logo autolease
Bijna nieuwe koopgids: BMW X3 (2014-2017)
Bijna nieuwe koopgids: BMW X3 (2014-2017)

Bijna nieuwe koopgids: BMW X3 (2014-2017)

september 13, 2021



Bijna nieuwe koopgids: BMW X3 (2014-2017)

M Sport-bekleding ziet er stoer uit, maar die wielen bederven de rit

Een tweede generatie, post-facelift X3 vinkt veel vakjes aan, zelfs als je een sportieve jeuk moet stillen

Neem een ​​BMW 3-serie, geef hem de SUV-behandeling en – hey presto – je hebt een hit op je handen. Nou, dat is de theorie. Tegen het einde van zijn levensduur verloor de eerste generatie X3 van 2004 tot 2010 zelfs terrein tegenover nieuwere rivalen. Wat er ook vervangen werd, het moest een stuk beter zijn. Gelukkig was dat zo.

De tweede generatie X3, die hier in de schijnwerpers staat, kwam in 2010 op de markt. Groter, sneller, groener en, rekening houdend met de specificaties, goedkoper, ging hij met verve de strijd aan.

Tegen 2014 was een facelift noodzakelijk, niet in de laatste plaats vanwege de aanstaande Euro 6-emissienormen. Het is deze gefacelifte versie die we hier bespreken, omdat deze, althans voorlopig, toekomstbestendig is tegen Ultra Low Emission Zones. Gezien het feit dat er zowel voor als na de facelift geen benzinemotor in de X3-reeks zit, is dat best belangrijk.

Klik hier om uw volgende gebruikte X3 van Autocar te kopen

Maar we weten wat je denkt: je hebt niet de £ 10.000 of zo die nodig is voor toelating tot de klas van 2014. Gelukkig krijg je met ongeveer £ 6000 in een 2011-reg 20d xDrive-auto met 140.000 mijl, terwijl £ 9250 beveiligt een 2012-reg met 83.000 mijl. Negeer de onbeminde 18d – het is tweewielaandrijving waar de rest xDrive vierwielaandrijving is. De zescilinder 30d- en 35d-versies zijn prestatiekoopjes, met een 2010-reg 30d SE xDrive-auto met 40.000 mijl van u voor £ 8995.

Terug naar die gefacelifte Euro 6 X3s van 2014. De 2,0-liter motoren worden vertegenwoordigd door de kortstondige 148bhp 18d en 187bhp 2.0-liter 20d (hij maakte voorheen 181bhp), en de 3,0-liter motoren door de 255bhp 30d en 309bhp 35d . Variabele demperregeling was beschikbaar over het hele assortiment en is de moeite waard om op grotere wielen en stijver geveerde X3’s te hebben.

De gefacelifte X3 kreeg een geknepen grille, nieuwe bumpers en spiegels en, belangrijker nog, als je van je koffie houdt, nieuwe bekerhouders. Zelfs de instapversie van de SE heeft leer, 17-inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren, dual-zone climate control, Hill Descent Control en het uitstekende iDrive-infotainmentsysteem met satellietnavigatie en een digitale radio. Kiezen boven de anderen is het volwassen ding om te doen, maar M Sport-trim, met zijn bodykit, sportophanging, sportstoelen en 19-inch lichtmetalen velgen, zal er beter uitzien op je oprit. Daartussenin en SE zit X Line, een soort arme M Sport met grotere wielen, een sportstuur en fraaie dorpels.

Wat betreft de versnellingsbakken, de handgeschakelde zesversnellingsbak van de X3 is soepel en helpt de 20d op nummer te houden, maar de achttrapsautomaat is meer ontspannen en efficiënter.

De 18d sDrive is traag en niet veel zuiniger dan de vierwielaangedreven 20d, de ster van het gamma. Als je sleept of veel snelwegkilometers maakt, kijk dan eens naar de 30d (de 35d is te extreem). Een 2015-reg 20d SE-auto met 60.000 mijl is ongeveer £ 15.600 en een 30d M Sport-auto met 55.000 £ 17.500. Aangezien ze nieuw waren, respectievelijk rond de £ 34.000 en £ 43.000, zijn dat enkele besparingen.

KOPER BWARE

Motor

De 2.0-liter dieselmotor in pre-2014 facelift X3s heeft de codenaam N47. Volgens rapporten heeft het een reputatie voor overmatige slijtage van de distributieketting, wat leidt tot voortijdig falen. Controleer de gezondheid door te luisteren naar vreemde geluiden van de achterkant van de motor, vooral als het koud is. BMW ondernam actie om het probleem op te lossen, met als hoogtepunt de montage van de nieuwe en verbeterde B47-motor uit 2014. De N47-motor heeft ook problemen met de retourveer op de turbo-wastegate, waardoor deze volledig open blijft staan, waardoor het brandstofverbruik toeneemt. Slangen op eerdere versies kunnen verslechteren en problemen met de EGR-koeler veroorzaken, wat uiteindelijk kan leiden tot een boostlek en mogelijk motorbrand. Het glycolgehalte van de koelvloeistof kan ook de oorzaak zijn van branden.

Stuurbekrachtiging

Indien aanwezig, kan het variabele stuurbekrachtigingssysteem lastig zijn en in het slechtste geval een nieuw stuurhuis vereisen.

Interieur

Eigenaren hebben melding gemaakt van diverse rammelaars en kraken en problemen met het updaten van het navigatiesysteem.

Lichaam

Als het een vierwielaangedreven X3 is, controleer dan of het niet off-road is geweest, aangezien het voertuig niet de bodemvrijheid heeft van bijvoorbeeld een Land Rover Discovery. Als gevolg hiervan kunt u schaafwonden en schade aan de dorpels en onderkant vinden.

Slepen

Pas op voor een voertuig dat is uitgerust met een aftermarket-trekhaak, want in tegenstelling tot een voertuig met het in de fabriek gemonteerde item, zal de mechanica van het voertuig niet zijn opgewaardeerd om te voldoen aan de extra koelingsvereisten van de motor en transmissie of de versterkte aandrijfassen hebben.

Moet weten

De X3 is onderworpen aan een aantal veiligheidsrecalls, waaronder een onveilige achterspoiler, een onbetrouwbare schroef op het stuursysteem en achterremklauwen die niet volgens de specificaties zijn gecoat. Controleer of de auto waarin u geïnteresseerd bent ze allemaal heeft behandeld.

De 2.0-liter dieselmotor in pre-2014 facelift X3s heeft de codenaam N47. Volgens rapporten heeft het een reputatie voor overmatige slijtage van de distributieketting, wat leidt tot voortijdig falen. BMW ondernam actie om het probleem op te lossen, met als hoogtepunt de montage van de nieuwe en verbeterde B47-motor uit 2014.

Opties zijn onder meer een adaptief demperbesturingssysteem met de standen Normaal, Sport en Sport+, en variabele Servotronic-besturing. Ze zijn echter dynamische overkill op versies met minder vermogen, die perfect rijden en sturen.

Onze keuze

BMW X3 20d xDrive SE: SE-specificatie wordt geleverd met standaardophanging die beter bij het model past dan de stevigere set-up op duurdere afwerkingen. De 20d-motor trekt goed vanaf 1500 tpm en levert een echte 40 mpg

Wildcard

BMW X3 35d xDrive M Sport Auto: Een sprint van 0-100 km/u van 5,3 seconden plaatst deze snelste X3 stevig in ‘wild card’-gebied. Dat je je moet afvragen of dergelijke prestaties nodig zijn in een SUV, bevestigt het.

Degenen die we hebben gevonden

2015 X3 20d xDrive SE, 135.000 mijl, £10.500

2016 X3 20d xDrive M Sport, 68.000 mijl, £17.200

2017 X3 30d xDrive M Sport auto, 32.000 mijl, £ 25.200

2017 X3 35d xDrive M Sport auto, 20.000 mijl, £26.300

Lees verder

BMW X3 2011-2017 beoordeling

BMW X3 M Competition 2019 beoordeling​

BMW lanceert nieuwe X3 plug-in hybride variant​

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Bijna nieuwe koopgids: BMW X3 (2014-2017)
Voorstel aanvragen
Bijna nieuwe koopgids: BMW X3 (2014-2017)