logo autolease
Dacia CEO: Waarom we meer zijn dan alleen een 'low cost' merk
Dacia CEO: Waarom we meer zijn dan alleen een 'low cost' merk

Dacia CEO: Waarom we meer zijn dan alleen een ‘low cost’ merk

september 13, 2021


Dacia, het in Roemenië gevestigde, budgetvriendelijke merk van de Renault Group, heeft zijn assortiment het afgelopen jaar aanzienlijk vernieuwd. Langzamer verkopende modellen op basis van oude platforms zoals de Logan MCV-stationwagen en Lodgy-minivan zijn vervangen door een strak gefocust assortiment: de Spring EV-minicar, de nieuwe Sandero/Logan-kleine auto’s op het moderne CMF-B-platform, een uitgebreid opgefriste Duster SUV voor 2021 en de komende Jogger-familieauto met zeven zitplaatsen, ook op CMF-B en met de eerste hybride optie van het merk.

Denis Le Vot, een ervaren bestuurder van de Renault-Nissan Alliance die de nieuwe business unit Dacia/Lada leidt, besprak hoe Dacia de overstap naar elektrificatie maakt en waarom het meer is dan alleen een “goedkoop” merk met Nieuwsredacteur Peter Sigal op de autoshow van München.

Dacia’s line-up is dit jaar bijna geheel nieuw, met de Spring EV en nieuwe Sandero gelanceerd in 2020, een gefacelifte Duster en nu de nieuwe Jogger. Hoopt ​​u beter te presteren dan de markt en volume te winnen?

We hebben in de eerste helft van het jaar goed werk geleverd; Sandero is de bestverkochte auto op de retailmarkt (in Europa) en de Duster is de bestverkochte retail-SUV. We doen het dus goed voor wat we zijn, namelijk een retailmerk.

Onze industriële capaciteit wordt al vrij goed benut. We zitten min of meer op volle toeren in onze Roemeense fabriek met Duster en de nieuwe Jogger, maar iets minder Sanderos, omdat ze op grote schaal in Tanger, Marokko, worden geproduceerd voor de Europese markt. We zijn zelfs begonnen met Sanderos voor niet-Europese markten in onze tweede Marokko-fabriek in Casablanca. We hebben dus geen target voor marktaandeel, maar wat belangrijk is, is dat we goed gepositioneerd blijven in de retailmarkt.

Hoewel de basisprijs van de Duster bijvoorbeeld 11.990 euro is, verkoopt Dacia veel voertuigen in hogere uitrustingsniveaus. Is dat iets waar je op wilt bouwen?

Dit is de realiteit, maar niet de perceptie. Je leest dat Dacia een “low cost” merk is, maar zo beschouw ik het niet, in de zin dat we alleen verkopen aan mensen die een minimum aan geld aan een auto willen uitgeven. Ja, bijvoorbeeld, de Sandero begint bij een prijs van 9.000 euro, maar dan hebben we de crossover-achtige Stepway-versie met meer features, en die begint bij 12.000 euro. Vijfenzeventig procent van de verkoop van Sandero is de Stepway-versie. Het is dus niet zo dat wij de goedkoopste auto’s in ons assortiment verkopen; het is dat welke Dacia u ook kiest, het een koopje is in vergelijking met de concurrentie.

De Jogger is niet echt een stationwagen; het is niet echt een mensenverhuizer. Wie zijn je kopers?

Ik vind het leuk dat het niet echt duidelijk is uit de styling. Maar ons voorstel is duidelijk: dit is een gezinsauto. Het begint met de vijfzitterversie, die 700 liter laadvermogen heeft, wat enorm is. Er passen gemakkelijk twee fietsen in plus bagage. Dus als je met vier of vijf personen reist, beantwoordt het het meeste van wat we hadden met de Lodgy en de Logan MPV. Tegelijkertijd is het een echte zevenzitter. De stoelen op de derde rij wegen slechts 10 kg, dus je kunt ze eruit halen of verplaatsen als een pak mineraalwater. Je kunt hem gebruiken om met een gezin van zeven op vakantie te gaan. Natuurlijk is de kofferbak beperkter, maar je kunt de dakdragers gebruiken, die naar binnen klappen om een ​​rek te maken, om je bagage er bovenop te dragen.

Dus de Jogger biedt alles wat typisch Dacia is, maar dan op de [Renault-Nissan] CMF-B-platform [designed for small cars], wat betekent dat hij slechts 1,2 ton weegt. De wedstrijd met zeven zitplaatsen zal worden afgeleid van een bestelwagen of een volledige cross-over zijn, dus ze zullen veel zwaarder zijn, 350 of 400 kg meer. Dat scheelt, want met een 1,0-liter motor kunnen we de auto verplaatsen. Ons dual fuel LPG-aanbod heeft een actieradius van 1.100 km met 121 gram CO2 per km. Het gewicht van de auto laat een kleine motor toe, en dat kunnen we aanbieden voor minder dan 15.000 euro.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Dacia CEO: Waarom we meer zijn dan alleen een 'low cost' merk
Voorstel aanvragen
Dacia CEO: Waarom we meer zijn dan alleen een ‘low cost’ merk