De verkoop van nieuwe auto’s in Rusland daalde in juli met 6,5 procent, omdat de wereldwijde microchipcrisis leidde tot voorraadtekorten bij dealers.
De omzet in juli bedroeg 132.640, aldus de in Moskou gevestigde Association of European Businesses (AEB).
De vereniging waarschuwde dat de registraties zullen blijven worden beïnvloed, aangezien het krappe aanbod van auto-halfgeleiders autofabrikanten dwingt om de productie te verminderen.
“De komende maanden zullen verdere correcties te zien zijn die verband houden met de beperkende effecten van wereldwijde productiebeperkingen als gevolg van het tekort aan elektronische componenten”, zei AEB-voorzitter Thomas Staertzel in een verklaring.
Lada, het best verkopende merk van Rusland, was een van de weinige merken die in juli groei liet zien, met een omzetstijging van 3 procent.
Nr. 2 Kia daalde 5 procent; Nr. 3 Hyundai daalde 7 procent; Nr. 4 Renault’s volume daalde met 3 procent; en nr. 5 Skoda’s verkoop kelderde 36 procent.
Van andere topmerken daalde de verkoop van Lexus met 37 procent; Volvo daalde 34 procent en VW 33 procent.
Naast Lada waren de maandelijkse winnaars ook Peugeot, met een verkoopstijging van 44 procent; Land Rover met een stijging van 43 procent en Audi met 21 procent.