Cupra Leon Estate Review (2021)
Cupra Leon Estate Review (2021)

Cupra Leon Estate Review (2021)

september 17, 2021


Seat mag dan wegkwijnen aan de onderkant van de winstgevendheidstabel van de grote merken van de Volkswagen Groep, maar de recente spin-off doet het aanzienlijk beter.

Cupra, het voormalige sportieve submerk van Seat, werd opgericht in 1985 en concurreerde soms in de beste rally- en toerwagenraces, maar het heeft zichzelf onlangs opnieuw uitgevonden als een op zichzelf staande entiteit met gedurfde branding, frisse ontwerpen en aan prestaties geen gebrek.

Na een ongunstige start met de enorm snelle Cupra Ateca verlamd door zijn te stevige rit, heeft het merk zijn voeten gevonden. De auto die het beste laat zien waar het allemaal om draait, is waarschijnlijk de rake Cupra Formentor-crossover, in halo VZ5-trim, die een door Audi geproduceerde 385 pk vijfpotsmotor en dezelfde koppelsplitter aan de achterkant brengt die je in de nieuwe VW Golf R zult vinden.

Helaas zal dat specifieke model het VK nooit bereiken, maar Cupra’s mindere versies van de Formentor, samen met zijn versie van de Leon hatchback, blijken niettemin populair. En voor degenen die de VW ID 3 te saai vinden, zou de komende elektrische Cupra Born, die is gebouwd op dezelfde architectuur maar meer visuele invloed biedt, aantrekkelijk moeten zijn. Kortom, Cupra is aan het zwemmen, niet aan het zinken.

Het onderwerp van de rijtest van vandaag gaat terug naar de vroegere dagen van Cupra. De Leon Estate is het soort auto dat je kon kopen toen Cupra nog voor Seat was, wat GTI is voor Volkswagen. En dat is niet erg. Sommige van die auto’s waren zeer goed uitgevoerd, met enorme prestaties die een incognito uiterlijk verloochenden, en een veiligheidsonderwiel in combinatie met echte nauwkeurigheid vanaf het roer. Natuurlijk, in de ST-vorm met een landgoed, was er veel utilitaire aantrekkingskracht.

Cupra Leon Estate Review (2021)
Voorstel aanvragen
Cupra Leon Estate Review (2021)