logo autolease
De achterkant naar voren halen: Jaguar XE versus vooraan aangedreven BMW- en Audi-rivalen
De achterkant naar voren halen: Jaguar XE versus vooraan aangedreven BMW- en Audi-rivalen

De achterkant naar voren halen: Jaguar XE versus vooraan aangedreven BMW- en Audi-rivalen

oktober 3, 2021


De Audi komt dichterbij dan de Jaguar om de BMW te evenaren voor regelrechte slagkracht, en het heeft een betere lineariteit van de vermogensafgifte dan de Ingenium-klomp van de Jaguar. De motor voelt nog steeds een beetje zachter onder je voet dan ik zou willen, het klinkt niet aantrekkelijk genoeg en houdt niet echt van toeren. De S3 is dan ook snel. Maar het hoorbare digitale motorgeluid waarmee de Audi zich bezighoudt wanneer je zijn sportievere rijmodi gebruikt, lijkt bijna komisch gekunsteld na de andere twee auto’s, en het was een echte afknapper voor deze tester. Op zichzelf staande, als je niet echt zou letten op hoe ‘echt’ je auto klinkt wanneer je de mogelijkheden ervan goed onderzoekt, zou het je misschien niet zo beledigen.

Het zou me echter beledigen, en het zou de reden zijn waarom ik de S3 zelden of nooit in Dynamic-modus zou rijden, wat jammer is als je bedenkt hoeveel grip hij kan ontwikkelen, hoe goed zijn lichaamscontrole kan zijn en hoe veel vasthoudendheid en houding die het chassis heeft. Onze testauto (op optionele 19-inch wielen en adaptieve dempers) bood een heel ander dynamisch vooruitzicht dan de zachter geveerde, iets slappere Jaguar en vormde een redelijk aantrekkelijk alternatief.

Terwijl de XE een beetje rolt en ademt met hobbels wanneer je zijn benen strekt op een terugreis, voelt de S3 slanker, strakker, meer vastgebonden en enthousiaster om te worden geduwd. De XE heeft een grotere fijne precisie en een natuurlijke balans over zijn wegligging; hij plooit zich zo gemakkelijk in bochten en glijdt langs toppen, zodat je vroeg kracht kunt geven terwijl je moeiteloos zijn koers houdt en zijn lichaam maar een klein beetje kan bewegen.

De S3 is meer een handvol, maar ook een sympathieke, zoals een hete hatchback met een kofferbak. Omdat hij er de voorkeur aan geeft veel minder te rollen en te stuiteren, klauwt hij het asfalt en eist hij je op om het steeds meer te doen te geven. Hij reageert op grotere stuurinputs met een stijgende responssnelheid, blijft vlak en waterpas onder veel zijdelingse belasting en voelt minder zoet gebalanceerd aan dan de XE, maar is misschien klaar voor hogere crosscountry-snelheden in meer testomstandigheden, en een steviger bedieningshand.

Waar past de BMW in? Nou, hij lijkt veel meer op de Audi dan de Jag, precies zoals je zou verwachten, maar hij heeft minder grip op zijn standaard gemonteerde 18-inch wielen en Bridgestone Turanza-banden, met een vooras die een stuk minder bereid is om te duwen, en besturing die langzamer, lichter, duidelijker aanvoelt en minder communicatief is dan een van zijn rivalen. Ondanks een pittigere motor heeft de BMW niet het gevoel van doelgerichtheid, strakheid of vasthoudendheid van de Audi. Het is praktischer en verfijnder dan de S3, maar gezien hoe lomp het eruit ziet en hoe ongeïnteresseerd het entertaint, kan het naar onze mening alleen maar de laatste zijn.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

De achterkant naar voren halen: Jaguar XE versus vooraan aangedreven BMW- en Audi-rivalen
Voorstel aanvragen
De achterkant naar voren halen: Jaguar XE versus vooraan aangedreven BMW- en Audi-rivalen