logo autolease
De Californische autofabrikant heeft nog geen enkele auto afgeleverd, maar zou $ 37 miljard waard kunnen zijn
De Californische autofabrikant heeft nog geen enkele auto afgeleverd, maar zou $ 37 miljard waard kunnen zijn

De Californische autofabrikant heeft nog geen enkele auto afgeleverd, maar zou $ 37 miljard waard kunnen zijn

juli 23, 2021


Net als Tesla heeft Lucid een enorme aanhang onder amateur-investeerders, velen aangetrokken via online platforms zoals Reddit.

In financiële termen is het soevereine vermogensfonds van Saoedi-Arabië tot nu toe de duidelijke winnaar, dankzij een investering van meer dan $ 1 miljard die in 2018 werd aangekondigd. Het Public Investment Fund zal een belang van meer dan 60 procent in Lucid hebben met een waarde van ongeveer $ 23 miljard. Niet slecht voor een land wiens rijkdom voortkomt uit de olieproducten die elektrische voertuigen geleidelijk zullen verdringen.

Er zijn bijna $ 170 miljoen aan ’transactiekosten’, wat grote vergoedingen inhoudt voor verschillende financiële instellingen die aan de deal hebben gewerkt. Dat is praktisch een afrondingsfout in vergelijking met Churchill, de SPAC-sponsor onder leiding van Klein, een voormalige Citigroup-investeringsbankier.

Het bedrijf betaalde iets meer dan $ 40 miljoen voor Lucid-aandelen en warrants die nu ongeveer $ 1,6 miljard waard zijn. Sommige zijn onderhevig aan prestatiebelemmeringen en geen enkele kan gedurende 18 maanden worden verkocht. Ze zullen waarschijnlijk worden gedeeld tussen het bedrijf van Klein, M Klein & Co., andere financiële partners en een “brain trust” van Churchill, waaronder voormalig Apple-ontwerpbaas Jony Ive en voormalig Ford-CEO Alan Mulally.

Churchill weigerde commentaar te geven.

Na uitoefening van bestaande aandelenopties zal Peter Rawlinson, CEO van Lucid, 12,9 miljoen aandelen bezitten ter waarde van ongeveer $ 300 miljoen. De voormalige Tesla-ingenieur zou nog veel meer kunnen verdienen: een executive share-plan zal hem beperkte aandelen opleveren die in het prospectus conservatief worden gewaardeerd op $ 556 miljoen.

Ze zijn onderworpen aan op tijd en prestatie gebaseerde criteria waaraan hij goed op weg is te voldoen. Hij krijgt het hele bedrag als hij vier jaar in dienst blijft en de marktwaarde van Lucid verdubbelt.

Lucid weigerde commentaar te geven

Hoewel veel van deze rijkdom voorlopig alleen op papier bestaat, verklaart het waarom schijnbaar iedereen in de wereld van zaken en financiën zijn eigen SPAC wil. Er zijn de laatste tijd minder beursintroducties van bedrijven met blanco cheques geweest als gevolg van verhoogde controle van regelgevers en enkele spraakmakende flops.

Maar de honderden die al naar de beurs zijn gegaan, zijn op jacht naar fusies, vaak gericht op bedrijven in elektrische voertuigen, deels omdat particuliere beleggers er gek van worden. De Lucid-deal is het ideale voorbeeld van de rijkdom die ze hopen te maken.

De SPAC-transactie levert Lucid $ 4,4 miljard op, een bedrag dat waarschijnlijk binnen een paar jaar zal opbranden. Het bedrijf verwacht geen positieve kasstromen vóór 2025 en in het prospectus staat dat het extra fondsen zal moeten aantrekken via eigen vermogen of schuld.

Kapitaal is niet de enige potentiële beperking. De Duitse autofabrikanten zijn wakker geworden met de potentiële dreiging van parvenu als Lucid en hebben indrukwekkende luxe elektrische modellen onthuld, zoals de Mercedes-Benz EQS, Porsche Taycan en Audi e-tron GT.

Deze week beloofde Mercedes-Benz dit decennium meer dan 40 miljard euro ($ 47 miljard) uit te geven om zijn line-up te elektrificeren.

Voorlopig richt Lucid zich volledig op de relatief kleine markt voor luxe sedans. Het tweede elektrische model, een SUV, komt pas eind 2023 aan.

De aandelen van Churchill stegen in februari tot $ 65, te midden van een speculatieve ijver die gedeeltelijk is afgenomen – ze halen nu amper een derde zoveel op.

Indien gehandhaafd, zal die waardering van $ 37 miljard Lucid in staat stellen om, indien nodig, goedkoper meer aandelen uit te geven. Maar op deze niveaus is het kwetsbaar voor een verdere terugval als er productieproblemen of andere teleurstellingen zijn – of erger nog, de fusie verloopt niet zoals gepland.

Bovenal moet Lucid laten zien dat het papieren rijkdom in harde contanten kan veranderen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

De Californische autofabrikant heeft nog geen enkele auto afgeleverd, maar zou $ 37 miljard waard kunnen zijn
Voorstel aanvragen
De Californische autofabrikant heeft nog geen enkele auto afgeleverd, maar zou $ 37 miljard waard kunnen zijn