logo autolease
EU-emissiedoelstellingen zouden in 2030 55% EV-verkoop betekenen, zeggen analisten
EU-emissiedoelstellingen zouden in 2030 55% EV-verkoop betekenen, zeggen analisten

EU-emissiedoelstellingen zouden in 2030 55% EV-verkoop betekenen, zeggen analisten

juli 15, 2021


Desalniettemin hebben autofabrikanten zich duidelijk voorbereid op de strengere doelstellingen, die eind 2019 werden gesignaleerd toen de nieuwe Europese Commissie onder president Ursula von der Leyen aan de macht was. Het EC-pakket “Duurzame en slimme mobiliteit” eind 2020 riep op tot niet minder dan 30 miljoen emissievrije auto’s op de Europese wegen tegen 2030.

Bijna elke autofabrikant die in Europa verkoopt, heeft analisten onlangs een gedetailleerde routekaart voor elektrificatie voorgelegd. Deze “EV Day”-evenementen hebben alles geschetst, van batterijchemie tot winstmarges tot partnerschappen met gigafabrieken, met aankondigingen van tientallen miljarden aan EV-investeringen.

“Er kan wat gerommel van ontevredenheid zijn over de ernst van deze nieuwe doelen”, zei IHS, maar “het lijkt onwaarschijnlijk dat het schokkende reacties zal opleveren, aangezien dit de brede richting van reizen voor de industrie is geweest. al enige tijd.”

Een recent rapport van de milieugroep Transport & Environment rangschikte Volvo en VW als best voorbereid op de overgang, gevolgd door Renault Group, met Jaguar Land Rover en Toyota onderaan de lijst.

Autofabrikanten “die brutaler zijn geweest en al vroeg zwaar hebben geïnvesteerd in elektrificatie, zullen een aanzienlijk voordeel hebben”, zei IHS Markit.

De EU heeft echter de landing voor autofabrikanten in het voorstel vergemakkelijkt, met name met de vereisten dat lidstaten uitgebreide netwerken van snellaadstations financieren om “bereikangst” voor EV-bezitters te verminderen.

Ze zouden om de 50 km (31 mijl) snelladers nodig hebben op de “kernnetwerken” van wegen, met 3,5 miljoen oplaadpunten tegen 2030, vergeleken met 165.000 in 2019.

“Doelstellingen die op landenniveau worden gesteld, nemen extra druk weg voor” [automakers] om te investeren in opladen”, schreef Jefferies-analist Philippe Houchois.

De nieuwe voorstellen geven ook een reddingslijn aan plug-in hybrides, die onder kritiek zijn gekomen omdat ze in de praktijk hogere emissies hebben dan de geteste niveaus. Nul- en emissiearme prikkels zouden tot 2030 van toepassing blijven op plug-inhybrides met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km.

“PHEV’s zouden, naar onze mening, kunnen evolueren met grotere batterijen en efficiënte bereikvergroters die betere emissies gedurende de levenscyclus opleveren”, merkte Houchois op.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

EU-emissiedoelstellingen zouden in 2030 55% EV-verkoop betekenen, zeggen analisten
Voorstel aanvragen
EU-emissiedoelstellingen zouden in 2030 55% EV-verkoop betekenen, zeggen analisten