logo autolease
Bijna nieuwe koopgids: Ford Puma
Bijna nieuwe koopgids: Ford Puma

Bijna nieuwe koopgids: Ford Puma

september 9, 2021


In de jaren negentig een kleine coupé, tegenwoordig een kleine SUV: de Ford Puma is alweer een sportieve auto die nieuw leven werd ingeblazen als een veel meer gebruiksvriendelijk product. Het is niet de eerste en, te oordelen naar onder meer de Ford Kuga en Mustang Mach-E, zal het ook niet de laatste zijn.

De moderne Puma is een uitstekende cross-over als we de naam terzijde schuiven. Geïntroduceerd in 2019 en gebaseerd op de uitstekende Fiesta supermini, biedt hij een pittige maar zuinige 1,0-liter turbobenzinemotor met 123 pk of 153 pk.

Mild-hybride technologie (brutale badged Hybrid) wordt toegepast op beide varianten van de driepots, hoewel het in eerste instantie niet standaard was op de minder krachtige, dus houd daar rekening mee bij het jagen. De Puma ST arriveerde vorig jaar met de 197 pk sterke 1,5-liter driecilinder turbomotor uit de Fiesta ST.

Naast de extra kracht, die een tijd van 0-100 km/u van 6,7 seconden mogelijk maakt, is het rijgedrag ook scherper. Dat wil niet zeggen dat de gewone Puma niet leuk is om mee te rijden, want dat is het wel. In feite is het de beste compacte SUV voor enthousiaste bestuurders, die zich wendbaar, gebalanceerd en nauwkeurig voelt en toch comfortabel blijft.

Elke versie krijgt standaard voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak, al is er ook een zeventrapsautomaat leverbaar. De bedrijfskosten zouden niet al te hoog moeten zijn, aangezien zelfs de hete Puma ST gemiddeld een respectabele 41,5 mpg haalt op de WLTP-test. Beide versies van de 1.0 Ecoboost Hybrid hebben ondertussen een gemiddelde van 50,4 mpg. De uitrustingsniveaus variëren van Titanium tot ST-Line X Vignale. Titanium trim krijgt u 17-inch lichtmetalen velgen, automatische verlichting en ruitenwissers, klimaatregeling en cruise control, terwijl de range-topper lederen stoelen (voorverwarmd), een verwarmd lederen stuur en keyless entry krijgt.

Het aantrekkelijke interieur van de Puma heeft een aantal aangenaam squidgy oppervlakken op het dashboard en op de deuren. Hij is ook ruim en biedt voldoende ruimte voor de meeste volwassenen voor en achter, terwijl de rijpositie perfect is.

Je kunt zes handbagagekoffers in de kofferbak plaatsen en als je de vloer optilt, zie je een put die nog eens twee kan opslokken. Als je een buitentype bent, is het de moeite waard om te weten dat deze Megabox ook een aftapplug heeft, waardoor hij gemakkelijk schoon te maken is.

Met ongeveer £ 18.000 zou je in een jaar oude Ecoboost van 123 pk in Titanium-uitvoering moeten stappen. Dat is een goede besparing van meer dan £ 20.745, de prijs als nieuw. Verwacht een model voor 2021 waarmee u meer dan £ 20.000 kunt betalen, terwijl ST-Line X Vignale-voorbeelden ongeveer £ 23.000 kosten. Als je een Puma ST wilt, heb je een budget van minimaal £ 27.000 nodig

Moet weten

Standaard op elke Puma is een infotainmentsysteem met 8,0-inch touchscreen met een DAB-radio, satellietnavigatie, een paar USB-poorten en een draadloos oplaadstation voor smartphones.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

In het midden van de uitrustingslijn bevindt zich ST-Line, waarmee je een sportievere styling krijgt dan Titanium en de conventionele wijzerplaten verwisselt voor een 12,3-inch digitaal display. ST-Line X voegt dan klimaatbeheersing, 18-inch lichtmetalen velgen, getinte achterruiten, gedeeltelijk lederen stoelen en een Bang & Olfusen-stereo toe.

Voor de wegenbelasting geldt voor elke Puma het huidige vaste tarief van € 155,- per jaar. Helaas komen de mild-hybride versies niet in aanmerking voor de jaarlijkse korting van £ 10 die eigenaren van volledige hybriden genieten.

Onze keuze

1.0 Ecoboost Hybride 155

Aangezien zowel de Ecoboost 125 als de 155 voor hetzelfde geld gaan, zouden we kiezen voor de krachtigere variant. Zo krijg je een motor met veel grunt en, dankzij het mild-hybride systeem, lage gebruikskosten.

Wildcard

1.5 Ecoboost ST

Als je wilt dat je gezinsauto leuk is, dan is dit de Puma om voor te gaan, want hij voelt erg snel, scherp en wendbaar van achter het stuur. Zoek er een die is uitgerust met het Performance Pack voor wat waardevolle extra’s, waaronder een differentieel met beperkte slip.

Degenen die we hebben gevonden

2020 Puma 1.0 Ecoboost 125 Titanium, 6000 mijl, £ 18.810

2020 Puma 1.0 Ecoboost 155 ST-Line X Vignale, 10.000 mijl, £ 24.495

2021 Puma 1.5 Ecoboost ST Perf’ce Pack, 1500 mijl, £ 27.799

Oliver Young

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Bijna nieuwe koopgids: Ford Puma
Voorstel aanvragen
Bijna nieuwe koopgids: Ford Puma