Ferrari's steigerende paard wordt elektrisch, maar het iconische gebrul blijft
Ferrari's steigerende paard wordt elektrisch, maar het iconische gebrul blijft

Ferrari’s steigerende paard wordt elektrisch, maar het iconische gebrul blijft

juli 11, 2024

Ferrari’s eerste elektrische auto

Ferrari’s eerste elektrische auto zal minstens €500.000 kosten, vertelde een bron die bekend is met de zaak aan Reuters.

Onbevestigd nieuws

Het nieuws, dat niet door Ferrari is bevestigd, komt op het moment dat de luxewagenmaker zich voorbereidt op de inauguratie van een nieuwe productielocatie in Maranello, Noord-Italië, op vrijdag.

Productieverhoging

Gevestigd in de stad waar het bedrijf begon met het maken van auto’s, zou de fabriek de groepsproductie met wel een derde kunnen verhogen. Het genoemde bedrag voor een elektrische Ferrari ligt ver boven de gemiddelde verkoopprijs voor andere voertuigen van de fabrikant.

Kosten en extra’s

Deze kosten zijn exclusief extra’s die doorgaans 15 tot 20% toevoegen. Begin dit jaar was de gemiddelde prijs van een Ferrari €350.000, inclusief bonusfeatures en persoonlijke aanpassingen. Ter vergelijking, de minder exclusieve elektrische Taycan van Porsche begint bij ongeveer €100.000.

Exclusiviteit van het merk

Exclusiviteit staat centraal in het merk Ferrari, met minder dan 14.000 auto’s die vorig jaar werden geleverd. Het verhogen van de productiecapaciteit is daarom een gedurfde stap voor het bedrijf, hoewel velen geloven dat de hoge prijskaartjes Ferrari in staat zullen stellen zijn elite status te behouden.

Wachtlijsten

Wachtlijsten voor sommige modellen zijn momenteel langer dan twee jaar. Voor sommigen is een plek op deze lijsten op zich al een status symbool.

Nieuwe fabriek

Volgens een bron die bekend is met de zaak zal Ferrari’s nieuwe fabriek het mogelijk maken om uiteindelijk de productie te verhogen tot ongeveer 20.000 voertuigen per jaar. Elke stijging in productie zou echter gepaard gaan met een toename in modellen, waardoor het aantal verkochte exemplaren van bepaalde auto’s beperkt blijft.

Productie in Maranello

Benzine-, hybride- en elektrische auto’s zullen op de locatie in Maranello worden geproduceerd, waarbij de nieuwe fabriek binnen drie tot vier maanden operationeel zal zijn, aldus de bron.

CEO aan het woord

In april vertelde CEO Benedetto Vigna aan de aandeelhouders van Ferrari dat de “state of the art fabriek ons flexibiliteit en technische capaciteit zal garanderen die onze behoeften voor jaren te boven gaat.” Een tweede Ferrari EV-model is ook in de maak, voegde de bron toe, zij het in een vroeg ontwikkelingsstadium.

Toekomst van Ferrari

Ferrari voorspelt dat ongeveer 60% van hun aanbod tegen 2026 uit elektrische of hybride auto’s zal bestaan. Hoewel EV’s over het algemeen stil zijn, ontwikkelen Ferrari-ingenieurs “geluidskenmerken” die de geluiden van hun beroemde verbrandingsmotoren zullen nabootsen.

Emotionele beleving

“Als we praten over luxe auto’s zoals onze auto’s, hebben we het over de emotie die we aan onze klant kunnen overbrengen, dus we hebben het niet over functionele auto’s zoals andere EV’s die je op de weg ziet,” vertelde Ferrari CEO Benedetto Vigna eerder dit jaar aan CNBC. “We twijfelen er niet aan, eerlijk gezegd, dat we een unieke ervaring aan onze klant kunnen leveren omdat we de technologie op een unieke manier kunnen benutten. Dat is wat ons bedrijf vanaf het begin heeft gedaan.”

Eerste kwartaal resultaten

In het eerste kwartaalverslag dat in mei werd vrijgegeven, kondigde Ferrari aan dat de kerninkomsten van januari tot maart met 13% waren gestegen. Dit werd gestimuleerd door de verkoop van modellen zoals de Daytona SP3 en hogere inkomsten uit gepersonaliseerde voertuigen. De verzendingen daalden dramatisch met 20% in de regio China, Hong Kong en Taiwan, hoewel deze markt slechts ongeveer 10% van de totale eenheidsverkopen uitmaakt.

Ferrari's steigerende paard wordt elektrisch, maar het iconische gebrul blijft
Voorstel aanvragen
Ferrari’s steigerende paard wordt elektrisch, maar het iconische gebrul blijft