logo autolease
Brexit Groot-Brittannië staat voor batterij-uitdaging om tarieven te vermijden
Brexit Groot-Brittannië staat voor batterij-uitdaging om tarieven te vermijden

Brexit Groot-Brittannië staat voor batterij-uitdaging om tarieven te vermijden

juli 20, 2021


Benchmark Mineral Intelligence (BMI) voorspelt dat Groot-Brittannië tegen 2035 minstens 175 GWh batterijcelcapaciteit nodig heeft om ongeveer 3 miljoen volledig elektrische voertuigen te leveren. Voor nu schat het dat Groot-Brittannië ver achterblijft, met slechts 56,9 GWh in 2030.

Een van de plannen is dat Britishvolt tegen 2027 een fabriek van 30 GWh wil bouwen. BMI heeft slechts een deel daarvan in zijn doelstelling opgenomen omdat het verwacht dat de Britse startup langzamer zal groeien.

Britishvolt zei dat het bouwen van een 30 GWh-fabriek een uitdaging was, maar een woordvoerder zei dat de strategie om in drie fasen van 10 GWh te bouwen, zou helpen om het doel tegen 2027 te bereiken.

Om EU-tarieven te vermijden, moeten in het VK gebouwde auto’s voldoen aan een reeks oorsprongsregels die vanaf 2027 de bepaling bevatten dat 70 procent van het batterijpakket uit de EU of Groot-Brittannië komt.

BEIS zei dat de regels een infaseringsperiode bevatten.

Winter zei dat Groot-Brittannië misschien niet genoeg tijd zou hebben. “We eindigden met een periode om een ​​​​transitie te bereiken die nu te kort lijkt”, zei hij.

Tot nu toe is Groot-Brittannië erin geslaagd kleine startups in de toeleveringsketen van batterijen te voeden via projecten zoals de Faraday Institution, die batterijwetenschappers en ingenieurs opleidt, zei Steven Meersman, oprichter van Zenobe, zelf een startup die batterijen op grote EV’s beheert en hun leven verlengt via energie opslag.

Maar Meersman zei dat Groot-Brittannië geen uniforme strategie had om startende bedrijven te helpen groeien en de EV-keten te reguleren, en zei dat een ministerie de prikkels voor het kopen van EV’s behandelde, terwijl een afzonderlijke regelgever de essentiële uitrol van oplaadpunten beheerde.

De Critical Minerals Association, een brancheorganisatie, heeft opgeroepen tot een ‘centraal coördinerend orgaan’.

Het Advanced Propulsion Centre, een onderneming van de overheid en de auto-industrie, zegt belangstelling te hebben van meer dan 120 groepen voor projecten in de hele batterijtoeleveringsketen.

Maar zijn CEO Ian Constance zei dat het Britse aanbod van 1 miljard pond financiering, waarvan ongeveer de helft tot nu toe is toegewezen, “vrij snel opraakt als we een paar van deze projecten opleveren.”

Overheidssubsidies zijn wereldwijd gemiddeld 750 miljoen pond per batterijfabriek, die elk tussen de 2 miljard en 4 miljard pond kunnen kosten, zo blijkt uit schattingen van de industrie.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Brexit Groot-Brittannië staat voor batterij-uitdaging om tarieven te vermijden
Voorstel aanvragen
Brexit Groot-Brittannië staat voor batterij-uitdaging om tarieven te vermijden