Ford Puma passeert Fiesta, Focus en wordt de bestseller van autofabrikanten in Europa
Ford Puma passeert Fiesta, Focus en wordt de bestseller van autofabrikanten in Europa

Ford Puma passeert Fiesta, Focus en wordt de bestseller van autofabrikanten in Europa

juli 30, 2021

De Puma ging in 2019 in de verkoop, waardoor Ford naast de budget EcoSport een meer premium nieuwkomer werd in het snelgroeiende segment van kleine SUV’s. Vorig jaar was de Puma de derde bestseller van Ford Europa na de Focus en Fiesta.

Sterke verkoopcijfers van de Puma dit jaar duwden hem voor op de Dacia Duster en Hyundai Kona, waardoor hij de vierde plaats in het Europese kleine SUV-segment kreeg, achter de Peugeot 2008, Renault Captur en Volkswagen T-Cross.

De verkoop van de Ford Focus daalde in de eerste zes maanden met 40 procent, terwijl de verkoop van de Fiesta met 9,4 procent daalde volgens gegevens van marktonderzoekers van JATO Dynamics.

De daling van de verkoop van de twee auto’s is zelfs nog dramatischer omdat het volume van de meeste modellen in de eerste helft weer opveerde in vergelijking met dezelfde periode in 2020, toen veel dealers in heel Europa werden gedwongen te sluiten toen regeringen maatregelen invoerden om de COVID-19-pandemie onder controle te houden.

Net als andere autofabrikanten is de productie van Ford getroffen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders voor auto’s, dat gevolgen heeft gehad voor al zijn Europese fabrieken, waaronder Craiova in Roemenië, waar de Puma wordt gebouwd. Van 26 april tot mei werkte de fabriek in Craiova met twee ploegen in plaats van drie, en had volgens het bedrijf zes dagen geen productie op 28 april en tussen 10-14 mei.

Ford zei dat de Puma om een ​​andere reden dan de hogere vraag geen prioriteit heeft gekregen voor halfgeleiders.

“Er wordt prioriteit gegeven aan klantorders en CO2-conforme voertuigen in het hele assortiment”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Autofabrikanten in Europa geven prioriteit aan voertuigen met een lage uitstoot om te voorkomen dat ze door de Europese Unie worden beboet voor het niet halen van de verplichte CO2-reductiedoelstellingen.

De Puma kwalificeert niet als een conformiteitsvoertuig vanwege het ontbreken van een plug-in hybride variant. De auto wordt aangeboden met mild-hybride technologie.

Met de SUV kan Ford een klein model verkopen met een veel hogere stickerprijs dan de Fiesta. De Puma begint bij 22.045 pond ($30.600) in het VK, de grootste Europese markt van Ford, terwijl de Fiesta begint bij 16.645 pond.

Voorstel aanvragen
Ford Puma passeert Fiesta, Focus en wordt de bestseller van autofabrikanten in Europa