logo autolease
GM wendt zich tot leverancier om eerste EV-bestelwagens te bouwen terwijl de fabriek in Canada wordt gereedgemaakt
GM wendt zich tot leverancier om eerste EV-bestelwagens te bouwen terwijl de fabriek in Canada wordt gereedgemaakt

GM wendt zich tot leverancier om eerste EV-bestelwagens te bouwen terwijl de fabriek in Canada wordt gereedgemaakt

juli 12, 2021


DETROIT — General Motors wendt zich tot een Duitse onderdelenleverancier om de eerste, kleine productierun van zijn nieuwe elektrische bestelwagen te maken in een poging het voertuig snel in handen te krijgen van klant FedEx, zeiden drie mensen die bekend zijn met de zaak.

De beslissing om Kuka AG te gebruiken om de EV600-bestelwagens te bouwen, is niet typisch in de branche. Maar het toont de wens van de autofabrikant om vast te houden aan een plan om het voertuig eind 2021 uit te rollen, zei Travis Katz, chief executive van GM’s BrightDrop commercial van business.

“We werken samen met Kuka voor de eerste kleine productie om gelijke tred te houden met de marktvraag en om op schema te blijven om onze eerste EV600-bestelling later dit jaar te leveren”, zei Katz in een verklaring aan Reuters.

GM kondigde in januari de commerciële bestelwagenactiviteiten BrightDrop aan.

“Ze willen ze gewoon aan de gang krijgen”, zei Mike Van Boekel, voorzitter van Unifor Local 88, dat ongeveer 1.500 werknemers per uur vertegenwoordigt in de CAMI-assemblagefabriek van GM in Ingersoll, Ontario, die uiteindelijk het busje zal bouwen, over de beslissing om Kuka te gebruiken. . “De orders komen zo sterk door.”

Kuka weigerde commentaar te geven.

GM zei in juni dat het de productie van de Chevrolet Equinox compacte cross-over bij CAMI in april volgend jaar zou beëindigen en daar in november 2022 zou beginnen met de productie van de elektrische bestelwagen, voordat het aantal ploegen zou worden verhoogd tot twee in 2023 en drie in 2024. “werkte met leverancierspartners” om zijn tijdschema te halen.

Kuka’s productierun zal minder dan 500 met de hand gebouwde modellen tellen en zal eind oktober beginnen in de fabriek van de leverancier in Livonia, Michigan, volgens de bronnen en GM-documenten.

“Het is ongebruikelijk. Ze willen laten zien dat ze dit snel kunnen doen”, zegt Sam Fiorani, vice-president van wereldwijde voertuigprognoses bij AutoForecast Solutions. “Ze hebben de fabriek (in Canada) echter nog niet klaar omdat ze nog steeds Equinoxen bouwen.”

GM zei eerder dat het $ 800 miljoen zou investeren in de Canadese fabriek voor de productie van de grote bestelwagen.

De sector van elektrische bestelwagens is aantrekkelijk omdat regeringen in China en Europa bedrijven aansporen om de CO2-uitstoot te verminderen, en bedrijven zoals FedEx, Amazon en United Parcel Service hebben toegezegd hun grote bestelvloten over te schakelen op elektrische voertuigen.

Bovendien heeft EV-leider Tesla de markt niet gekraakt en is het een race geworden voor bedrijven als GM, Ford Motor Co., Stellantis, Daimler en startups Rivian, Arrival en Electric Last Mile Solutions om hun EV-bestelwagens te introduceren.

GM schat dat de Amerikaanse markt voor pakket- en voedselbezorgingsvoertuigen tegen 2025 zal stijgen tot meer dan $ 850 miljard.

In januari stegen de aandelen van GM nadat CEO Mary Barra de intrede van het bedrijf in de groeiende sector van elektrische bestelwagens aankondigde, met plannen om later dit jaar te beginnen met het verzenden van de eerste BrightDrop-bestelwagens naar FedEx. GM zei dat de eerste 500 eenheden tegen het einde van het jaar naar FedEx zouden worden verzonden, met leveringen aan andere klanten begin 2022.

GM’s EV600 zal een versie van zijn eigen Ultium-batterijsysteem gebruiken dat veel van zijn toekomstige EV’s zal aandrijven. Het heeft een rijbereik van 250 mijl (400 km) tussen oplaadbeurten.

Vorige maand verhoogde GM zijn uitgaven aan elektrische en autonome voertuigen met ongeveer 30 procent tot $ 35 miljard en versnelde de plannen voor twee Amerikaanse batterijcelfabrieken.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

GM wendt zich tot leverancier om eerste EV-bestelwagens te bouwen terwijl de fabriek in Canada wordt gereedgemaakt
Voorstel aanvragen
GM wendt zich tot leverancier om eerste EV-bestelwagens te bouwen terwijl de fabriek in Canada wordt gereedgemaakt