Bijna nieuwe koopgids: Audi TT (Mk3)
Bijna nieuwe koopgids: Audi TT (Mk3)

Bijna nieuwe koopgids: Audi TT (Mk3)

september 7, 2021



Audi TT 2014

Roadster of coupé, de nieuwste versie van Audi’s iconische sportwagen is een stijlvolle koop. Wij ruiken de deals

De huidige Audi TT werd gelanceerd in 2014, dus als zijn voorouders nog iets te bieden hebben, heeft hij nog drie jaar te gaan voordat hij wordt vervangen. Behalve dat er verontrustende geluiden zijn dat het misschien de laatste van de rij is, aangezien Audi zijn aandacht richt op elektrische auto’s en SUV’s.

Dat zou een tragedie zijn, want in de 21 jaar dat de TT te koop is, heeft hij een speciale plaats veroverd op de markt voor gebruikte auto’s als een opwindende maar betaalbare motor gebouwd op een solide basis. Vurige versies van de Mk1 kunnen nu niet ver verwijderd zijn van de klassieke status. Het is onwaarschijnlijk dat de Mk2 en deze Mk3 zo vereerd zullen worden, maar dat betekent alleen maar dat ze de komende jaren nog betere koopjes zullen zijn als gebruikte auto’s.

In feite kun je al een 2015-reg Mk3 TT met 75.000 mijl kopen vanaf slechts £ 13.500. Het zal een 182 pk sterke 2.0 TDI Ultra Sport-diesel zijn, wat betekent dat, gelukkig, zo’n kilometerstand slechts gemiddeld is. Audi bouwkwaliteit is wat het is, het moet ook vrij zijn van piepen en rammelen. Als benzine meer jouw ding is, is er de onderschatte maar indrukwekkende 1.8 TFSI. Een 2016-reg een van deze met 20.000 mijl is ongeveer £ 18.000.

Klik hier om uw volgende gebruikte TT van Autocar te kopen

Hoe dan ook, het is niet veel voor een stijlvol ogende coupé (er is ook een roadster) die is gebouwd op Audi’s aluminium-intensieve MQB-architectuur en standaard wordt geleverd met het 12,3-inch virtuele cockpitdisplay van de autofabrikant.

De sweet spot in de line-up is de 227bhp 2.0 TFSI benzine. Het is perfect in vorm met voorwielaandrijving, maar het optionele quattro-vierwielaandrijvingssysteem zorgt voor extra veiligheid op nat wegdek. Dan is er de zeer indrukwekkende 305 pk sterke 2.0 TFSI TT S quattro, die veel van zijn belangrijkste mechanische onderdelen deelt met de Volkswagen Golf R. Bovenaan staat de 394 pk sterke 2.5 TFSI TT RS quattro, die, in handen van Autocar’s testteam, 0 -60 mph in slechts 3,6 sec.

In 2018 kwam er een facelift. Grote stylingaanpassingen (herwerkte bumpers en nieuwe lichtmetalen velgen) waren beperkt tot de S line- en TT S-modellen, maar alle versies kregen software-updates voor het virtuele cockpitdisplay. De 20 Years Edition is ook gearriveerd. Meer dramatisch, Audi nam een ​​mes naar het assortiment en hakte de diesel en de 1.8 TFSI af.

De line-up wordt nu geopend met de voorwielaangedreven 194bhp 40 TFSI (let op de nieuwe badges van Audi), gevolgd door de 242bhp 45 TFSI quattro, de 302bhp TT S en de 395bhp RS.

S line, Sport en, vanaf 2016, Black Edition zijn de belangrijkste afwerkingen, maar S line, met zijn grotere lichtmetalen velgen, LED-verlichting, vegende richtingaanwijzers en speciale styling, biedt de beste balans tussen prijs en uitrusting.

De goedkoopste goedgekeurde gebruikte TT’s, ondersteund door een garantie van 12 maanden, beginnen bij £ 15.500 voor een 2015-reg 2.0 TDI Ultra Sport-coupé met 55.000 mijl. We zouden voor een van de benzines gaan, maar als je de kilometers maakt en zin hebt in een deal, zijn er genoeg diesel-TT’s die je misschien gewoon dealers uit je hand laat eten.

KOPER LET OPOverdragenAls de auto een automaat is, zorg er dan voor dat de bak verse vloeistof en filters heeft gehad. Quattro-versies houden ook van verse vloeistof met de juiste intervallen. OponthoudBij auto’s met een hogere kilometerstand worden de draagarmen en kogelgewrichten gecontroleerd op slijtage.

WielenDe stoepgevoelige legeringen krijgen de meeste kritiek van eigenaren. Het low-profile rubber doet weinig om de velgen te beschermen.

InterieurRamen kunnen in de winter aan de rubbers vastvriezen, dus kijk uit voor tranen. Controleer op binnendringen van water in de kofferbak veroorzaakt door slecht passende bekleding. Inspecteer de plastic zijbekleding van de stoelen op barsten.

Moet weten

De TT vierde in 2018 zijn 20-jarig jubileum en om dat te vieren bracht Audi de fantasierijke TT 20 Years uit. Slechts 150 werden beschikbaar gesteld en nieuw kostte het £ 45.345. U kunt echter bijna nieuwe vinden vanaf £ 39.000.

Afhankelijk van de staat, opties en eigendomsgeschiedenis kan een quattro TT zelfs goedkoper zijn dan een model met voorwielaandrijving. We vonden bijvoorbeeld een zwarte 2015/15-reg 2.0 TFSI S line-auto met 50.000 mijl voor £ 19.490 en een quattro-versie van dezelfde leeftijd en kleur, en met dezelfde kilometerstand, voor £ 19.000.

Probeer TT’s met en zonder grotere wielen en met en zonder de optionele Magnetic Ride-dempers om te zien wat voor jou het beste werkt.

Onze keuze

Audi TT 2.0 TFSI 230PS S Line Coupé: Hij kan in 6,0 seconden van 0-100 km/u halen en is krachtig genoeg voor het middelmatige chassis van de TT. Een voorbeeld van 45.000 mijl 2015-reg kost ongeveer £ 18.000.

Wildcard

Audi TT 1.8 TFSI 180 pk Sport Roadster: De 1.8 TFSI is niet zo heel veel langzamer dan de 2.0 TFSI maar is beduidend goedkoper en de roadster voegt daar nog een element aan toe. Een goedgekeurde gebruikte 2016-reg met 32.000 mijl is ongeveer £ 19.000.

Degenen die we hebben gevonden

2015 2.0 TDI Ultra Sport, 79.000 mijl, £ 13.785

2016 1.8 TFSI Sport, 40.000 mijl, £ 16.990

2017 2.0 TFSI Sport-auto, 20.000 mijl, £ 20.995

2018 2.0 TDI Ultra Black Edition, 6000 mijl, £ 22.950

LEES VERDER

Bijgewerkte Audi TT RS zou de laatste in zijn soort kunnen zijn

Audi RS geschiedenis – foto special

De nieuwe wereldorde bij Audi, volgens topman Bram Schot

Bijna nieuwe koopgids: Audi TT (Mk3)
Voorstel aanvragen
Bijna nieuwe koopgids: Audi TT (Mk3)