logo autolease
De variabele wielbasis van de Audi Sky Sphere concept transformeert hem van GT in roadster
De variabele wielbasis van de Audi Sky Sphere concept transformeert hem van GT in roadster

De variabele wielbasis van de Audi Sky Sphere concept transformeert hem van GT in roadster

augustus 11, 2021


Audi heeft een gestroomlijnd, laag elektrisch one-off roadsterconcept gecreëerd met een wielbasis met variabele geometrie die transformeert tussen autonome Grand Tourer-modus en een sportwagen.

De Audi Sky Sphere — de eerste van drie elektrische voertuigconcepten die een pad zullen uitstippelen voor het merk terwijl het verder gaat dan de verbrandingsmotor — zal deze week te zien zijn op Concours d’Elegance evenementen in Pebble Beach, Californië.

De twee nog niet onthulde concepten heten Grand Sphere en Urban Sphere, en ze zijn bedoeld om te definiëren hoe gebruikers zullen omgaan met voertuigen met autonome capaciteiten van niveau 4, evenals hoe die voertuigen omgaan met hun omgeving.

De Sky Sphere heeft een coole, bepalende truc – een die zeer waarschijnlijk in conceptvorm zal blijven, gezien de wettelijke vereisten: de “motorruimte” en de voorwielen trekken 250 mm (10 inch) naar achteren, terwijl een stuur en voetpedalen verschijnen in de cockpit wanneer de gebruiker overgaat van de autonome modus naar het besturen van het voertuig.

De overgang, die enkele seconden duurt, geeft het concept ‘dubbele persoonlijkheden’, zegt Henrik Wenders, senior vice-president van Audi.

Met een druk op de knop kan de bestuurder twee rijervaringen kiezen:

  • Het besturen van een 4940 mm lange elektrische roadster met een verminderde wielbasis en achterwielbesturing zorgt ervoor dat het voertuig ondanks zijn afmetingen uiterst wendbaar blijft.
  • Gechauffeerd worden in een 5190 mm lange autonome Grand Tourer met maximale beenruimte.

Het concept heeft een batterijpakket van 80 kilowattuur en wordt aangedreven door een enkele elektromotor op de achteras die 465 pk en een koppel tot 750 Newtonmeter (553 pound-feet) kan genereren.

De Sky Sphere, die slechts 1230 mm hoog is, benadrukt zijn overdreven motorkap met verhoogde voorwielkasten om de enorme 23-inch wielen te dragen, die zelf sleuven hebben die zijn ontworpen om het regeneratieve remmen te koelen.

De grille is bedekt met glas en herbergt een reeks sensoren die op een dag autonomie van niveau 4 mogelijk zouden maken, een look die wordt teruggevoerd onder het aerodynamische achterdek. Om de toegang tot de cabine te vergemakkelijken, scharnieren de twee deuren aan de achterkant.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

De variabele wielbasis van de Audi Sky Sphere concept transformeert hem van GT in roadster
Voorstel aanvragen
De variabele wielbasis van de Audi Sky Sphere concept transformeert hem van GT in roadster