Citroën lanceert nieuwe kleine auto C3 voor India, Zuid-Amerika
Citroën lanceert nieuwe kleine auto C3 voor India, Zuid-Amerika

Citroën lanceert nieuwe kleine auto C3 voor India, Zuid-Amerika

september 16, 2021


PARIJS — Citroën doet een poging om buiten Europa uit te breiden met de nieuwe C3, een kleine hatchback bedoeld voor de Indiase en Zuid-Amerikaanse markt die in de eerste helft van volgend jaar zal worden gelanceerd.

De nieuwe C3 is de eerste van drie Citroën-voertuigen die zijn ontworpen voor internationale markten en die in de komende drie jaar zullen worden geïntroduceerd.

Citroën-CEO Vincent Cobee zei dat het merk Stellantis zijn niet-Europese verkoop wil verhogen van 15 procent naar 30 procent op dit moment.

Dat zou een extra 150.000 voertuigen per jaar vertegenwoordigen, zei hij, bij Citroën’s pre-pandemische verkooptempo van ongeveer 1 miljoen eenheden per jaar. Citroen verkocht in 2019 989.853 voertuigen en in 2020 717.190. Ongeveer 25 procent van de verkoop van het merk zijn lichte bedrijfsvoertuigen.

“Dit product heeft veel ambitie, vooral voor het merk om internationaal te groeien”, vertelde Cobee journalisten tijdens een conference call over de nieuwe C3.

De nieuwe C3, die grotendeels in India is ontworpen en ontwikkeld, is iets minder dan 4.000 mm lang om ervoor te zorgen dat hij in een lagere motorrijtuigenbelastingcategorie op de markt valt. Het zal worden gebouwd in Chennai, met 90 procent lokale integratie van onderdelen, als onderdeel van een joint venture tussen Stellantis en de CK Birla Group.

Citroën verkoopt momenteel de compacte SUV C5 Aircross in India, hoewel deze is samengesteld uit kits die vanuit Europa worden geëxporteerd. De nieuwe C3 zal concurreren in het populairste segment van India, met kleine auto’s die een marktaandeel van bijna 25 procent hebben.

PSA Group, nu onderdeel van Stellantis, zei in 2017 opnieuw de Indiase markt te betreden via het CK Birla-partnerschap.

India, met een bevolking van bijna 1,4 miljard inwoners en een groeiende middenklasse – maar een autobezit van ruim onder de 10 procent – is al lang een verleidelijk doelwit voor internationale autofabrikanten. Analisten verwachten dat het de komende tien jaar Duitsland en Japan zal passeren om de op twee na grootste markt te worden na China en de VS

Volgens de SIAM-handelsgroep werden er in 2020 2,43 miljoen personenauto’s verkocht in India. De markt wordt gedomineerd door slechts een paar bedrijven, met Maruti-Suzuki verreweg het best verkochte merk.

Volgens cijfers van LMC Automotive verkocht Maruti-Suzuki in juli 97.537 voertuigen, gevolgd door Hyundai met 48.042, Tata met 30.185, Suzuki met 26.138 en Mahindra met 20.798.

Renault was het best verkopende Europese merk, op de achtste plaats met 9.787 verkopen in juli. Tot de bestverkochte auto’s behoren drie die voor India zijn ontwikkeld: de Kwid, een kleine high-ridback (waarvan een versie nu in Europa wordt verkocht als de Dacia Spring EV); de Triber, een versie met zeven zitplaatsen van de Kwid; en de Kiger, een sportievere kleine hatchback. Het verkoopt ook een Renault-merkversie van de Dacia Duster kleine SUV.

Maar de markt is frustrerend gebleken voor anderen.

Ford, met een marktaandeel van slechts 1,42 procent, kondigde vorige week aan dat het India zou verlaten, zijn lokale assemblage- en motorfabrieken zou sluiten en een afschrijving van $ 2 miljard zou nemen. GM trok zich in 2017 terug uit India en Toyota heeft onlangs gezegd dat het nieuwe investeringen daar zal stoppen.

“India is een zeer uitdagende en competitieve markt”, zei Cobee, eraan toevoegend dat de sleutel tot succes in snelgroeiende markten een hoog niveau van lokalisatie en beheer van kosten en volatiliteit omvatte.

Voordat Cobee in 2020 bij Citroën kwam werken, werkte hij bij de Renault-Nissan Alliance, waar hij toezicht hield op de herlancering van het merk Datsun in opkomende markten.

“We moeten pragmatisch, vooruitstrevend, reactief en flexibel zijn”, zei hij over de intrede van Citroën in India.

Cobee merkte op dat Citroën’s partnerschap met CK Birla het omzetten van “brownfield”-fabrieken naar Stellantis aandrijflijn en voertuigassemblage omvatte, en dat Stellantis al motoren uit India exporteerde.

“We doen het op een stapsgewijze manier om te voorkomen dat we het bedrijf belasten met kosten die een lanceringsfase niet zal ondersteunen”, zei hij.

Citroën lanceert nieuwe kleine auto C3 voor India, Zuid-Amerika
Voorstel aanvragen
Citroën lanceert nieuwe kleine auto C3 voor India, Zuid-Amerika