De fabrieksoutput van juli in Japan daalt terwijl COVID-19 de productie bereikt
De fabrieksoutput van juli in Japan daalt terwijl COVID-19 de productie bereikt

De fabrieksoutput van juli in Japan daalt terwijl COVID-19 de productie bereikt

augustus 31, 2021


TOKYO — De industriële productie van Japan kromp in juli toen de autoproductie een klap kreeg door een heropleving van het coronavirus in Azië, die twijfel heeft doen rijzen over het herstel van de op twee na grootste economie ter wereld.

Een piek in zeer besmettelijke gevallen van Delta-varianten heeft regeringen in Azië gedwongen nieuwe lockdowns en stoepranden op te leggen, die verstoringen in de levering van onderdelen in de hele regio veroorzaken, wat bijdraagt ​​​​aan een wereldwijd chiptekort.

“Het risico bestaat dat de output tegen het einde van het jaar zal stagneren”, zegt Takeshi Minami, hoofdeconoom van het Norinchukin Research Institute. “De autoproductie zal in augustus en september waarschijnlijk een rem zetten op de productie.”

De fabrieksoutput daalde in juli met 1,5 procent ten opzichte van de voorgaande maand, zo blijkt uit officiële gegevens op dinsdag, getroffen door een daling van de productie van voertuigen, waaronder personenauto’s en kleine bussen.

De daling compenseerde de groeiende productie van productiemachines, zoals die voor de productie van halfgeleiders, en elektronische onderdelen en apparaten.

Dat betekende dat de output weer onder het pre-coronaviruspandemieniveau viel na een stijging van 6,5 procent in de voorgaande maand, hoewel deze sterker was dan een daling van 2,5 procent in een peiling van Reuters onder economen.

Fabrikanten die door het ministerie van Economie, Handel en Industrie (METI) werden ondervraagd, verwachtten dat de productie in augustus met 3,4 procent zou stijgen en in september met 1,0 procent.

De totale productie zou naar verwachting een boost krijgen door een sterke sprong in de productie van machines voor de volgende maand, zelfs als die van transportapparatuur, waaronder de autoproductie, met meer dan 7 procent krimpt ten opzichte van de voorgaande maand.

Maar de voorspelling voor de afname van transportmaterieel hield waarschijnlijk niet volledig rekening met onderbrekingen in de levering van onderdelen in Zuidoost-Azië, zei een regeringsfunctionaris.

Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant qua verkoopvolume, zei deze maand dat het de productie in september met 40 procent zal verminderen ten opzichte van het vorige plan vanwege de chipcrunch.

De nauwkeurig afgestemde toeleveringsketens van fabrikanten zorgen ervoor dat autofabrikanten vaak de levering van auto-onderdelen optimaliseren, waardoor het risico op vertragingen in de productie toeneemt zodra de voorraden opraken en vervangende onderdelen niet komen opdagen, zei Minami.

Afzonderlijke gegevens op dinsdag toonden aan dat het werkloosheidspercentage voor de tweede achtereenvolgende maand daalde, van 2,9 procent in juni tot 2,8 procent, terwijl het werkelijke aantal werklozen de eerste daling op jaarbasis in 18 maanden liet zien.

Een index die de beschikbaarheid van banen meet, steeg licht tot 1,15 van 1,13 in juni, zo blijkt uit gegevens van het ministerie van Arbeid.

Uit een afzonderlijke overheidsenquête bleek dat het consumentenvertrouwen in augustus verslechterde en daalde tot een dieptepunt in drie maanden, omdat bredere drempels als reactie op het stijgende aantal gevallen van COVID-19 wogen op de bereidheid van mensen om geld uit te geven.

De Japanse economie groeide in het tweede kwartaal met 1,3 procent op jaarbasis, aangedreven door solide consumptie en export.

Maar de groei zal naar verwachting bescheiden blijven in het huidige kwartaal, waarbij sommige analisten een mogelijke krimp voorspellen, aangezien het land worstelt met een heropleving van COVID-19, die de medische faciliteiten heeft belast en geen tekenen van afname vertoont.

De fabrieksoutput van juli in Japan daalt terwijl COVID-19 de productie bereikt
Voorstel aanvragen
De fabrieksoutput van juli in Japan daalt terwijl COVID-19 de productie bereikt