
Omdat München de afgelopen twee jaar geen motorshows had gemist, was München 2021 een welkome opluchting, met veel nieuw metaal dat alles omvatte, van elektrische SUV’s tot aangedreven duwfietsen, allemaal samen gegooid met een echt gevoel van optimisme. Onder alle krantenkoppen vroegen we onze showreporters om hun favorieten te kiezen.
Zou jij hetzelfde hebben gekozen? Laat het ons weten in de reacties hieronder.
Steve Cropley
Slim concept #1
Het is moeilijk om een merk te bedenken dat meer behoefte heeft aan een update dan Smart, wiens oorspronkelijke Fortwo-idee echt is verdwenen. Dit nieuwe concept – de eerste vrucht van het 50:50 Daimler-Geely-eigendomspartnerschap – laat zien hoe radicaal de heroverweging zal zijn. De auto is veel groter dan alle voorgaande Smarts en de styling, hoewel brutaal, heeft weinig te danken aan een voorganger. Weddenschappen zijn goed en wel. Concept #1 lijkt Smart te laten zien als een geëlektrificeerde Mini-rivaal (het is zo groot als een Countryman en zelfs langer in de wielbasis) en productiemodellen zullen drie rijen stoelen hebben. Het is duidelijk dat de nieuwe eigenaren van het merk absoluut geen interesse hebben om achterom te kijken.
Mark Tisshaw
Wey Coffee 01
Ik heb de voortgang van Wey met belangstelling gevolgd sinds ik er in 2017 een artikel over maakte. Moederbedrijf Great Wall had met Haval het bestverkochte SUV-merk in China, maar wist dat deze ruwere en kant-en-klare producten een beperkte exportaantrekkingskracht hadden. Dus richtte het Wey op, dat meer premiummodellen maakt om wereldwijd mee te gaan. En nu met de Coffee 01 (geen gegrinnik), is het dat wel. Hij zit boordevol technologie en heeft een gigantisch bereik van 150 km dankzij zijn 40 kWh (!) batterij, de grootste in een plug-in hybride. U kunt rekenen op scherpe prijzen wanneer hij volgend jaar in Duitsland wordt gelanceerd, en een zeer aantrekkelijk pakket in een meer merkonafhankelijke wereld van geëlektrificeerde auto’s.
Bekijk alle nieuwste schijven
Terug naar boven
Jim Houder
Ora Cat
Zet alle Europese vooroordelen die door de gekke naam zijn veroorzaakt opzij, in mijn ogen lijkt de Ora Cat in ieder geval een schattig, aantrekkelijk ontwerp, en met een bereik van bijna 250 mijl, 169 pk en een koppel van 184 lb ft, zou het nog steeds knallend moeten zijn op het tempo van potentiële rivalen wanneer het eind 2022 het VK bereikt, ondanks dat het meer dan een jaar geleden thuis in China werd gelanceerd. De prijs is natuurlijk van cruciaal belang, maar het moedermerk Great Wall heeft zich tot nu toe gericht op het budgetsegment van de markt en importeur IM Group staat erom bekend waarde scherp in de gaten te houden.
James Attwood
Porsche Mission R
Porsche’s onthulling in München is in twee opzichten spannend. Ten eerste is het een voorproefje van een toekomstige batterij-elektrische sportwagenracer van één merk, die de elektrische motorsport misschien verder kan brengen dan een handvol series voor professionele coureurs en teams. Gezien de erfenis van Porsche in de autosport, is er geen reden om eraan te twijfelen dat dit in 2025 echt op de circuits kan komen. En de tweede reden waarom de Mission R belangrijk is? Nou, terwijl niemand van Porsche de woorden ‘elektrische Cayman’ zegt, laten de niet-ontkenningen niet veel te twijfelen…
Terug naar boven
Felix-pagina
Mercedes-Benz EQG
Hoe vaak per jaar horen we de uitdrukking “een icoon opnieuw uitvinden”? Tal van heilige naamplaten en modellen zijn de laatste tijd herrezen, maar zelden hebben deze ‘herboren’ auto’s tastbare banden met hun voorouders of inspiraties. Niet zo de nieuwe EQG, die een van de oudste en meest herkenbare auto’s op de weg neemt en zijn aandrijflijn actualiseert om hem in lijn te brengen met zijn nieuwere stalgenoten, zonder er zo’n ophef over te maken. Het is nog steeds een hoekig en functioneel ontwerp, en hoewel de verbrandingsmotor er niet meer is, valt er niet veel af te dingen op de belofte van verbeterde offroad-capaciteiten van de quad-motor EV-configuratie. Een fashionstatement? Natuurlijk is de G-Klasse dat al jaren, maar dit is productbeveiliging op zijn best en meest subtiel – wacht nu tot Mercedes de Gullwing terugbrengt …
Piers Ward
Renault Megane E-Tech Elektrisch
Wanneer was de laatste keer dat mensen enthousiast waren over het besturen van een normaal gezinsluik? De Renault Megane E-Tech Electric straalt dat soort sfeer uit, met het gevoel dat er echt moeite is gedaan om te leren van Renault’s 10-jarige ervaring met elektriciteit. De belangrijkste aanraakpunten voelen allemaal van hoge kwaliteit aan en er is bemoedigend geluid van ingenieurs die praten over ‘focus op dynamiek’ – het belooft veel goeds. Zelfs het gewicht, normaal gesproken een heikel punt als het om EV’s gaat, is aan bod gekomen: de Megane weegt 1624 kg. Nog steeds niet slank, maar het gaat in ieder geval de goede kant op.
Terug naar boven
Jack Warrick
Volkswagen ID Life
Goedkoper elektrisch rijden? Ja graag! Met ongeveer £ 17.000 zou de Life voor de massa een haalbaar toegangspunt kunnen zijn tot het bezit van elektrische voertuigen. Het klinkt ook als een leuk pakketje – 231 pk en 0-100 km/u in minder dan 7,0 sec is precies de juiste hoeveelheid vermogen in mijn boek, en hoewel sommigen misschien zeggen dat het een beetje een beltoon is voor de Honda E, denk ik dat dit concept versie is mooi ingetogen. Zoals onze eigen James Attwood al zei, het is meer dan alleen een platgedrukte ID 3. De ID Life zou wel eens een serieus belangrijke auto kunnen worden.
Terug naar boven
Rachel Burgess
E-legende EL-1
Laat staan de geclaimde 805 pk en 0-62 mph tijd van 2,8 seconden, kijk maar eens hoe cool dit ding is! Ik ben een grote fan van de originele Audi Quattro, en deze Quattro S1 rally-geïnspireerde heruitvinding is alles wat je zou kunnen hopen qua uiterlijk. Te midden van een soms saaie wereld van elektrisch SUV-ontwerp, is de E-legende misschien gebaseerd op het verleden, maar maakt de toekomst er zeker spannender uit.
Mike Duff
Hyundai Ioniq 5 robottaxi
Veel fabrikanten – en niet alleen Tesla – beloofden dat we al in de wereld van hogere autonomie zouden leven, maar Hyundai lijkt het dichtst in de buurt te komen. De Ioniq 5 ‘robotaxi’ geeft een futuristische reboot aan het toch al knappe ontwerp van de basisauto en het bedrijf belooft dat het in 2023 passagiers zal vervoeren, met de mogelijkheid voor een externe operator om de controle over te nemen als de auto vastloopt. Noem het gewoon geen Johnnycab.
Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.