Binnen de industrie: Renault dringt aan op uitstel van elektrificatie
Binnen de industrie: Renault dringt aan op uitstel van elektrificatie

Binnen de industrie: Renault dringt aan op uitstel van elektrificatie

september 12, 2021

De vooruitzichten voor de toekomst van onze planeet zijn zo apocalyptisch dat ik dacht dat het bijna onmogelijk was om weerstand te bieden aan enig milieu-initiatief – vooral voor autofabrikanten, die algemeen worden gezien als het werk van de duivel na Dieselgate.

Je kunt je voorstellen dat mijn ogen eruit sprongen toen Gilles Le Borgne, de directeur van R&D van de Renault Group, het autosalon van München gebruikte om rustig uit te leggen waarom het voorstel van de EU om “de CO2-uitstoot van voertuigen tegen 2035 met 100% te verminderen” ( in eenvoudige bewoordingen, om alle vormen van hybriden in de 27 landen van de EU te verbieden) zou weerstand bieden aan het Franse bedrijf. Hij zei dat 2040 een eerlijkere datum zou zijn, ecologisch, maatschappelijk en economisch.

Om te bevestigen dat mijn oren me niet hadden bedrogen, bevestigde ik later die dag opnieuw met CEO Luca de Meo – en ook hij maakte een fervent verdediging van de positie, eraan toevoegend dat hij de volledige steun van de Franse regering had en verwachtte dat andere autofabrikanten Hetzelfde zeggen.

Nadat een hele reeks autofabrikanten zich verplichtten tot een volledig elektrische toekomst (Renault streeft naar 90% elektrische verkoop tegen 2030 en Alpine 100%, maar, cruciaal voor de argumenten die worden aangevoerd, Dacia slechts 10%), voelde het als een bom, zelfs als beide mannen benadrukten dat ze niets ’terugduwen’, maar eerder van de gelegenheid gebruik maakten om een ​​actieve rol te spelen in de consultatieperiode.

Over naar Le Borgne: “Ik moet duidelijk zijn dat we niet bestand zijn tegen de transitie. Maar er zijn drie duidelijke redenen waarom we het zinvol vinden om de transitie te verlengen. Ten eerste willen we absoluut vertrouwen dat de infrastructuur zich uitbreidt met het tempo waarmee BEV’s verplicht zijn. Dat is verre van zeker, en sneller gaan heeft geen zin.

“Dan, terwijl we er absoluut zeker van zijn dat we de technologie hebben – hybride, plug-in hybride en BEV zijn allemaal te koop vandaag – weten we niet of we de klanten hebben die het willen of, belangrijker nog, het zich kunnen veroorloven.

“Tot slot en kritisch, we hebben tijd nodig om ons aan te passen. Onze fabrieken overschakelen op deze nieuwe technologieën is niet eenvoudig en het zal tijd kosten om ons personeel eraan aan te passen. Zo’n tijdlijn zou moeilijk voor ons zijn – en nog moeilijker als je de toeleveringsketen in de mix verwerkt.

Renault Zoe 2020 testtest op de weg - hero front

Renault Zoë

Early adopter van elektrische stroom is verfijnd in plaats van opnieuw uitgevonden

“Mensen moeten verhuizen, en een populair merk als Renault moet hen de kans bieden om dat op een praktische manier en tegen een betaalbare prijs te doen.”

Als je op de afgrond staat, voelen alle bewegingen uitvergroot. Maar ondanks alle kalme zekerheid waarmee deze boodschap werd overgebracht, zullen de gevolgen in beide richtingen nog vele levens lang weerklinken.

Binnen de industrie: Renault dringt aan op uitstel van elektrificatie
Voorstel aanvragen
Binnen de industrie: Renault dringt aan op uitstel van elektrificatie