Bijna nieuwe koopgids: BMW 3 Serie (F30)
Bijna nieuwe koopgids: BMW 3 Serie (F30)

Bijna nieuwe koopgids: BMW 3 Serie (F30)

september 7, 2021



2017 BMW 330e - bochten voorzijde

Het gebruik ervan is een van de vele redenen om voor een F30 . te kiezen

Dit kan de auto zijn die u ooit nodig zult hebben. We praten je door de keuzes

Het schouwspel van gloednieuwe sedans uit de 3-serie die uw lokale BMW-showroom verlaten, kan maar één ding betekenen: een berg inruil, waarvan vele de voorganger van het model, het model van de F30-generatie van 2012 tot 2018.

Wat een gave auto is het. Het is waar dat rivalen – met name de Jaguar XE, Mercedes-Benz C-Klasse en Audi A4 – het tegen het einde hadden, maar geen enkele was zo’n alleskunner als de F30.

Handling, kalmte, prestaties, efficiëntie, kwaliteit, imago – de F30 heeft het allemaal in overvloed. Zelfs het interieur, bij eerdere modellen een zwak punt voor zijn omvangrijke transmissietunnel, is ruim achterin. De bagageruimte is een handige 480 liter, of groter als je een auto vindt met optionele neerklapbare achterbank.

Klik hier om uw volgende gebruikte 3-serie van Autocar te kopen

Wil je meer grip? Er is vierwielaandrijving in de vorm van xDrive. Wil je meedoen aan de hybride revolutie? In het begin was er de ActiveHybrid 3, later gevolgd door de 330e iPerformance, een plug-in hybride die tot 40 kilometer puur elektrisch kan rijden.

Tijdens het eerste jaar dat de F30 te koop was, verzamelde de F30 een indrukwekkende selectie motoren, met als uitschieters de soepele en wellustige 320d, de snurkende 330d, de romige maar krachtige 328i en zijn meer zuinige 1.6 turbo-relatie, de 320i EfficientDynamics. De 320d en 330d waren vanaf de lancering EU6-compatibel. Kopers konden kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat, beide fantastisch.

In 2015 kreeg de toen drie jaar oude F30 een schot in de arm dankzij gerestylede voor- en achterkant, led-koplampen en een opgefrist interieur. Tegelijkertijd kwamen er nieuwe motoren – zoals de driecilinder 318i, de 99 g/km CO2 320d ED en de serieus snelle 340i – bij het assortiment. Het chassis en de versnellingsbakken werden verbeterd en er kwamen meer geavanceerde infotainmentfuncties.

Overal heeft de standaardkit altijd gelopen tot lichtmetalen velgen en klimaatregeling. SE-modellen hebben dual-zone klimaatregeling, automatische verlichting en parkeersensoren achter en sportwagens krijgen sportstoelen en andere pittige onderdelen. De moderne bekleding reikt uit naar BMW-nieuwkomers met meer informele kleuren en luxe pollepels op de goodies.

Kun je je niet uitstrekken tot de machtige M3? Je kunt altijd op zoek gaan naar de copycat M Sport, met zijn bodykit, grotere lichtmetalen velgen en sportonderstel.

Dus waar vindt u uw gebruikte F30? Je moet niet te ver zoeken. Een grote geclassificeerde verkoopsite toont meer dan 4000 tegen prijzen vanaf £ 4399 voor een 2012/12-reg 320d ED met 170.000 mijlen. Aan de andere kant van het spectrum kun je voor £ 32.985 in een 2018/68-reg 320d M Sport-auto met 1500 mijl stappen. Het geheel nieuwe equivalent van de G20-gen begint bij £ 38k.

Op het moment van schrijven was de goedkoopste door BMW goedgekeurde gebruikte F30 een 2013 320d ED met 50.000 mijl voor £ 9424; niet slecht voor een auto met 12 maanden garantie en volledige onderhoudshistorie. Alle F30’s hebben variabel onderhoud. Controleer bij auto’s jonger dan vijf jaar of ze zijn verkocht met het vijfjarige onderhoudspakket. Het kan je wat geld besparen.

KOPER LET OP

MotorAlle varianten hebben een distributieketting en een tikkend geluid kan slijtage van de spanrol zijn veroorzaakt door onregelmatige olieverversing. Vooral de N20 viercilinder benzinemotor kan problemen krijgen met de distributieketting. Waarschuwingsgeluiden zijn onder meer een gejank of geratel. Gelukkig kun je de ketting controleren door de olievuldop los te draaien en te inspecteren, maar als hij lawaai maakt, kun je het beste weglopen. Dieselmotoren hebben vanaf 2015 minder last van distributiekettingproblemen. Zescilindermotoren kunnen problemen hebben met de solenoïdes van hun Vanos-motortiming, wat leidt tot ruw stationair draaien en een daling van het vermogen. Een diesel die ruw loopt, kan een geblokkeerde EGR-klep of een verstopt DPF hebben. Controleer bij alle F30’s of de auto snel draait bij het starten, aangezien problemen met de startmotor niet ongewoon zijn.

OverdragenLuister terwijl de auto langs je rijdt of de achterdiff een geluid maakt. Het is een veelvoorkomend probleem bij alle BMW’s waarvan de diff-vloeistof niet regelmatig of helemaal niet is ververst. Als het schakelen hinderlijk is, er onaangename trillingen zijn bij het schakelen of u ratelende geluiden hoort, vermoed het dubbelmassavliegwiel dat een geschiedenis van voortijdige uitval kent. Een minder dan soepele auto-box kan eenvoudigweg verse vloeistof en filters nodig hebben.

herinnert zichDe F30 3-serie is het onderwerp geweest van een paar terugroepacties, waarvan sommige zeer serieus, dus zorg ervoor dat er actie is ondernomen.

Remmen en ophangingHet model staat erom bekend dat het door remblokken en schijven gaat, dus houd rekening met zware slijtage in uw aanbod.

LichaamControleer de achterlichten op condensatie en hun afdichtingen op pasvorm en dichtheid. Zwakke exemplaren kunnen water in de kofferbak laten lopen. De lak staat erom bekend gemakkelijk te verzenden, dus inspecteer de motorkap en vleugels zorgvuldig.

InterieurDe frames van de voorstoelen kunnen roesten, waardoor ze gaan piepen. Het Bluetooth-systeem koppelt niet altijd succesvol met een handset, dus vraag BMW om de update die het biedt. Check de tellerstand checks met oude APK’s en facturen. Luister naar overmatig windgeruis uit de ramen bij snelheden op de snelweg. Een levenloos infotainmentsysteem kan eenvoudigweg een systeemreset vereisen.

Moet weten

Omdat hij zo goed is gebouwd, zou je het risico moeten lopen om een ​​geklokte F30 te kopen. In feite is het gemakkelijk om iemand een knipbeurt te geven vanwege de digitale kilometerteller, maar net zo gemakkelijk om de ECU te ondervragen en deze te herkennen. Controleer ook oude APK’s.

Opties worden doorgaans sneller afgeschreven dan de auto waarop ze zijn gemonteerd, dus kijk uit voor extra speelgoed zonder extra kosten. Een waardevolle optie is het neerklappen van de achterbank, maar loop weg van oversized wielen, die weinig doen voor de rit.

Een volledige BMW-servicegeschiedenis is misschien duur om te onderhouden, maar het zal u altijd belonen met een gemakkelijkere wederverkoop. Maar negeer niet de zeer capabele BMW-specialisten die u geld kunnen besparen en die meer ervaring hebben met oudere auto’s met meer benen.

Onze keuze

BMW 320d SE: Behoud uw sportonderstel en grote motoren. We nemen onze F30 in SE-vorm met zijn meer flexibele ophanging, aangedreven door de 187 pk sterke 320d-dieselmotor die tot 57 mpg kan halen.

Wildcard

BMW 340I M Sport Auto: De kleinere motoren en standaard veren – dat is de weg naar het hart van de F30. De 340i M Sport heeft dit allemaal niet, dus we nemen gewoon zijn 3,0-liter zescilinder-turbobenzinemotor voor alles wat hij heeft.

Degenen die we hebben gevonden

2013 BMW 320d ED, 83.000 mijl, £ 8300

2014 BMW 320i Sport, 40.000 mijl, £12.300

2015 BMW 330d Sport auto, 50.000 mijl, £15.000

2016 BMW 335d xDrive M Sport, 50.000 mijl, £ 20.000

Lees verder

BMW 3 Serie 320d M Sport 2019 UK review​

BMW 3 Serie 2014-2018 beoordeling​

BMW 320d (F30) lange termijn testreview: alle auto die je ooit nodig zou hebben?​

Bijna nieuwe koopgids: BMW 3 Serie (F30)
Voorstel aanvragen
Bijna nieuwe koopgids: BMW 3 Serie (F30)