logo autolease
Elektrisch bereik en opladen: uw eenvoudige EV-gids
Elektrisch bereik en opladen: uw eenvoudige EV-gids

Elektrisch bereik en opladen: uw eenvoudige EV-gids

februari 24, 2022



Audi's snelgroeiende assortiment e-tron-modellen maakt opladen thuis en in het openbaar gemakkelijk

Audi’s snelgroeiende assortiment e-tron-modellen maakt opladen thuis en in het openbaar gemakkelijk

Van actieradius tot ultrasnel opladen, we hebben de handen ineengeslagen met Audi e-tron om u alles te vertellen wat u moet weten om elektrisch rijden onder de knie te krijgen

De elektrische schakelaar maken betekent een andere manier om uw reizen van stroom te voorzien. Maar maak je geen zorgen. Een elektrische auto opladen en je actieradius maximaliseren is makkelijker dan je denkt.

We zijn een samenwerking aangegaan met Audi en zijn snelgroeiende reeks volledig elektrische e-tron-modellen om alles wat u moet weten in één eenvoudige gids op te splitsen. Dus laten we beginnen met het verdrijven van een van de grootste mythen…

Lees meer over hoe Audi e-tron opladen gemakkelijk maakt.

Bereik angst: Een van de grote zorgen over elektrisch rijden is ‘bereikangst’. Maar dit is ook een van de grote misvattingen over elektrisch rijden. Moderne volledig elektrische modellen, zoals de Audi Q4 Sportback 40 e-tron SUV, bieden een actieradius tot 523 kilometer (WLTP). Dat is hemelsbreed ongeveer de afstand van Londen naar Carlisle.

Oplaadangst: Oplaadangst betekent dat je je zorgen maakt over waar de dichtstbijzijnde oplader is en hoe lang het duurt om op te laden. Maar met meer dan 49.000 oplaadpunten op meer dan 18.000 locaties in het VK (volgens zap-map.com), en met snelle snelladers die een steeds groter percentage van het netwerk uitmaken, zijn er meer opties om op te laden dan ooit tevoren – en dat aantal blijft snel groeien.

Bereik-beïnvloedende factoren: De actieradius van een elektrische auto wordt door verschillende dingen beïnvloed. Ten eerste: verkeersomstandigheden en het type rijden (waarbij stop-start stad en soepel stromend rijden op de A-weg efficiënter is dan rijden op de snelweg). Ten tweede: het weer, waarbij koud of zeer warm weer afneemt. Tot slot: hoe u technologie in de auto gebruikt, speelt een rol, waarbij vooral verwarming en airconditioning in de auto de boosdoeners zijn. Maar aangezien u een Audi e-tron op afstand kunt voorverwarmen of voorkoelen – met behulp van de myAudi smartphone-app, terwijl deze nog in het stopcontact zit – is het gemakkelijk om meer bereik te behouden voor uw reis.

Meer informatie over de myAudi-smartphone-app

Regeneratief remmen: Er is nog een andere manier om uw auto op te laden: regeneratief remmen, waarbij de elektromotor wordt gebruikt om de auto af te remmen in plaats van de remmen. Dat herwint energie en stopt het weer in de batterij. Met volledig elektrische Audi e-tron-modellen kunt u het niveau van regeneratief remmen tijdens het rijden instellen om nog meer energie uit uw rit te halen

‘Grazen’ tegen betaling: De beste manier om op te laden is door te ‘grazen’. Het is alsof je kleine snacks eet, in plaats van te wachten op een grote maaltijd. Zie het als hoe je je telefoon oplaadt. Sluit uw auto aan wanneer u ’s nachts thuiskomt voor een grote, lange, langzame, kosteneffectieve nachtelijke lading wanneer uw auto niet wordt gebruikt om uzelf een volle batterij te geven om de volgende dag te starten. Wanneer u uw auto een tijdje kunt aansluiten op een oplaadpunt – bijvoorbeeld tijdens de lunch, of wanneer u naar de sportschool gaat, een film kijkt of een paar uur gaat winkelen – gebruik dit dan als een kans om uw batterij een boost te geven. Zoek op snelwegritten een tankstation met snel of ultrasnel opladen voor een snelle actieradius wanneer je stopt voor een kopje koffie of een lunch. Een kleine vergoeding, zo nu en dan, telt al snel op.

Oplaadsnelheden: Verschillende locaties bieden laden aan met verschillende snelheden, gemeten in kW. Hoe meer kW, hoe sneller uw auto oplaadt, maar hoe duurder deze waarschijnlijk zal zijn – variërend van een 3kW-thuislader die lang en langzaam opladen biedt tegen goedkopere nachtelijke thuistarieven, helemaal tot 150kW+ ultrasnelle openbare opladers die een een grote boost voor uw bereik in slechts een paar minuten, maar die de neiging hebben om een ​​hogere prijs in rekening te brengen.

Oplaadtijden: De oplaadtijden variëren afhankelijk van de gebruikte oplader, de temperatuur en de initiële batterijlading. Lithium-ionbatterijen hebben een laadcurve die in het begin snel is, maar die langzamer wordt naarmate je meer dan 80% oplaadt. Thuis heb je de tijd om tot 100% op te laden. Maar als u onderweg oplaadt, is opladen tussen 20% en 80% de meest tijdbesparende oplossing. In ideale omstandigheden heeft de 82 kWh-batterij van de Audi 40 Q4 e-tron ongeveer 11,5 uur nodig om ’s nachts op te laden op een thuislader van 7 kW, terwijl hij op een ultrasnelle oplader van 125 kW in slechts 10 minuten ongeveer 80 mijl bereik kan winnen ( nauwelijks tijd om een ​​kopje koffie te pakken). Het kan ook worden opgeladen van ongeveer 5% tot 80% in slechts 38 minuten. Perfect voor een lunchstop.

Voorverwarmen: Accu’s van elektrische auto’s werken het beste en bieden meer bereik tussen 20C en 30C. Dus bij koud weer hebben ze de neiging om wat bereik te verliezen. Audi e-tron-modellen kunnen hun batterijen voorverwarmen terwijl ze zijn aangesloten, zodat u met het best mogelijke bereik op pad gaat zonder lading te verspillen. U kunt het interieur van uw auto ook op afstand voorverwarmen of voorkoelen met de myAudi-smartphone-app – nogmaals, zonder verspilde lading en met een maximaal bereik.

Oplaadkosten: De kosten van het opladen van een elektrische auto kunnen variëren, afhankelijk van of u een thuislader, een openbare snellader of een snelle of ultrasnelle oplader gebruikt – en hoeveel het netwerk oplaadt. Sommige merken bieden deals met energieleveranciers voor thuisgebruik. Als u bijvoorbeeld een nieuwe of goedgekeurde gebruikte plug-in hybride of volledig elektrische Audi koopt, komt u in aanmerking als u uw dual fuel energievoorziening thuis overschakelt naar Octopus Energy (of als u al een dual fuel levering heeft met Octopus Energy). voor een tegoed van € 90 op uw energierekening. Dit kan oplopen tot 4.500 mijl gratis, groen rijden.

Lees meer over Audi’s Octopus Energy-aanbod.

Thuisladen (3 kW tot 22 kW): Thuisladen is de meest kostenefficiënte en praktische manier om een ​​elektrische auto op te laden. Volgens de RAC Foundation staat de gemiddelde Britse auto meer dan 80% van zijn tijd thuis geparkeerd. Dus waarom zou u niet profiteren van lang en langzaam opladen tegen lagere tarieven voor thuisgebruik als u uw auto toch niet gebruikt? Een 3kW thuislader is een goedkope maar trage oplossing. De beste balans is een thuislader van 7 kW, die de 82 kWh-batterij van een Audi Q4 40 e-tron doorgaans in ongeveer 11,5 uur oplaadt. Dat is perfect om in te pluggen als je thuiskomt en de volgende ochtend volledig is opgeladen. Als je jezelf toekomstbestendig wilt maken, kan een snellere 22kW-oplader zinvol zijn, aangezien de Audi e-tron als optie 22kW AC-laadsnelheden biedt.

Lees meer over de Audi Q4 e-tron

Thuislader installatie: Sommige automerken bieden kopers die voor het eerst een elektrische auto kopen een geweldige deal voor de installatie van een thuislader. Audi biedt bijvoorbeeld momenteel een gratis thuislader van 7 kW met standaardinstallatie (ter waarde van £ 949 RRP) van de aanbevolen leverancier, Pod Point. Het is ook de moeite waard om te overwegen of u een tethered of ongebonden thuislader wilt kopen. Een tethered oplader heeft zijn eigen kabel, dus je hoeft de draagbare kabel van de auto niet te gebruiken. Maar als u van auto en verbindingstype verandert, moet u uw oplader wijzigen. Een ongebonden thuislader biedt meer flexibiliteit.

Langzaam openbaar opladen (3kW AC): Veel stadsbesturen installeren langzame 3kW-opladers in woonstraten om automobilisten (die geen oprit hebben) te stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Deze vereisen meestal een abonnement op een provider, maar ze zijn een geweldige manier om uw elektrische reis te beginnen, door u ’s nachts te laten opladen als u in een flat of een rijtjeshuis woont zonder een rit.

Snel openbaar laden (7kW tot 22kW AC): Snelladers worden meestal geplaatst op bestemmingen zoals parkeergarages in het stadscentrum, supermarkten, winkelparken en recreatiecentra, waar u waarschijnlijk voor een redelijke tijd zult parkeren – en een lange, langzame, kosteneffectieve actieradius is logisch.

Snel openbaar opladen (50kW tot 100kW DC): Snelle DC-laders staan ​​meestal bij tankstations langs de snelweg of in de buurt van tankstations langs hoofdwegen of bij grotere retailers. Ze zijn perfect voor het leveren van een grote, snelle toename van het bereik om u snel op weg te helpen.

Ultrasnel openbaar opladen (100 kW tot 350 kW DC): De nieuwe gouden standaard van opladen. Het 400V-systeem op nieuwe volledig elektrische modellen, zoals de Audi Q4 e-tron, biedt een oplaadcapaciteit van 125 kW waarmee u in slechts 38 minuten van 5% naar 80% kunt komen of in slechts 10 minuten 80 mijl kunt toevoegen. Het 800V-systeem van de volgende generatie op de Audi e-tron GT kan in slechts vijf minuten een actieradius van 100 kilometer vergroten met een ultrasnelle oplader van 270 kW. Er zijn momenteel meer dan 1100 ultrasnelle oplaadpunten in het VK en het netwerk groeit snel.

Lees meer over de Audi e-tron GT

Oplaadaanbieders en tarieven: Over het hele Britse laadnetwerk is er een schat aan providers, elk met hun eigen tarieven en tarieven. Sommige bieden pay as you go; anderen bieden gratis of goedkoper opladen met een abonnement. Met een beetje onderzoek en ervaring, zult u ontdekken welke het beste voor u werkt. Audi heeft het u gemakkelijk gemaakt met zijn e-tron Charging Service (eCS) – één kaart die plug-in hybride en elektrische Audi-rijders toegang geeft tot duizenden oplaadpunten in het VK en Europa. Het dekt bijna 75% van de openbare oplaadpunten in het VK, inclusief toonaangevende operators zoals BP Pulse en Pod Point. Voor e-tron-klanten geeft Audi ook een gratis jaarabonnement op het Transit-tarief weg, evenals een oplaadtegoed van £ 150.

Meer informatie over Audi’s e-tron Charging Service (eCS)

Oplaadkabels: Er zijn verschillende soorten oplaadkabels, die verschillende soorten stekkers en connectoren gebruiken (een beetje zoals verschillende smartphonemerken verschillende kabels gebruiken). Japanse automerken hebben de voorkeur gegeven aan CHAdeMO, terwijl Europese fabrikanten – waaronder Audi – Type 2- en CCS-systemen gebruiken, die nu vaker voorkomen. De meeste openbare laadstations hebben beide typen, maar het is de moeite waard om het te controleren voordat u het bezoekt.

Type 2 oplader: Type 2, dat voornamelijk wordt gebruikt voor langzamere AC-thuis- en openbare oplaadbeurten voor zowel plug-in hybrides als volledig elektrische modellen, is de standaardkeuze voor de meeste Europese automerken, waaronder Audi.

CCS (gecombineerd oplaadsysteem): Het meest gebruikte laadsysteem en de standaard voor de meeste volledig elektrische auto’s van Europese fabrikanten, waaronder Audi. Het combineert een Type 2-stekker voor langzamer AC-thuisladen en snel openbaar opladen, evenals een DC-stekker voor snel of ultrasnel openbaar opladen. Dit maakt het een ongelooflijk veelzijdige one-size-suits-all oplossing.

CHAdeMO: Een type snelle AC-laadverbinding, waar Japanse fabrikanten vaak de voorkeur aan geven als alternatief voor het Europese CCS (Combined Charging System). De meeste openbare laadstations bieden een keuze uit zowel CHAdeMO als CCS, maar het is altijd de moeite waard om dit te controleren. Leuk weetje: CHAdeMO staat voor ‘Charge de Move’ of ‘charge for moving’.

Lees meer over hoe Audi e-tron opladen gemakkelijk maakt.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Elektrisch bereik en opladen: uw eenvoudige EV-gids
Voorstel aanvragen
Elektrisch bereik en opladen: uw eenvoudige EV-gids