Camaro ZL1 vs Sutton Mustang: mega-spierkrachtmeting van 1600 pk
Camaro ZL1 vs Sutton Mustang: mega-spierkrachtmeting van 1600 pk

Camaro ZL1 vs Sutton Mustang: mega-spierkrachtmeting van 1600 pk

oktober 9, 2021


Er zijn twee soorten ophanging beschikbaar op de ZL1: standaard magnetische dempers of mooie DSSV-dempers (dynamic suspensions spool valve) van autosportbedrijf (en Ford GT-fabrikant) Multimatic. Gary’s auto heeft de magnetische dempers, waarvan wordt gezegd dat ze koeler zijn dan de DSSV-dempers, dus de hemel weet hoe strak de ZL1 daarmee aanvoelt, want hij is al behoorlijk solide en reageert zelfs met deze. Het is een hardcore auto.

Hetzelfde geldt voor de snelheid in rechte lijn. Met zijn automatische versnellingsbak en een vermogen dat begint met een luttele zeven, zou je verwachten dat hij wat sullig aanvoelt in vergelijking met de Mustang. Niet een beetje ervan: ze zijn allebei sensationeel, giechelend, briljant snel, vergelijkbaar in spanning en tempo, maar verschillend van karakter.

Ze komen aan hetzelfde einde vanuit verschillende uitgangspunten, en beide zijn onmiskenbaar gespierd. Door de dingen op zijn eigen manier te doen, is Gary erin geslaagd geld te besparen in vergelijking met de meer zakelijke route. Hij denkt dat je, alles bij elkaar genomen, gewoon de dollarprijs voor de auto en onderdelen kunt nemen en, tegen de tijd dat ze hier zijn, het ponden noemen. Hij heeft ongeveer £ 75.000 uitgegeven aan zijn ZL1, vergeleken met een “van £ 115.000” voor de CS850.

Ik ben niet op zoek naar een winnaar in deze test. We hebben niet allemaal de tijd of energie die Gary heeft, maar de methode spreekt me wel aan. Het is duidelijk dat hij veel tijd en liefde aan zijn Camaro heeft besteed, zodat hij eruitziet zoals hij eruitziet en aanvoelt zoals hij doet. De CS850 voelt minder individueel aan, wat eigenaardig is om te zeggen over een Mustang, aangezien ze in eerste instantie zeldzaam en speciaal zijn in het VK, zelfs voordat ze op maat gemaakte aanpassingen en 850 pk krijgen. En het is een zeer compleet, zeer competent, goed afgerond pakket: een goed product.

Als het mijn keuze was, zou ik me gemakkelijker de motorkap van mijn auto kunnen voorstellen, buiten een grote garage op een warme zomeravond, met een stel van mijn eigen gereedschap op de vleugel met de gouden uurzon die mijn gezicht verwarmt, blij of jaloers van warmere winters en grotere open ruimtes.

Gary Handa’s aangepaste Chevrolet Camaro ZL1

Prijs £ 75.000 (geschat) Motor V8, 6162cc, supercharged, benzine Stroom 770 pk Koppel 737 lb ft Versnellingsbak 10-traps automaat Rijklaar gewicht 1760kg 0-62 mph 3,5sec (geschat) Top snelheid 180mph (geschat) Economie 20mpg (geschat)

Camaro ZL1 vs Sutton Mustang: mega-spierkrachtmeting van 1600 pk
Voorstel aanvragen
Camaro ZL1 vs Sutton Mustang: mega-spierkrachtmeting van 1600 pk