logo autolease
Dacia Duster TCe 150 Prestige EDC 2021 review
Dacia Duster TCe 150 Prestige EDC 2021 review

Dacia Duster TCe 150 Prestige EDC 2021 review

september 14, 2021


Wat is het?

Zelfs na acht succesvolle verkoopjaren in het VK, via twee versies, heeft de Dacia Duster nog steeds geen directe concurrent. Eerlijk gezegd is deze Roemeense SUV zo verdomd betaalbaar dat anderen er gewoon niet aan kunnen tippen, of het liever niet proberen. Prijzen beginnen bij een nog steeds opmerkelijke £ 13.995, vooral gezien de zeer diepe uitrustingsspecificaties van zelfs het Essential-instapmodel.

Ondanks het verkoopsucces heeft het management van de Renault Groep besloten dat het tijd is om het huidige model een opfrisbeurt te geven met nieuwe stylingelementen van binnen en van buiten en wat nieuwe technologie, hoewel ze er alles aan hebben gedaan om alles te behouden wat het succes tot nu toe heeft gebracht.

De grootste ontwikkeling is een nieuwe hoogwaardige aandrijflijn, een TCe 150-benzinemotor in combinatie met een zestraps versnellingsbak met dubbele koppeling en voorwielaandrijving. De prestaties zijn behoorlijk: het model biedt een topsnelheid van 124 mph en een acceleratie van 0-62 mph van 9,7 seconden, met een brandstofverbruik van 45,8 mpg.

De styling van de nieuwe Duster volgt de kleinere, recent herziene Sandero- en Sandero Stepway-modellen door een LED-koplampontwerp aan te nemen met opvallende, integrale Y-vormige dagrijlichten. Nieuwe achterlichten weerspiegelen de frontale stijl. De grille is ‘progressief’ in plaats van opnieuw ontworpen en er is ook een meer prominente lagere voorkant.

Een nieuwe, door de windtunnel ontwikkelde achterspoiler en meer aerodynamische 16 inch en 17 inch lichtmetalen velgen verbeteren de aerodynamische prestaties. Deze aanpassingen, met wiellagers met een lagere weerstand en banden die de rolweerstand verlagen, verminderen ongeveer 6 g/km van de CO2-uitstoot van het enige echte 4×4 Duster-model, de dCi 115.

Hoe is het?

Net als de rest van het Dacia-gamma, is de Duster-reeks de eenvoud zelf. Er zijn drie modelniveaus (Essential, Comfort en Prestige) met slechts twee opties: metallic lak en een groot reservewiel. Alle modellen krijgen verbeteringen aan hun pakket met rijhulpmiddelen, samen met een nieuwe, hooggeplaatste middenconsole en een standaard 8.0-aanraakscherm dat ofwel uw telefoon weerspiegelt, ofwel (in de duurdere modellen) ingebouwde satellietnavigatie biedt.

Andere ontwikkelingen zijn onder meer een verhoging van de LPG-capaciteit (tot 50 liter) voor het TCe 100 bi-fuel model. Gecombineerd met de 50 liter benzine die u ook meeneemt, geeft dit u een totale actieradius van bijna 750 mijl.

Dacia heeft de ophanging van de nieuwste Duster nauwelijks aangeraakt, dus het is geen verrassing dat het weggedrag vertrouwd aanvoelt. De elektrische stuurbekrachtiging is afgesteld om lichtheid te verminderen en een positiever gevoel te geven boven 75 mph, maar verder blijft het veilige rijgedrag, samen met een karakteristieke rijkwaliteit die comfortabel een bescheiden hoeveelheid stuiteren op ruwe oppervlakken verwisselt voor ongemakkelijke schokken. Vooral de stilte van de Duster over hobbels logenstraft zijn lage prijs.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Dacia Duster TCe 150 Prestige EDC 2021 review
Voorstel aanvragen
Dacia Duster TCe 150 Prestige EDC 2021 review