logo autolease
BMW CFO blijft optimistisch ondanks chiptekort, andere uitdagingen
BMW CFO blijft optimistisch ondanks chiptekort, andere uitdagingen

BMW CFO blijft optimistisch ondanks chiptekort, andere uitdagingen

september 14, 2021


Verwacht je ondanks het chiptekort een goede tweede helft?

Ja, maar het hangt er echt van af, want we missen een beetje zichtbaarheid. Als ik wist hoeveel chips we zouden krijgen, zou ik preciezer kunnen zijn, want vanuit het perspectief van de klant hebben we duidelijk voldoende vraag en voldoende bestellingen in de pijplijn.

Hoeveel zullen stijgende prijzen voor grondstoffen en wisselkoersen van invloed zijn op uw resultaten in het tweede halfjaar?

Voor het hele jaar verwacht ik een impact in de buurt van plus of min een half miljard euro voor beide, waarbij de valuta licht positief is in termen van impact voor het hele jaar. Ik verwacht dat grondstoffen iets negatiever zullen zijn. Maar dit blijft in lijn met wat we aan het begin van het jaar hebben aangekondigd.

Zouden stijgingen van de grondstofprijzen BMW kunnen dwingen om zijn jaarverwachtingen te herzien?

We hebben enige dekking, maar hoe verder je gaat, hoe minder dekking je hebt. In de eerste helft hadden we een iets kleinere impact, zo’n 250 miljoen euro. Een iets grotere impact zal in de tweede helft komen. Daarom hoeven we onze jaarprognose, dat wil zeggen een operationele marge tussen 7 en 9 procent, niet aan te passen. Ik denk dat we in het bovenste deel van de gang zullen zijn, in het gebied van ongeveer 9 procent.

Dek je prijzen af ​​op grondstoffen of alleen op valuta?

U kunt niet alle grondstoffen en alle valuta afdekken, maar die u wel kunt afdekken, doen wij zoveel mogelijk. Als we ze niet kunnen afdekken op de financiële markten, maken we met onze leveranciers afspraken voor de middellange en lange termijn. Op de buitenlandse beurzen volgen we een macro-economisch model waarbij we een valuta bestuderen. Is het overgewaardeerd, aanzienlijk overgewaardeerd, ondergewaardeerd, aanzienlijk ondergewaardeerd? Afhankelijk van waar we zijn, hebben we kortere of langere hedges en soms zelfs nul hedges voor een valuta.

Hoe evolueren de wanbetalingspercentages in termen van financiële diensten?

Wij kijken naar achterstallige vorderingen vanuit twee invalshoeken: financiële dienstverlening en ten aanzien van onze leveranciers. In beide gebieden hebben we waarschijnlijk het laagste niveau ooit — en we waren al erg laag omdat we een zeer goed hulpmiddel hebben om dit te beheren. Als ik naar leveranciers kijk, zien we helemaal geen negatieve verschuiving.

Vanuit prijsoogpunt profiteren autofabrikanten sinds juni 2020 vanwege de sterke vraag en de lage voorraden. De chipcrunch versnelde deze toch al gunstige trend. Denk je dat dit het nieuwe normaal kan worden?

We hebben een project opgezet om onze toeleveringsketen in de toekomst te beschermen en te optimaliseren om die lage voorraadniveaus te behouden, want uiteindelijk zijn het niet alleen wij, maar ook onze dealers die profiteren van deze situatie. Als je naar hun marges kijkt, zijn ze ook verbeterd. Dit is iets wat volgens mij past bij het product en wat mensen verwachten van een premium merk. Dat gaan we dus zeker ook in de toekomst volhouden.

Wat is uw huidige voorraadniveau?

Elke afzonderlijke markt vraagt ​​om meer auto’s, wat goed nieuws is, want het betekent dat we de toeleveringsketen zo hebben beheerd dat we de laagste voorraadniveaus in jaren hebben. Dit is niet alleen het geval in één markt, maar in al onze verkoopregio’s. De taak is om dit proces zo te structureren dat we lage voorraadniveaus handhaven zonder omzet te verliezen zodra het tekort aan halfgeleiders is opgelost.

Lange wachttijden kunnen een autofabrikant ertoe aanzetten kortingen aan te bieden. Hoe voorkomt BMW dit?

In elke afzonderlijke markt is er een lager kortingsniveau. Dat is het geval in Duitsland, de VS en China. Een belangrijk element om dit in stand te houden, is het verfijnen van de toeleveringsketen. Ik besprak dit eerder deze maand met onze vier grootste Amerikaanse dealergroepen. In het verleden was de Amerikaanse benadering altijd om te zeggen: “De klant komt zaterdagochtend om 10.00 uur de showroom binnen en hij wil om 13.00 uur met een auto vertrekken” Nu vertellen dezelfde dealers me dat ze onze klanten geloven zijn klaar om zes weken te wachten en zijn bereid een iets hogere prijs te betalen, zelfs als ze moeten wachten. Dat gaan we slim implementeren. Natuurlijk mag de wachttijd niet te lang zijn, want dan verlies je omzet. Maar het bestelproces kan de ervaring verbeteren, omdat de klant zijn eigen auto maakt. Dit verhoogt de klanttevredenheid en helpt ons om innovatieve opties te verkopen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

BMW CFO blijft optimistisch ondanks chiptekort, andere uitdagingen
Voorstel aanvragen
BMW CFO blijft optimistisch ondanks chiptekort, andere uitdagingen