logo autolease
Ferrari, McLaren, Aston Martin krijgen meer tijd om CO2-doel te bereiken
Ferrari, McLaren, Aston Martin krijgen meer tijd om CO2-doel te bereiken

Ferrari, McLaren, Aston Martin krijgen meer tijd om CO2-doel te bereiken

juli 2, 2022


Fabrikanten van supercars zoals Ferrari vonden het moeilijker om CO2 te verminderen door over te stappen op elektrische voertuigen vanwege het onevenredige effect van het gewicht van de batterij en de onwil van klanten om het kenmerkende motorgeluid van V-8- of V-12-motoren op te geven.

McLaren en Ferrari hebben beide plug-in hybride versies van hun bestverkochte supercars met middenmotor gelanceerd, maar het is onwaarschijnlijk dat klanten de geclaimde CO2-cijfers zullen halen tijdens het rijden in de echte wereld, gezien het beperkte batterijbereik.

De verlenging van de afwijking is een overwinning voor de European Small Volume Car Manufacturers Alliance (ESCA), die merken als McLaren, Aston Martin, Bugatti, Pagani, Koenigsegg, Ineos Automotive en Rimac (maar niet Ferrari of Lamborghini) vertegenwoordigt.

De in Brussel en Londen gevestigde organisatie heeft betoogd dat er speciale regels moeten worden toegepast omdat de levenscyclus van de supercars langer is, ze een beperkte algemene impact op de uitstoot hebben en de merken beperkte middelen hebben.

Kleine autofabrikanten hebben de afgelopen maanden plannen voor elektrische voertuigen aangekondigd, meest recentelijk Lamborghini, wiens CEO Stephan Winkelmann de Il Sole 24 Ore krant deze week zou de dochteronderneming van de Volkswagen Groep tegen het einde van het decennium een ​​elektrische auto op de markt brengen als onderdeel van een elektrificatie-investering van $ 1,8 miljard.

Ondertussen zei Ferrari eerder dit jaar dat het zijn eerste EV in 2025 zou onthullen.

De drang naar supercars om alleen op batterijen te gaan, heeft om puur milieuredenen weinig zin, betoogde Phillippe Houchois, wereldwijde auto-analist bij investeringsbank Jefferies. “Het plaatsen van een grote batterij in een supercar heeft een negatieve invloed op de productie-emissies omdat er zo weinig mee wordt gereden [to offset the extra emissions in producing the battery]” vertelde hij Automotive News Europe.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Ferrari, McLaren, Aston Martin krijgen meer tijd om CO2-doel te bereiken
Voorstel aanvragen
Ferrari, McLaren, Aston Martin krijgen meer tijd om CO2-doel te bereiken