De 126 jaar oude autoclub van Parijs zegt nog steeds 'non' tegen vrouwelijke leden
De 126 jaar oude autoclub van Parijs zegt nog steeds 'non' tegen vrouwelijke leden

De 126 jaar oude autoclub van Parijs zegt nog steeds ‘non’ tegen vrouwelijke leden

december 18, 2021


Louis Desanges, de voorzitter van de 126-jarige Automobile Club de France, zat in 2019 een beetje in de knoop.

Carlos Ghosn had ontslag genomen als CEO van Renault na zijn arrestatie in Tokio, en later dat jaar had het autobedrijf Clotilde Delbos benoemd tot interim-CEO. De club van Desanges heeft traditioneel het erelidmaatschap uitgebreid tot de hoofden van de belangrijkste autobedrijven in Frankrijk, maar deze keer kon hij dat niet: L’Auto, zoals bekend, accepteert geen vrouwelijke leden.

“We hadden haar misschien een kaart kunnen geven met dezelfde rechten als de vrouw van een lid”, zei Desanges in een interview. “Zelfs dat zou een primeur zijn geweest.”

Gelukkig voor hem en zijn instelling – de oudste in zijn soort ter wereld – was het bewind van Delbos van korte duur en werd ze vervangen door de in Italië geboren Luca de Meo, die zijn lidmaatschap zal ontvangen.

Hoewel L’Auto verre van de enige volledig mannenclub ter wereld is, is het een van de weinige die is opgericht in een branche waarvan de top steeds meer niet exclusief voor mannen is.

Delbos – die weigerde commentaar te geven – is de plaatsvervangend CEO van Renault. Bij rivaliserende Stellantis leiden vrouwen de merken Peugeot, DS en Chrysler, evenals de toeleveringsketen en autodeelactiviteiten. Bandenmaker Michelin heeft vier vrouwen in het 11-koppige uitvoerend comité. In de VS staat Mary Barra aan het hoofd van General Motors.

“Het hebben van een club als deze, die vastzit in de 19e eeuw en afgesloten is voor vrouwen, doet afbreuk aan alle inspanningen van de industrie om zich open te stellen voor vrouwen”, zegt Elisabeth Young, die al drie decennia in de sector werkt en mede- oprichter en voorzitter van Women and Vehicles in Europe, of Wave, een vereniging die in 2008 werd opgericht om meer vrouwen bij de club te betrekken. “Het is een zeer schadelijk symbool dat het beeld uitstraalt van een auto-industrie die voorbehouden is aan mannen.”

Dat doet weinig af aan Desanges’ vastberadenheid om vrouwen buiten de ledenlijst van zijn club te houden. Geen enkele vrouw heeft zich kunnen aansluiten omdat het proces de steun van twee bestaande leden nodig heeft, en dat zal er niet komen, zei hij.

“Dit zal niet veranderen zolang ik president ben”, zei de 74-jarige. “Ik heb het gevoel dat driekwart van onze ongeveer 2.000 leden niet willen dat dit verandert, en ik ben te democratisch om iets op te leggen wat ze niet willen. We hebben andere mogelijkheden om vrouwen te ontmoeten in Parijs.”

L’Auto, opgericht in 1895, rond de tijd dat gemotoriseerde voertuigen werden uitgevonden, is gehuisvest in een weelderig herenhuis in het centrum van Parijs, met uitzicht op de Place de la Concorde en naast het grote Hotel de Crillon.

Binnen zijn ijle grenzen is Desanges belast met het hooghouden van zijn tradities van savoir faire, discretie en bevoorrecht lidmaatschap. De vergulde instelling telt Renault-voorzitter Jean-Dominique Senard, Carlos Tavares, hoofd van Stellantis, en Valeo-CEO Jacques Aschenbroich onder de leden.

“Voor de industrie is de ACF meer dan alleen een sociale club”, zegt Young. “Het organiseert veel auto-evenementen, vergaderingen en conferenties. Het is een krachtig hulpmiddel in een ongelooflijk mooie omgeving. Waarom vrouwen uitsluiten van lidmaatschap?”

Het uitsluiten van vrouwen staat niet in de statuten van L’Auto. In plaats daarvan dicteert de traditie dat niemand ooit voor lidmaatschap wordt voorgesteld, zei Desanges. Echtgenotes kunnen als gasten komen, bibliotheekboeken lenen, een aantal evenementen bijwonen en lunchen met vrienden, maar ze mogen niet in aangewezen gebieden, waaronder het beroemde ondergrondse zwembad, komen.

De aristocratische makers van L’Auto hebben het gemodelleerd naar Britse herenclubs, en het is niet de enige in Parijs die nog steeds vrouwen uitsluit. Tot de meest exclusieve clubs van de Franse hoofdstad behoren ook de Jockey Club de Paris, de Nouveau Cercle de l’Union, de Cercle de l’Union Interalliee en de Travellers Club. Alleen de Union Interallie heeft gebroken met de traditie om vrouwelijke leden toe te laten.

De Royal Automobile Club in Londen werd een jaar na l’Auto opgericht door autoliefhebbers en heeft een wederzijdse overeenkomst met de club van Parijs. Maar in tegenstelling tot zijn Franse tegenhanger, begon het in 1999 met het aanmelden van vrouwelijke leden.

In Zürich overweegt het 685-jarige Zunft zur Meisen-gilde om vrouwen toe te laten, en in New York begonnen exclusieve verenigingen zoals de Union League Club vrouwen toe te laten rond de tijd dat een uitspraak van het Hooggerechtshof uit 1988 discriminatie op grond van geslacht in dergelijke gevallen afschafte. plaatsen.

Een kleine minderheid van de leden zou graag zien dat het restrictieve genderbeleid van L’Auto verandert, zei een van hen en vroeg om niet genoemd te worden. De meest luidruchtige tegenstanders behoren meestal tot de jongste, wat de indruk wekt een soort van Amerikaanse studentenvereniging te willen behouden, zei hij.

Hoewel L’Auto niet de autolobby van Frankrijk is en geen officiële rol speelt, is de club een voorvechter van de autowereld en zijn geschiedenis is geworteld in de ontwikkeling van de sector in het land, met het organiseren van autoshows en races. Het liep de eerste Franse Grand Prix die het land op de kaart zette voor de autosport. Veel leden van de club zijn nog steeds gelieerd aan de industrie, hoewel ze niet langer de meerderheid vormen.

“We bieden een morele autoriteit” en wegen informeel mee over branchekwesties, zei Desanges tijdens het interview in zijn sierlijke kantoor, dat een indrukwekkend uitzicht biedt over de rivier de Seine van de Franse Nationale Vergadering. Dat is waar wetgevers zich de afgelopen jaren hebben gericht op wegsnelheid, voertuigemissies en luchtvervuiling, waardoor Desanges klaagde over een sfeer van ‘automobiel bashen’.

Hij is fervent tegen Europa’s relatief snelle en door subsidies gevoede verschuiving naar elektrische voertuigen, met het argument dat het tempo te hoog ligt voor consumenten en de industrie op den duur in een concurrentienadeel ten opzichte van China zal achterlaten. Desanges dringt er ook op aan dat oldtimers worden vrijgesteld van geplande strenge emissieregels in grote Franse steden. Hierdoor zouden de liefhebbers van L’Auto naar hun reguliere donderdagbijeenkomsten kunnen rijden.

Wave’s Young is wat ze ziet als retrograde opvattingen die door de club worden gepusht. “De auto-industrie bevindt zich op een kruispunt nu ze overschakelt naar elektrische voertuigen, nieuwe vormen van mobiliteit en autodelen en ze heeft alle talenten nodig om vooruit te komen, en de helft van al het talent dat er is, is vrouwelijk”, zei ze.

Sommige insiders uit de branche doen L’Auto af als irrelevant, een verouderde club voor oldtimers uit een ander tijdperk die niet in overeenstemming is met de realiteit. Desanges verwerpt deze karakterisering en wijst erop dat de gemiddelde leeftijd van de leden net onder de 55 ligt. De club is de afgelopen jaren ook begonnen met het uitreiken van jaarlijkse prijzen aan veelbelovende autotech-startups.

Tijdens de conferentie van de Franse autolobby in oktober, waar minister van Financiën Bruno Le Maire en CEO’s van Renault en Michelin spraken, betreden Desanges en de autofabrikant-clan-telg Thierry Peugeot – beide met de blauwe stropdassen met rode strepen van de club – ook op het podium om de laureaten van het jaar te belonen.
L’Auto is “een traditionele plaats in plaats van een plaats voor oude mensen”, zei Desanges. “Het is moderner dan het lijkt.”

Sommige vrouwen zouden smeken om te verschillen.

De 126 jaar oude autoclub van Parijs zegt nog steeds 'non' tegen vrouwelijke leden
Voorstel aanvragen
De 126 jaar oude autoclub van Parijs zegt nog steeds ‘non’ tegen vrouwelijke leden