logo autolease
Grupo Antolin verwacht sterke winst ondanks chipcrisis, toenemende prijsdruk
Grupo Antolin verwacht sterke winst ondanks chipcrisis, toenemende prijsdruk

Grupo Antolin verwacht sterke winst ondanks chipcrisis, toenemende prijsdruk

juli 20, 2021


Had het chiptekort een negatief effect op de relatie tussen Grupo Antolin en de autofabrikanten?

De chipcrisis vindt plaats terwijl we andere uitdagingen het hoofd bieden, zoals de recente stijging van de olie- en grondstoffenprijzen. En we zijn nog niet klaar met de pandemie, die leidde tot een plotselinge daling van onze volumes, waarvoor we gecompenseerd moeten worden. Al deze problemen hebben onze goede relaties met onze klanten aangetast. Bovendien zorgt de huidige overcapaciteit in de sector ervoor dat er op de markt hevige concurrentie is tussen leveranciers.

Kunt u nader toelichten?

Ik werk al 37 jaar in deze branche en elk jaar hebben klanten om prijsverlagingen gevraagd. De laatste jaren zijn er verzoeken om bezuinigingen van 5 procent per jaar. Dit wordt momenteel aangedreven door de enorme investeringen die autofabrikanten doen, met name in elektrificatie. Ze vragen nu om aanzienlijke prijsverlagingen als voorwaarde om een ​​productieprogramma toegewezen te krijgen. Tegelijkertijd nemen de volumes af en stijgen de materiaalprijzen. We kunnen de prijzen waar mogelijk verlagen, maar we zijn niet in staat om elke doelstelling van kostenreductie waar klanten om vragen te realiseren. Om aan deze druk het hoofd te bieden, hebben we de afgelopen twee jaar hard gewerkt om de productiviteit te verbeteren. Ons vermogen om dit jaar de winstgevendheid te verhogen in vergelijking met 2019 is te danken aan een toegewijde inspanning om onze eigen kosten te verlagen.

Welke maatregelen heb je genomen?

Het bedrijf versnelt zijn digitaliseringsprogramma’s in productie, verkoop, facturering en meer. Als onderdeel van de verschuiving naar Industrie 4.0 ligt onze focus op kwaliteit, onderhoud en interne logistiek. Op korte termijn zullen we de positieve effecten van deze projecten gaan zien. Het ligt in onze handen om competitiever te zijn. In die zin analyseren we ook onze voetafdruk in Europa om onze vaste kosten mogelijk te verlagen.

Brengt het plan om uw voetafdruk in Europa te verkleinen fabrieken in uw thuismarkt Spanje in gevaar? Kan Spanje concurrerend blijven in dit nieuwe autolandschap?

Het feit dat we de voetafdruk in Europa zullen verkleinen, betekent niet dat we het ook in Spanje zullen doen, waar we zeer productieve fabrieken hebben. Maar zoals ik de vakbonden vaak vertel, produceert Grupo Antolin niet in Spanje omdat we Spaans zijn, maar omdat we concurrerend kunnen zijn in Spanje. Dit moet de mentaliteit zijn van de arbeiders in Spanje. Zolang we de productiviteit en kwaliteit op het hoogste niveau kunnen handhaven, zullen we fabrieken in Spanje hebben. Dat geldt niet alleen voor ons, maar voor de hele Spaanse auto-industrie.

Zal de fusie van PSA en Fiat Chrysler Automobiles, waardoor Stellantis is ontstaan, extra druk uitoefenen op leveranciers?

Het concurrentielandschap in Europa is duidelijk veranderd. We hebben nu nog maar twee zeer grote klanten: Volkswagen Group en Stellantis. De vorming van Stellantis zal gevolgen hebben voor leveranciers omdat de nieuwe groep synergieën wil realiseren. Daarom, als u een aantal projecten van Chrysler wilt krijgen, beoordeelt de groep de zaken die u met PSA heeft en zal om synergieën vragen. Met Volkswagen hebben we deze situatie al eens meegemaakt. Grote interieurleveranciers zoals wij zullen vaker te maken krijgen met concurrentie met onze directe rivalen, maar het zijn de kleinere leveranciers die het meest zullen lijden. Ik heb het over bedrijven die lokaal leveren aan PSA of FCA. Ze zullen het moeilijk hebben omdat ze niet over de capaciteit en het wereldwijde bereik beschikken om daar gebruik van te maken.

U noemde de noodzaak om enorme kapitaalinvesteringen te doen. Het percentage van uw omzet dat opnieuw in R&D werd geïnvesteerd, bereikte in 2018 een piek van 7 procent en u vertelde ons vorig jaar dat uw doelstelling nu 6 procent is. Heb je vorig jaar bezuinigd vanwege de pandemie?

We hebben alleen 7 procent van de omzet geïnvesteerd in de drie jaar na de aankoop van Magna Interiors in 2015 (2016-18). In 2019 hebben we ongeveer 5,5 procent van onze omzet geïnvesteerd. We hebben het aantal in 2020 teruggebracht tot 4,5 procent om onze liquiditeit te beschermen tijdens de pandemie. Voor dit jaar en in de toekomst verwachten we 5 tot 5,5 procent van de omzet te investeren in R&D.

Heeft Grupo Antolin geprofiteerd van de overstap naar elektrische voertuigen en zo ja, hoe?

Autofabrikanten willen normaal gesproken steeds meer gediversifieerde verlichting in het interieur aanbieden, zowel decoratieve verlichting als functionele verlichting bedoeld om met de bestuurder te communiceren. Het afgelopen jaar hebben we veel werk verzet op dit gebied, met name voor elektrische auto’s. We praten met onze klanten over hoe we de passagiers meer thermisch comfort kunnen bieden, rekening houdend met het feit dat elektrische auto’s geen motor hebben om warmte op te wekken die het interieur kan helpen verwarmen. We werken aan stralende oppervlakken die zijn geïntegreerd in onze deuren en instrumentenpanelen. Al met al, hoewel ons werk aan interieurs voor traditionele auto’s en elektrische auto’s niet dramatisch verschilt, geloven we nog steeds dat we aanzienlijke waarde kunnen toevoegen aan batterijaangedreven auto’s. We streven er ook naar om het gewicht van onze onderdelen te verminderen, wat essentieel zal zijn voor het bereik van elektrische voertuigen.

Is innovatie of kosten de drijvende factor bij klanten bij de inkoop van componenten voor EV’s?

Innovatieve spelers zoals wij verwachten meer business in elektrische auto’s, maar de laagste prijs wint de contracten. Onze klanten willen namelijk elektrische auto’s betaalbaarder maken. Veel mensen kunnen het zich niet veroorloven om 30.000 euro voor een auto te betalen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Grupo Antolin verwacht sterke winst ondanks chipcrisis, toenemende prijsdruk
Voorstel aanvragen
Grupo Antolin verwacht sterke winst ondanks chipcrisis, toenemende prijsdruk