logo autolease
Ford Focus ST Edition 2021 UK review review
Ford Focus ST Edition 2021 UK review review

Ford Focus ST Edition 2021 UK review review

september 15, 2021


De ST-editie heeft dezelfde wielgeometrie en actieve diff-instellingen als de standaard ST, dus het is een vrij zachtaardig ding op een B-weg. Het volgt camber of bumpsteer niet veel en hoewel je het differentieel kunt voelen werken in harde bochten onder belasting, krijg je niet veel tractiecorruptie van de besturing. Het stuur trilt en kronkelt niet in je handen zoals die van sommige oude RS’s dat ooit deden. Het gevoel is een beetje zwaar en sponzig in de rijmodi ‘Sport’ en ‘Racetrack’ van de auto, maar het wordt nooit strijdlustig.

Dat de rit van de auto luidruchtiger is dan die van een gewone ST, is wat je er waarschijnlijk aan zult merken. Open, grove vlakken laten de ophanging van de ST Edition door de staanders enigszins het interieur in razen.

Het is echter een kleine prijs om te betalen voor de extra scherpte, beet en balans die de nieuwe ophanging biedt. De ST was al een beetje een specialist op dat gebied, maar de ST-editie draait echt heel scherp naar binnen en hoeft niet twee keer te vragen om zijn heupen te draaien en in het midden van de hoek te draaien op een achterblijvend gaspedaal. Met de ‘ESP Sport’-modus van de auto kunt u het begin van de speelsheid van het chassis verkennen zonder tussenkomst; schakel de elektronica echter volledig uit, en ze blijven uit, wat zorgt voor een prachtig evenwichtig, hot-hatchback-niveau uit de jaren 90 aanpassingsvermogen wanneer je het precies goed afslaat.

De carrosserie is een paar graden strakker, de bewegingen van de auto zijn korter en slimmer beheerst dan de reguliere ST’s. Een groot deel van de extra aantrekkingskracht van de ST-editie zou waarschijnlijk liggen in het aanpassen van de setup om perfect te passen bij uw favoriete backroad-testroute of trackday-locatie. De auto kan bij lage snelheden iets steviger aanvoelen dan een gewone ST: slechts af en toe broos of wankel, meestal gewoon lekker kraakbeenachtig en vastgebonden.

Bij hogere snelheden ontstaat er al snel wat vloeiendheid. Middelgrote en grote hobbels kunnen snel en met vertrouwen worden genomen en hoewel een beetje rijvaardigheid duidelijk is opgeofferd, heeft het chassis nooit moeite om de wielen op de grond of de carrosserie horizontaal te houden over complexe oppervlakken. De meeste ingangen worden gewoon door de dempers opgeslokt, snel en zonder je veel te verdringen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Ford Focus ST Edition 2021 UK review review
Voorstel aanvragen
Ford Focus ST Edition 2021 UK review review