logo autolease
E-bike review: Gocycle G4, de visie van een McLaren-ontwerper op e-mobiliteit
E-bike review: Gocycle G4, de visie van een McLaren-ontwerper op e-mobiliteit

E-bike review: Gocycle G4, de visie van een McLaren-ontwerper op e-mobiliteit

september 8, 2021


Gocycle G4

Hoeveel kost het?

£3399

Wat is het?

De Gocycle G4 is een van de nieuwste edities van de bekroonde Gocycle-reeks van Karbon Kinetics. Opgericht in de vroege jaren 2000 door voormalig industrieel ontwerper Richard Thorpe van McLaren, verbetert het bedrijf al bijna 20 jaar de originele Gocycle. Dit nieuwste model is een perfect voorbeeld van innoveren waar nodig en niet bang zijn om het beste hetzelfde te houden.

De G4 zit net onder de G4i in de hiërarchie van Gocycle, maar zit nog steeds ongelooflijk vol met technologie. De motor past in het voorwiel, wat ongebruikelijk maar niet ongehoord is. In een van de vele op auto’s geïnspireerde functies heeft de fiets ingebouwde tractiecontrole in het voorwiel. Net als in een auto, werkt het om verlies van controle over het voorwiel te verminderen wanneer de fiets een verlies van tractie voelt. Het doet dit door het motorvermogen te verminderen totdat de tractie is herwonnen, en het werkte goed op de grindplekken waarop het werd getest.

Het is ook een vouwfiets, wat betekent dat hij ideaal is om hem in de kofferbak van een auto of op een trein of bus te zetten. Gocycle wil echter niet in een hokje worden gestopt in de ‘last-mile’-club die zoveel andere vouwfietsen zijn. In wezen willen ze dat deze fiets niet alleen gebruikt wordt voor de laatste kilometers van je woon-werkverkeer, bijvoorbeeld van het treinstation naar kantoor, maar ook als een alledaags hulpmiddel dat zo ver als je benen kunnen trappen kan worden meegenomen.

Hoe is het?

Laten we het hebben over die looks. Vouwfietsen hebben de reputatie minder esthetisch te zijn dan gewone fietsen, maar de Gocycle heeft iets van een je ne sais quoi. Zoals je zou verwachten van een bedrijf onder leiding van een ex-McLaren-man, van het middenframe van koolstofvezel tot de magnesium vijfspaaks wielen, is alles zorgvuldig ontworpen om er niet alleen goed uit te zien, maar ook om goed te presteren.

Een ander ding om op te merken is dat de meeste interne mechanica in eigen huis is ontworpen. Van de door de Moto GP geïnspireerde banden tot de eigen voornaafmotor van Gocycle, het toegewijde team van ingenieurs heeft deze fiets vanaf de grond opgebouwd. En hier toont de Gocycle zijn kracht. In plaats van te moeten vertrouwen op externe leveranciers en fabrikantspecificaties voor motoren en batterijplaatsingen, hebben ze de fiets volgens hun eigen blauwdruk gebouwd.

Een update van de G3/Gx-modellen is de introductie van het koppel vanuit stilstand. Voorheen was dit alleen beschikbaar vanaf 4mph, maar door het toe te voegen aan het vertrek, kunt u sneller en met minder inspanning wegkomen. Dit is bijzonder handig wanneer u voor verkeerslichten vertrekt of op een heuvel rijdt. En alsof dat nog niet genoeg hulp voor je is, heeft Gocycle een ‘boost’-knop verborgen op het stuur, voor een extra portie kracht om je op snelheid te krijgen wanneer je het het meest nodig hebt.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

De rijkwaliteit van de G4 is uitstekend. Het is soepel en er is een klein vleugje vering om het ergste uit de weg te halen. In tegenstelling tot andere vouwfietsen waar de vouwpunten de fiets een beetje minder onzeker maken over kuilen, is de G4 stijf genoeg om te vergeten dat er gewrichten in zitten. Dit kan te wijten zijn aan de 20” wielen, of aan het feit dat de geometrie zo lijkt op die van een gewone fiets. Net als bij een auto past de G4 in één maat en is hij verstelbaar om de perfecte rijpositie te krijgen.

Gocycle heeft ervoor gekozen om een ​​grip-shifter te gebruiken die past bij zijn microshift-versnelling met drie snelheden. Het werkt ongeveer als een autoversnelling, in die zin dat je bij stilstand in de laagste versnelling moet schakelen en er vanaf moet, anders trap je door stroop om het weer in beweging te krijgen.

Het dashboard van de G4 bestaat uit een klein scherm dat ze de ‘brandstofmeter’ noemen, omdat het het batterijniveau bij het opstarten weergeeft. Dit alleen is genoeg voor sommige rijders, maar voor degenen die telemetriegegevens willen, kun je de GocycleConnect-app op je telefoon aansluiten en live informatie krijgen terwijl je rijdt. Het past precies op de meegeleverde telefoonstuurbevestiging en de app is extreem intuïtief. U kunt zelfs de hulpmodi regelen door aan te passen op welk vermogensniveau de motor daadwerkelijk inschakelt.

Het is duidelijk dat hoe meer je de motor gebruikt, hoe sneller de batterij leeg raakt, maar Gocycle suggereert dat een bereik van maximaal 40 mijl de norm is, en onze tests hebben dat ondersteund. Opladen gaat serieus snel: het merk suggereert een bescheiden drie uur om het plat op te laden, maar in onze ervaring was het sneller, ongeveer twee en een half uur.

Het opvouwen van de fiets is ook een snel proces, omdat alles erop is gemaakt met zoveel aandacht voor detail dat het een gestroomlijnd proces is en gemakkelijk te doen. Er zijn twee belangrijke vouwpunten: het stuur en het middenframe. Eenmaal opgevouwen, kunt u de zadelpen gebruiken om hem te helpen meerijden, of u kunt hem dragen met de zadelpen omlaag.

De wielen zijn een ander intuïtief punt op deze fiets. Het zijn dezelfde wielen die werden gebruikt in een eerder snelheidsrecord over land, en misschien wel het meest ingenieuze daarvan is dat ze aan één kant zijn gemonteerd. Dit betekent dat als je een lekke band krijgt, je het wiel niet hoeft te verwijderen om de binnenband te vervangen. En als u andere mechanische hulp nodig heeft, is de G4 modulair in elkaar gezet, zodat alles gemakkelijk toegankelijk is en indien nodig gerepareerd kan worden.

Terug naar boven

De G4 is een allround opwindende fiets om op te rijden. Trouw aan zijn facturering, is het te mooi om alleen te gebruiken als een snelle reisfiets of alleen op het laatste deel van uw woon-werkverkeer. De handling en rijkwaliteit wekken vertrouwen en de boost-knop en het op auto’s geïnspireerde ontwerp zorgen voor een onmiskenbare funfactor die bij sommige andere vouwfietsen ontbreekt.

Waar kan ik het kopen?

Je kunt het rechtstreeks kopen bij Gocycle of bij gerenommeerde fietsenwinkels en online retailers.

Hoe komt het aan?

Het is niet vaak dat de doos waarin de fiets arriveert zo opwindend is. Het is gemakkelijk om de fiets eruit te halen en uit te vouwen, zodat hij klaar is om te rijden, en instructies staan ​​op de doos. Er is ook een link om de instructievideo’s te bekijken voor de pre-ride-controles en al het andere dat u over de fiets moet weten. Het wordt geleverd met de inbussleutel die nodig is om de zitbuis vast te zetten en een wandlader.

Gocycle G4-oordeel4,5 van de 5 sterren

Het is volkomen logisch waarom de Gocycle zo graag de ‘last-mile’-badge wil vermijden. Alles aan deze fiets is intuïtief en hij blijft je keer op keer verrassen met zijn mogelijkheden. De G4 is een vouwfiets met de kracht en finesse van een gewone e-bike en belichaamt het beste van de autowereld in een keurig ontworpen pakket.

Gocycle G4

Kosten £3399

Framemaat getest Een maat

Gewicht van de fiets 17,1 kg

Groepset Mechanische Microshift hydraulische schijfremmen met 3 snelheden

Wielen/banden Magnesium PitstopWheels, Gocycle-banden (406-60, 20 x 2,25 in)

Motor Gocycle gepatenteerde voornaafmotor, G4drive met tractiecontrole, 250W EU continu

Accu Snel verwijderbare lithium-ion: 8,1 Ah, 36 V, ongeveer 300 Wh

Terug naar boven

Kilometerstand: Tot 40 mijl

Hulpniveaus Instelbaar via Gocycle-app

Oplaadtijd 3 uur

Inbegrepen extra’s LED ‘brandstofmeter’, GoCycleConnect-app-connectiviteit, telefoonhouder op het stuur, standaard, voorste fietstas met houder, spatborden voor en achter, inbussleutel inbegrepen in zadelpenhouder.

Woorden en foto’s door Rebecca Bland

Dit is een artikel uit een reeks die de komende weken door Autocar zal worden gepubliceerd en waarin e-mobiliteit wordt onderzocht onder de naam Move Electric, een nieuw redactioneel kanaal gecreëerd door Haymarket, onze eigenaar. We zijn van plan om elektrische auto’s, motorfietsen, scooters, fietsen en meer te behandelen, evenals thema’s rond elektriciteitsopwekking en elektrische levensstijlen te verkennen. Inhoud bevat functies, recensies en meningen. Als je gedachten hebt over wat voor soort inhoud je zou willen lezen – of die je niet zou willen lezen – gebruik dan de opmerkingen hieronder om feedback te geven.​

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

E-bike review: Gocycle G4, de visie van een McLaren-ontwerper op e-mobiliteit
Voorstel aanvragen
E-bike review: Gocycle G4, de visie van een McLaren-ontwerper op e-mobiliteit