Continental voegt 'shy tech'-schermen toe, audio om ruimte te besparen en visuele rommel te verminderen
Continental voegt 'shy tech'-schermen toe, audio om ruimte te besparen en visuele rommel te verminderen

Continental voegt ‘shy tech’-schermen toe, audio om ruimte te besparen en visuele rommel te verminderen

november 12, 2021


FRANKFURT — Autofabrikanten en leveranciers hebben jarenlang met trots de nieuwste interieurtechnologie getoond in de vorm van meer en grotere schermen of audiosystemen met meerdere luidsprekers.

Maar een relatief nieuwe trend die nu pas opduikt in auto’s, heeft een meer discrete benadering. “Shy tech”, zoals het bekend staat, verbergt de technologie in andere objecten totdat het nodig is om te voorkomen dat de bestuurder wordt overladen met te veel informatie.

Dat kunnen schermen of bedieningspanelen zijn die lijken op interieurversieringen. Voor autonome voertuigen, met name de zogenaamde Level 3 of 4, waarbij de bestuurder alleen in noodsituaties nodig is, kunnen het dashboard, het stuur en de pedalen zich in de firewall terugtrekken wanneer de auto zelf rijdt.

Continental is het nieuwste bedrijf om te wedden dat zijn klanten klaar zijn om minimaal te gaan.

Eind oktober toonde de leverancier hier in Frankfurt een aantal komende producten uit zijn User Experience-sector, waaronder een luidsprekerloos audiosysteem voor binnen- en buitentoepassingen, beeldschermen die zijn verborgen achter een dashboard en een bestuurder-aandachtsmonitor camera geïntegreerd in het instrumentenpaneel.

BMW toonde de technologie in zijn Vision iNext-concept uit 2018, met functies zoals een armsteun met houten panelen die fungeerde als een mens-machine-interface, of HMI. De automaker debuteerde verlegen tech in de 2021 iX volledig elektrische SUV in de vorm van verwarmde oppervlakken, verborgen luidsprekers en andere functies.

Ook interieurleverancier Yanfeng promoot verlegen technologie. “Met al deze elektronica, kenmerken en functies die hun weg vinden naar het interieur, is er een reëel risico op cognitieve overbelasting voor de gebruiker”, vertelde Yanfeng Automotive CTO Han Hendricks vorige maand aan Automotive News.

In het ShyTech-display van Continental kan een semi-transparant oppervlaktemateriaal worden gemaakt dat lijkt op houtnerf, koolstofvezel of zelfs leer. Schermen en bedieningselementen kunnen worden opgeroepen door een handbeweging, spraakbesturing of door op het schermoppervlak te tikken.

Indien gewenst kan het ShyTech-display de breedte van het dashboard beslaan, zegt Continental. Het maakt het ook mogelijk schermen overal in de cabine te plaatsen met extra afleiding, en de veiligheid is verbeterd omdat er minder reflecties zijn van schermoppervlakken.

“Je wilt de chauffeur niet overladen met te veel informatie”, zei Kai Hohmann, productmanager display-oplossingen bij Continental, op het TechDay-evenement van de leverancier in Frankfurt. Hij voegde eraan toe dat het ShyTech-display kan worden gecombineerd met een head-updisplay om een ​​strak, minimalistisch interieurontwerp te creëren.

Het ShyTech-display moet in 2023 in serieproductie verschijnen, zei Hohmann.

In een andere bijdrage aan het elimineren van visuele rommel, biedt Continental ook een geïntegreerde camera voor de aandacht van de bestuurder aan die is ingebouwd in de bekleding van het instrumentenpaneel. De huidige camera’s verschijnen als kleine koepelvormige apparaten, meestal gemonteerd aan de onderkant van het instrumentenpaneel.

Continental voegt 'shy tech'-schermen toe, audio om ruimte te besparen en visuele rommel te verminderen
Voorstel aanvragen
Continental voegt ‘shy tech’-schermen toe, audio om ruimte te besparen en visuele rommel te verminderen