logo autolease
Herinnering aan Clive Sinclair en de lancering van de C5
Herinnering aan Clive Sinclair en de lancering van de C5

Herinnering aan Clive Sinclair en de lancering van de C5

september 17, 2021


Sir Clive Sinclair, de moedige uitvinder van de zakrekenmachine en thuiscomputer die net is overleden, wordt het best herinnerd in de autobranche vanwege een van zijn meer spectaculaire mislukkingen, de Sinclair C5 pedaal-elektrische driewieler.

Ik was in de buurt toen de C5 in januari 1985 werd gelanceerd, en afgezien van de unieke ervaring van het daadwerkelijk besturen van het voertuig (wat ik een half dozijn keer heb geprobeerd en nogal aantrekkelijk vond), herinner ik me twee opmerkelijke dingen – de onbekwaamheid van de lancering van de Sinclair C5, volgde snel zijn meedogenloze ontslag door een opeenvolging van spottende BBC TV-reporters, die in de rij stonden om kritiek te uiten op het grappige uiterlijk, de magere prestaties en het feit dat het geen bescherming tegen weersinvloeden had (op onverklaarbare wijze koos Sinclair ervoor om in januari te lanceren).

Mijn meest levendige herinnering is echter de nabijheid van de enorme wielmoeren op rode bussen op ooghoogte toen ik mijn eerste testrit door Londen maakte, altijd genietend van de behendigheid en mobiliteit, altijd op enkele centimeters van een ramp.

Het eigenlijke concept van een gedeeltelijk elektrische ligfiets eenzitter maakte (en is) logisch. Met de juiste soort lancering zou het in de wereld van vandaag wel eens voorspoedig kunnen zijn geweest, zoveel meer acceptatie van pedaal-elektrische kracht en fietspaden voor het gebruik van dergelijke voertuigen. Maar de mensen van Sinclair hebben de lancering verprutst. Ze beloofden ons een auto. Ze lanceerden in de winter. Wat eruit kwam was teleurstellend en lang niet zo capabel als de geruchtenmolen had gesuggereerd. Het was bijna komisch eenvoudig en klein.

Maar geloof het of niet, de Sinclair C5 was leuk om mee te rijden; Lotus was betrokken bij het ontwerp van het chassis. Het voelde verbazingwekkend snel in druk verkeer. Het stuur onder de dijen werkte goed, het voertuig voelde wendbaar en stabiel aan, de topsnelheid van 15 mph leek voldoende (totdat je merkte dat je nu ongemakkelijk snel achterop kwam) en er was zelfs een chip-aangedreven indicator om je te waarschuwen voor gaan trappen omdat de loodzuuraccu heet werd.

Het bereik, gefactureerd op 20 mijl maar slechts voor de helft geleverd, leek nog steeds voldoende. En de C5 was redelijk betaalbaar, hoewel je extra moest betalen voor een claxon, richtingaanwijzers en een “zichtmast”, zodat Sir Clive de prijs onder de £ 399 kon houden.

Het grootste probleem, iets dat menig veelbelovend product tenietdoet, was dat mensen het simpelweg niet konden zien om het te gebruiken, hoe gedurfd, betaalbaar en innovatief ook. Het zag er meteen gevaarlijk uit en, erger nog, diep oncool. Potentiële gebruikers zagen alleen potentiële ongelukken en de spot van anderen. De C5-productie begon in januari en stopte in augustus. Er werden slechts 14.000 C5’s gemaakt en aan het einde van de productie was meer dan de helft onverkocht. Nu kan een ongerept exemplaar £ 5000 opleveren. Grappig hoe de wereld draait.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Herinnering aan Clive Sinclair en de lancering van de C5
Voorstel aanvragen
Herinnering aan Clive Sinclair en de lancering van de C5