logo autolease
Donkervoort D8 GTO opgevoerd naar 429 pk voor definitieve wegversie
Donkervoort D8 GTO opgevoerd naar 429 pk voor definitieve wegversie

Donkervoort D8 GTO opgevoerd naar 429 pk voor definitieve wegversie

september 8, 2021


De Donkervoort D8 GTO Individual Series is de laatste en krachtigste versie van de open-wheeled sportwagen van het Nederlandse bedrijf.

Het bedrijf heeft laten doorschemeren dat er nog steeds varianten voor circuits zullen worden ontwikkeld, maar de Individual Series zal de laatste hoera zijn voor de acht jaar oude D8 GTO en wordt als zodanig genoemd vanwege de verbeterde aanpassingsmogelijkheden die het zal bieden aan eigenaren.

Het maakt gebruik van dezelfde Audi-afgeleide turbocompressor2,5-liter vijfcilindermotor als de standaard D8 GTO, maar met een vermogen dat is opgevoerd tot 429 pk door de Duitse tuningspecialist Abt Sportsline – vooral bekend om zijn hyperaangedreven versies van Audi’s RS-badged prestatiemodellen. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer een verbeterd koelsysteem, nieuwe brandstofinjectoren en een op maat gemaakte ECU-tune.

Donkervoort heeft geen precieze prestatiecijfers gegeven, maar subtiele verbeteringen ten opzichte van de 415 pk sterke D8 GTO-JD70 die het lukt, zijn te verwachten, voor een tijd van 0-100 km/u van ongeveer 2,6 sec en een geschatte topsnelheid van 180 km/u.

“Zelfs Audi Sport haalde niet zoveel prestaties uit deze versie van de 2,5-liter motor”, zegt algemeen directeur Denis Donkervoort. De nieuwste versie van de Audi RS3, die deze motor gebruikt, pompt 395 pk uit.

Het bedrijf heeft ter referentie bevestigd dat de Individual Series aan het einde van de Kemmel Straight op het circuit van Spa-Francorchamps 7 km/u sneller is dan de JD70 en daardoor 1,4 seconden sneller dan zijn rondetijd.

De ontwerpwijzigingen voor de Individual Series zijn subtiel en vooral bedoeld om een ​​”schonere” look te geven: de neuskegelkleppen, luchtinlaten en ventilatieopeningen zijn verwijderd en het merklogo is verplaatst van de neus naar de grille.

Maar belangrijker is dat Donkervoort belooft dat de laatste editie van de D8 GTO “totale vrijheid voor de klant” geeft. De basisauto kost vanaf € 162.900 (£ 140.000) exclusief belastingen, maar dankzij een reeks nieuwe opties en diensten kan hij worden geconfigureerd om te voldoen aan de voorkeuren van de eigenaar, “of hun behoeften nu neigen naar het circuit, toeren, design of luxe”.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

Het bedrijf kan individuele componenten voor de auto maken, bijpassende bagage en kleding leveren, de stoelen trimmen in het materiaal dat de eigenaar aangeeft en zelfs de eigenaar zijn eigen buitenverf laten “uitvinden”.

Standaarduitrusting omvat een achteruitrijcamera en parkeersensoren.

Donkervoort beweert dat de Individual Series “een (relatief) ontspannen cruiser kan zijn”, afhankelijk van de specificatie, maar merkt op dat het hardcore karakter van de auto betekent dat hij “niet altijd geschikt is voor langere ritten”.

Wat het chassis betreft, wordt de laatste D8 GTO geleverd met Tarox-golfvormige remschijven rondom en kan worden uitgerust met een Bosch-antiblokkeersysteem voor gebruik op het circuit. Een sneller stuurhuis is ook beschikbaar, evenals een sequentiële zesversnellingsbak en een reeks verschillende ophangingsopties.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Donkervoort D8 GTO opgevoerd naar 429 pk voor definitieve wegversie
Voorstel aanvragen
Donkervoort D8 GTO opgevoerd naar 429 pk voor definitieve wegversie