logo autolease
Duitse vakbond bekritiseert Stellantis over gebruik verlofprogramma in Opel-fabriek
Duitse vakbond bekritiseert Stellantis over gebruik verlofprogramma in Opel-fabriek

Duitse vakbond bekritiseert Stellantis over gebruik verlofprogramma in Opel-fabriek

oktober 7, 2021


BERLIJN — Werknemers in de Opel-fabriek in Eisenach, die vorige week tot het einde van het jaar werd stilgelegd vanwege een tekort aan chips, beschuldigden donderdag de eigenaar van het merk, Stellantis, ervan het Duitse verlofprogramma te misbruiken om de productie uit het land te verplaatsen.

Vakbondsfunctionarissen vrezen dat Opel, dat gebonden is aan een vorig jaar gesloten overeenkomst om tot 2025 geen werknemers in Duitsland te ontslaan, de werknemers van Eisenach met verlof plaatst als een tijdelijke oplossing die zou kunnen uitgroeien tot een sluiting voor de langere termijn.

Het Grandland X-model dat in Eisenach wordt geproduceerd, zal worden gemaakt in de fabriek van Sochaux in Frankrijk totdat de sluiting wordt opgeheven, maar werknemers vrezen dat het daar permanent zal worden verplaatst.

“Dit laten we ons niet aandoen”, schrijft het hoofd van de lokale ondernemingsraad Uwe Loesche in een verklaring die donderdag op de website van vakbond IG Metall is gepubliceerd.

Twee vakbonden in Frankrijk gaven vorige week een soortgelijke kritiek op het gebruik van het verlofprogramma door Stellantis, waarbij ze beweerden dat het bedrijf het chiptekort gebruikte als een excuus om een ​​onevenredig aantal mensen met verlof te sturen om belastinggeld op te strijken.

“De wereldwijde auto-industrie bevindt zich in een uitzonderlijke situatie als gevolg van de aanhoudende pandemie en een wereldwijd tekort aan halfgeleiders. De productie in Eisenach zal naar verwachting begin 2022 weer beginnen, op voorwaarde dat de situatie in de toeleveringsketen dit toelaat”, aldus Stellantis in een verklaring per e-mail. aan Reuters toen hem werd gevraagd naar de zorgen van de vakbond.

Carlos Tavares, CEO van Stellantis, voorspelt, samen met andere hoofden van autofabrikanten en industrie-experts, dat de chipcrisis tot ver in 2022 zal voortduren.

Het bedrijf heeft de afgelopen maanden de productie in fabrieken in Frankrijk, de Verenigde Staten en Italië stilgelegd vanwege de chipcrisis, en voorspelt dat het dit jaar 1,4 miljoen voertuigen minder zal maken.

Analisten hebben gezegd dat Stellantis, eerder dit jaar gevormd door een fusie van PSA en Fiat Chrysler Automobiles, een ernstig overcapaciteitsprobleem heeft dat zou kunnen leiden tot fabriekssluitingen, hoewel CEO Tavares heeft beloofd dat zijn inspanningen om de winst van Opel om te draaien, geen fabriekssluitingen met zich mee zouden brengen .

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Duitse vakbond bekritiseert Stellantis over gebruik verlofprogramma in Opel-fabriek
Voorstel aanvragen
Duitse vakbond bekritiseert Stellantis over gebruik verlofprogramma in Opel-fabriek