logo autolease
Grotere Mini Countryman 2023 krijgt EV en hete Cooper S-versies
Grotere Mini Countryman 2023 krijgt EV en hete Cooper S-versies

Grotere Mini Countryman 2023 krijgt EV en hete Cooper S-versies

november 4, 2021


Mini’s uiterst belangrijke Countryman van de derde generatie, die een cruciale rol zal spelen in de puur elektrische heruitvinding van het merk, heeft voor het eerst de dekking op de openbare weg doorbroken.

Naar verwachting in 2023 zal de veel verkochte cross-over zich aansluiten bij de nauw verwante BMW X1 en wordt aangeboden met een keuze uit puur elektrische en verbrandingsmotoren, en zal op dezelfde lijn worden gebouwd als zijn X1-broer in Leipzig, Duitsland. De huidige generatie Countryman wordt in Nederland gemaakt in opdracht van VDL Nedcar.

Het SUV-duo zal overstappen op een geëvolueerde versie van de front-aangedreven UKL-architectuur die de huidige modellen ondersteunt. Hij wordt FAAR genoemd en is geschikt voor pure verbranding, hybride en volledig elektrische aandrijflijnen en zal de basis vormen voor de opvolgers van de meeste compacte modellen van de BMW Group.

We hebben nu voor het eerst gekeken naar de hete Cooper S-topper, die zichzelf verraadde met zijn stevige quad-exit-uitlaat, sportlegeringen en prominente achterspoiler. Details over de aandrijflijn blijven geheim, maar een geëvolueerde versie van de turbocharged 176 pk sterke viercilinder die door de huidige auto wordt gebruikt, in zowel voor- als vierwielaandrijving, is een waarschijnlijke kandidaat.

Belangrijk is echter dat FAAR niet zal worden gebruikt voor Mini’s langverwachte instapmodel supermini, in dit vroege stadium bekend als de Minor, die in China zal worden gebouwd als onderdeel van een nieuwe joint venture tussen BMW en Great Wall Motors en een platform geleverd door de laatste.

De X1 zal waarschijnlijk eerder worden gelanceerd dan de Countryman, aangezien bijna-ready prototypes al enkele maanden op de openbare weg zijn getest en dat zal meer details geven over het aandrijflijnaanbod voor Mini’s grootste model.

De EV-optie voor elk is waarschijnlijk een geheel nieuwe aandrijflijn, omdat de bestaande elektrische Mini-hatchback een relatief kleine batterij en motor gebruikt en de iets grotere BMW iX3 achteraan wordt aangedreven. Anders biedt het duo waarschijnlijk een bekende mix van benzine- en benzine-elektrische aandrijflijnen, waarbij de plug-inhybride met de langste actieradius een EV-bereik biedt dat het huidige maximum van 50 kilometer overtreft.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Grotere Mini Countryman 2023 krijgt EV en hete Cooper S-versies
Voorstel aanvragen
Grotere Mini Countryman 2023 krijgt EV en hete Cooper S-versies