Brits bedrijf bouwt virtuele Nardo-testbaan voor EV's
Brits bedrijf bouwt virtuele Nardo-testbaan voor EV's

Brits bedrijf bouwt virtuele Nardo-testbaan voor EV’s

april 25, 2022


Een Brits bedrijf is bezig met het digitaal nabootsen van de beroemde Nardò-testbaan van Italië om de ontwikkeling van de volgende generatie elektrische voertuigen te ‘versnellen’.

Tijdens het project, dat wordt geleid door softwarespecialisten rFpro, zal het testcircuit van het Nardò Technical Centre in de virtuele wereld worden gecreëerd, waardoor autofabrikanten de prestaties van nieuwe platforms kunnen testen voordat ze fysiek worden gebouwd.

Dit, aldus het bedrijf, stelt ingenieurs in staat om de benchmarkprestaties van hun voertuig aan het begin van de ontwerpcyclus te beoordelen, wat zowel tijd als geld bespaart.

“Terwijl de industrie overgaat van ICE naar elektrificatie, moeten voertuigdynamica’s hun rulebook herschrijven”, zegt Matt Daley, operations director bij rFpro.

“De interactie van een geëlektrificeerde aandrijflijn met het chassis verschilt aanzienlijk van die van een traditionele motor. Als gevolg hiervan willen voertuigdynamische ingenieurs hun begrip van deze verandering versnellen om te voorkomen dat problemen later in de ontwikkelingscyclus ontstaan.”

De locatie van Nardò, eigendom van Porsche, is een van de toonaangevende testterreinen ter wereld en een go-to-resource voor grote autofabrikanten. Het parcours van 3,9 mijl heeft een recht stuk van 1000 m en 16 bochten met verschillende straal en snelheid. Zijn befaamde lay-out, met toppen, hobbels en stoepranden, maakt hem ideaal voor het ontwikkelen van nieuwe chassistechnologieën, volgens de firma’s die het hebben gebruikt.

het nummer directeur Antonio Gratis steunde ook de plannen en voegde eraan toe: “Door een digitale tweeling van onze handlingtrack te creëren, zullen we fabrikanten in staat stellen hun chassisontwikkelingsprogramma’s voor systemen zoals ophanging, besturing en remmen te versnellen.”

rFpro zegt dat om de digitale versie zo effectief te maken als een ontwikkelingstool, deze net zo nauwkeurig moet zijn als het echte werk. Om dit te bereiken wordt fasegebaseerd laserscannen gebruikt om modellen te maken met een nauwkeurigheid van ongeveer 1 mm.

Brits bedrijf bouwt virtuele Nardo-testbaan voor EV's
Voorstel aanvragen
Brits bedrijf bouwt virtuele Nardo-testbaan voor EV’s