logo autolease
Ford stopt na 27 jaar met autoproductie in India
Ford stopt na 27 jaar met autoproductie in India

Ford stopt na 27 jaar met autoproductie in India

september 9, 2021


Ford zal zijn productieactiviteiten in India beëindigen, 27 jaar nadat het een van de eerste multinationale autofabrikanten werd die de markt betrad.

Het Amerikaanse bedrijf maakte vandaag bekend dat de productie van voertuigen voor lokale verkoop per direct wordt stopgezet. De exportproductie in de fabriek in Sanand zal tegen het laatste kwartaal van het jaar worden stopgezet en de motor- en voertuigfabrieken in Chennai zullen tegen het tweede kwartaal van 2022 worden gesloten.

Ford zal echter doorgaan met het importeren van auto’s met een nichevolume, zoals de Mustang en Ranger – voor lokale verkoop, en heeft aangekondigd dat het “zijn 11.000 medewerkers tellende Business Solutions-team in India de komende jaren aanzienlijk zal uitbreiden om Ford wereldwijd te ondersteunen”.

Er zijn verschillende redenen waarom Ford de stekker uit de productieactiviteiten in de fabrieken in Sanand en Maraimalai Nagar trekt, maar de belangrijkste reden is dat de bezettingsgraad van de fabriek onhoudbaar laag is geweest. Samen hebben de twee fabrieken een capaciteit van 400.000 eenheden per jaar, maar de laatste tijd is Ford er slechts in geslaagd om 800.000 auto’s (20% van de capaciteit) te produceren, waarvan de helft voor export.

Ford-president en CEO Jim Farley zei: “Ondanks aanzienlijke investeringen in India heeft Ford de afgelopen 10 jaar meer dan $ 2 miljard aan bedrijfsverliezen opgelopen en is de vraag naar nieuwe voertuigen veel zwakker dan voorspeld.”

Dergelijke lage productiecijfers, in combinatie met het feit dat de fabriek in Sanand oorspronkelijk werd gebouwd om te voldoen aan de wereldwijde normen van Ford, betekent dat het te duur is geweest om winstgevende auto’s voor de Indiase markt te maken.

De fabriek in Maraimalai Nagar maakte een meer kosteneffectieve productie mogelijk, maar zelfs het in stand houden van deze ene fabriek, waar de Ecosport en Endeavour – twee van de populairste modellen van het merk – worden gemaakt, is financieel niet haalbaar. Dit geldt met name in de context van Ford’s vergrijzende Indiase line-up, de lage vraag naar zijn assortiment en het ontbreken van nieuwe modellen voor de massamarkt aan de horizon.

Ford zal aanwezig blijven in India en zal zijn Business Solutions-team uitbreiden, dat de wereldwijde activiteiten van het bedrijf ondersteunt met een focus op engineering, technologie en bedrijfsvoering.

Het bedrijf zei ook dat India het op één na grootste loontrekkende personeelsbestand van Ford ter wereld zal blijven en dat Ford India, naast Ford Business Solutions, motoren zal blijven produceren – tot het tweede kwartaal van 2022 – voor export.

Er wordt echter verwacht dat ongeveer 4000 werknemers door de ontwikkelingen worden getroffen en het bedrijf zal samenwerken met de werknemers, vakbonden en alle belanghebbenden om een ​​eerlijke regeling te plannen.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

Ford heeft zich ertoe verbonden bestaande eigenaren te ondersteunen met service, aftermarket-onderdelen en garantieservices. Ook dealers zullen operationeel zijn, aangezien het netwerk blijft bestaan ​​om de verdere verkoop van importen te ondersteunen. Het contact met de klant kan echter afnemen, vooral in kleinere steden.

In de toekomst zal Ford zich vooral richten op het importeren van nichemodellen, zoals in Australië en Brazilië. Dit betekent dat het modellen zoals de Mustang, Bronco en Ranger zou kunnen binnenhalen (waarvoor het al een India-lanceringsplan had).

Hoewel Ford India niet langer zal gebruiken als productiecentrum voor export naar andere regio’s, zei het dat het zal blijven vertrouwen op in India gevestigde leveranciers voor onderdelen voor zijn wereldwijde producten.

Om auto’s op onze markt te kunnen blijven produceren, was de enige realistische optie van Ford om een ​​samenwerking of joint venture (JV) aan te gaan met een andere autofabrikant in India. Het ging zelfs een joint venture aan met Mahindra & Mahindra, met de officiële aankondiging in oktober 2019, maar die deal stortte kort daarna in op 31 december 2020.

Aangezien de JV bijna drie jaar in de maak was, had Ford er al veel van zijn toekomstplannen omheen gestructureerd. Dit werkte behoorlijk averechts voor Ford, want zonder de joint venture had het geen nieuwe modellen voor de nabije toekomst, en zijn fabrieken bleven onderbenut.

Dit verhaal is een bewerking van een artikel van Hormazd Sorabjee van Autocar India.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Ford stopt na 27 jaar met autoproductie in India
Voorstel aanvragen
Ford stopt na 27 jaar met autoproductie in India