De Britse Net Zero-strategie: wat de auto-industrie denkt
De Britse Net Zero-strategie: wat de auto-industrie denkt

De Britse Net Zero-strategie: wat de auto-industrie denkt

oktober 19, 2021


De nieuwe Net Zero-strategie van de regering, waarin wordt uiteengezet hoe het VK een netto-nuluitstoot kan bereiken, omvat een nieuw mandaat dat autofabrikanten verplicht om elk jaar een toenemend percentage emissievrije voertuigen te verkopen, en verdere investeringen in het Britse oplaadnetwerk en auto-industrie.

Dit is hoe de Britse auto-industrie en vooraanstaande experts op het rapport hebben gereageerd.

Volledig verhaal: emissievrij voertuigmandaat onderdeel van UK Net Zero Strategy

Mike Hawes, de baas van de Vereniging van autofabrikanten en handelaren (SMMT), zei dat de “auto-industrie emissievrije voertuigen op de Britse wegen zet in een tempo dat verder gaat dan alle voorspellingen” en merkte op dat een “goed ontworpen, flexibel regelgevingskader” zou kunnen helpen het tempo van de overgang te handhaven of te verhogen.

Hij voegde eraan toe: “Consumenten hebben keuze en aanmoediging nodig, ongeacht waar ze wonen of wat ze rijden. De aanvullende gerichte financiering voor elektrische voertuigen is welkom en zal ertoe bijdragen dat bepaalde modellen betaalbaar blijven.

“Om ervoor te zorgen dat we over het betrouwbare, toegankelijke en landelijke laadpuntnetwerk beschikken, vereist deze transitie echter een vergelijkbare regelgevende aanpak.

“De aankondiging van extra middelen voor het opladen van woningen op straat moet de broodnodige investeringen van de particuliere sector stimuleren, maar consumenten zullen alleen vertrouwen hebben in de toekomst als er evenredige en bindende vereisten zijn voor de infrastructuursector. Het combineren van wettelijke verplichtingen met financiële verplichtingen is de sleutel naar een succesvolle transitie naar emissievrij wegvervoer.”

Opel baas Paul Willcox zei dat zijn bedrijf het mandaat voor emissievrije voertuigen (ZEV) “verwelkomt”, omdat het “duidelijkheid zal verschaffen aan de Britse auto-industrie en de rest van het ecosysteem van elektrische voertuigen, op basis van een 360 graden-benadering.”

Hij voegde eraan toe: “Vauxhall gelooft dat een ZEV-mandaat in het VK kan werken, op voorwaarde dat er aanvullende doelen zijn op de andere belangrijke onderdelen van het ecosysteem van elektrische voertuigen die essentieel zijn om Groot-Brittannië naar een duurzamere transportinfrastructuur te brengen.”

Vauxhall heeft al beloofd om tegen 2028 in het VK alleen elektrisch te gaan rijden en de fabriek in Ellesmere Port zal in de toekomst overschakelen op de productie van elektrische bestelwagens.

de AA president Edmund King zei dat de automobilistenvereniging “de stappen naar netto nul steunt. EV-stimulansen kunnen ons op die weg helpen. Nieuwe financiering van oplaadpunten die meer gericht is op de acht miljoen huishoudens zonder speciale parkeerplaatsen op straat, is welkom, wat kracht zal geven aan elektrische rijders.”

De Britse Net Zero-strategie: wat de auto-industrie denkt
Voorstel aanvragen
De Britse Net Zero-strategie: wat de auto-industrie denkt