autolease
Het marktaandeel van Volkswagen Group in de VS zou tegen 2030 10% kunnen zijn vanwege EV's, zegt Diess
Het marktaandeel van Volkswagen Group in de VS zou tegen 2030 10% kunnen zijn vanwege EV's, zegt Diess

Het marktaandeel van Volkswagen Group in de VS zou tegen 2030 10% kunnen zijn vanwege EV’s, zegt Diess

juli 13, 2021


Volkswagen Group CEO Herbert Diess zei dinsdag dat de line-up van elektrische voertuigen van de autofabrikant voor zijn merken – waaronder Porsche en Audi – zijn marktaandeel in de VS meer dan zou kunnen verdubbelen tot 10 procent.

In gesprek met verslaggevers en analisten na het uitstippelen van een brede 10-jarige strategie voor de automaker, die het New Auto noemt, zei Diess dat het bedrijf geloofde dat EV’s tegen 2030 op gelijke voet zouden staan ​​met voertuigen met verbrandingsmotor wereldwijd.

In de VS, zei Diess, is de ID4 elektrische compacte crossover dit jaar bijna uitverkocht, en hij voorspelde dat het retro-gestileerde Microbus-concept, dat in 2023 in de VS debuteerde en nu de ID Buzz heet, populair zou worden bij consumenten .

“In een geëlektrificeerde wereld hebben we emotionele producten nodig”, zoals de suggestief gestileerde ID Buzz, zei Diess. “Het voegt echt iets toe voor het merk dat zoveel van onze concurrenten niet hebben.”

Diess zei dat het merk momenteel precies aan het “herwerken” is welke EV’s het in de VS zal aanbieden buiten de ID4 en ID Buzz, maar hij zei dat met bijdragen van Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini, de verkoop het Amerikaanse marktaandeel van de groep zou vergroten.

“We zijn erg blij met de ontwikkeling in de VS. Natuurlijk hebben we te kampen met beperkingen met het aanbod van chips. Maar dit is niet waar we willen blijven”, zei Diess. “We lopen meer dan 20 procent” [market share] in China en 20 procent in Europa, dus dit is onze ambitie in de VS, ook voor een groter marktaandeel.”

Tijdens de presentatie onthulden leidinggevenden dat VW van plan was om zijn modulaire ICE-aangedreven platform, MQB genaamd, te vernieuwen voor een nieuwe levenscyclus, aangezien het de verkoop van voertuigen op fossiele brandstof voorspelt die tegen 2030 wereldwijd met maar liefst 20 procent zullen dalen.

Leidinggevenden hebben ook meer gedetailleerde plannen om de twee bestaande EV-platforms van VW, bekend onder hun acroniemen MEB en PPE, samen te voegen tot één Scalable Systems Platform of SSP. De transformatie zal beginnen met een project dat aan de gang is bij het premiummerk Audi, Artemis genaamd, en een ander voor zijn massamarktmerken dat aan de gang is bij VW genaamd Trinity.

Het bedrijf zei dat het in de toekomst mogelijk zou zijn om “modellen van alle merken en segmenten op de SSP te bouwen – meer dan 40 miljoen groepsauto’s gedurende de hele levenscyclus.”

Het enkele batterij-elektrische voertuigplatform zal de schaal vergroten en de complexiteit verminderen tussen de merken van de groep, inclusief die welke actief zijn in de VS Audi zal vanaf 2025 SSP-modules gaan gebruiken in zijn Artemis-projectvoertuig, terwijl VW de modules een jaar zou gaan gebruiken later op het Trinity-project.

“Als we eerder hadden gedacht, hadden we CBG en PBM gecombineerd, maar ik denk dat het nu tijd is om die te combineren”, aldus Diess.

Op het gebied van batterijen zei het bedrijf dat het een “verenigde cel” heeft ontwikkeld die zal worden gebruikt voor het aandrijven van een meerderheid van de voertuigen die het wereldwijd produceert. Die cellen zullen in 2023 in Europa debuteren.

Diess bevestigde ook dat het bedrijf van plan was om tegen 2026 een autonoom rijdend voertuig van niveau 4 in Europa te introduceren met het Artemis-project, dat later in de VS beschikbaar zou zijn.

Een andere Europese dochteronderneming van VW zal in 2023 een proefprogramma starten in Hamburg, Duitsland, met een commercieel autodeelsysteem zonder bestuurder dat later in het decennium verder in heel Europa zal worden uitgerold.

Gevraagd naar hoe het van plan is Tesla in te halen in gebieden waar het Amerikaanse bedrijf al een grote voorsprong heeft, zei Diess dat VW’s wereldwijde schaal en zijn merken het de kans geven.

“We zijn al diep geïndustrialiseerd. Ik denk dat het een voordeel is om verschillende merken te hebben… we kunnen een veel breder scala aan klanten aanspreken”, zei Diess. “Qua schaal zouden we zeker voordelen moeten hebben ten opzichte van Tesla. Deze industrie consolideert ook echt in de richting van zeer vergelijkbare oplossingen. [electric motors] worden gelijkaardig, de concepten worden gelijkaardig. Nu staan ​​we op de tweede positie, maar nu tot 2025 zouden we een goede kans moeten hebben om in te halen.”

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Het marktaandeel van Volkswagen Group in de VS zou tegen 2030 10% kunnen zijn vanwege EV's, zegt Diess
Voorstel aanvragen
Het marktaandeel van Volkswagen Group in de VS zou tegen 2030 10% kunnen zijn vanwege EV’s, zegt Diess