
De E-Legend EL1 beweert een eerbetoon van 805 pk te zijn aan de rallyauto die Audi’s bekwaamheid voor vierwielaandrijving heeft bewezen.
Audi’s Quattro-badge siert momenteel elk voertuig dat is uitgerust met het vierwielaandrijvingssysteem van de autofabrikant, maar Audi verdiende zijn reputatie van uitmuntende AWD met de legendarische Quattro-rallyauto, die de Groep B-rally domineerde in de jaren tachtig, en zijn tegenhanger voor homologatie op de weg. Audi heeft een paar keer een revival van de originele Quattro geplaagd – eerst met het gebeitelde Quattro-concept uit 2010 en later met het plug-in-hybride Sport Quattro-concept uit 2013 . Nu maakt die klassieke auto eindelijk zijn comeback, maar niet als Audi; in plaats daarvan bouwt de Duitse EV-startup E-Legend een elektrisch eerbetoon in beperkte productie, de EL1.
Volgens E-Legend weegt de EL1 3704 pond, aan de lichtere kant van de dingen als het gaat om EV’s – de Audi e-tron weegt bijvoorbeeld bijna 6000 pond . Het uiterlijk van de EL1 is onbeschaamd geïnspireerd op de Quattro, met een vierkante voorkant, stevige wielkasten, een compacte wielbasis en een bijna identieke daklijn. De auto zal worden gebouwd rond een lichtgewicht monocoque van koolstofvezel en een batterij van 90,0 kWh, die volgens de Europese WLTP-methodologie volgens het bedrijf 249 mijl bereik zal bieden. Hoewel er geen details over de elektromotoren werden verstrekt, zal de 805 pk van de EL1 naar zowel de voor- als de achteras worden gestuurd. E-Legend zegt dat dit genoeg kracht is voor de EL1 om in 2,8 seconden naar 100 km/u te accelereren, in minder dan 10 seconden naar 124 pk en een topsnelheid van 158 km/u.
Niet Ur-Quattro maar Über-Quattro
De EL1 zal met de hand worden gebouwd en zal het equivalent van meer dan $ 1,3 miljoen kosten voor de Europese markt, waar hij legaal op de weg zal zijn. Er zijn slechts 30 eenheden gepland en E-Legend streeft naar een werkend prototype dat begin 2022 zal draaien. Het bedrijf is blijkbaar ook bezig met het ontwerpen van een EL2 en EL3, hoewel we niet weten welke vorm deze zouden kunnen aannemen, of welke pictogrammen ze zullen hebben. inspiratie zou kunnen putten.
Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.