logo autolease
Autofabrikanten racen om het laadnetwerk van Europa een boost te geven terwijl de verkoop van EV's stijgt
Autofabrikanten racen om het laadnetwerk van Europa een boost te geven terwijl de verkoop van EV's stijgt

Autofabrikanten racen om het laadnetwerk van Europa een boost te geven terwijl de verkoop van EV’s stijgt

september 16, 2021


‘Benutting is te laag’

Vanuit het perspectief van Stefan Perras, directeur connected e-mobility bij Siemens, is er momenteel echter een overaanbod aan laadinfrastructuur.

“Het klinkt nu misschien raar, maar als je op snelwegen gaat, staan ​​deze stations meestal stil”, zei hij. “Dat is de reden waarom de meeste exploitanten van laadinstallaties tegenwoordig geen geld verdienen met hun stations omdat de bezettingsgraad te laag is.”

Perras zei dat hij de zorgen van autoconcerns kan begrijpen omdat ze vrezen dat er een onderaanbod zou kunnen ontstaan, en als je onderaanbod hebt, zullen mensen geen EV kopen.

Hij zegt dat de sleutel niet noodzakelijk een algemene implementatie is, maar tactische implementatie, met name in steden waar klanten geen toegang hebben tot thuisladers.

“Het opladen van de beschikbaarheid in de steden is absoluut een probleem”, zei hij. “Snellaadstations waren aanvankelijk alleen gepland voor snelwegen, maar we zien nu een sterke trend richting steden.”

Als gevolg hiervan transformeren exploitanten van tankstations hun binnenstedelijke locaties in snellaadknooppunten.

Perras merkte op dat sommige supermarkten hun parkeerplaatsen ook aanbieden voor opladen na uur, in het besef dat ze ’s nachts geld kunnen verdienen door de service aan te bieden.

“Er zijn meer bedrijven die parkeergarages en andere locaties in de binnensteden uitrusten met oplaadinfrastructuur, zoals we hier in München doen, en die plek dan gewoon weggeven of ’s avonds openstellen”, zei hij. “Ook zijn er meer mogelijkheden voor snelladen. Stel, je gaat een half uur shoppen, dan laad je je auto gemakkelijk weer helemaal op.”

Temme van VW voegde eraan toe dat partnerschappen met energiereuzen zoals Enel, BP en Iberdrola cruciaal zijn als de auto-industrie de laadinfrastructuur met succes wil uitbreiden naar verschillende markten en dit wil doen door de opladers van stroom te voorzien uit hernieuwbare bronnen.

Aumann van BMW zei dat groene energie een cruciaal onderdeel is van het koolstofarm maken van het wegvervoer.

“Daarom hebben we meer hernieuwbare elektrische energie nodig, dus extra opwekkingsfaciliteiten”, zei hij. “Daarnaast zijn slimme laadoplossingen belangrijk, omdat ze het mogelijk maken om te laden wanneer de productie van hernieuwbare energie hoog is.”

Hij merkte op dat BMW ook aan andere benaderingen werkt, omdat hij zich heeft aangesloten bij een onderzoeksproject voor bidirectioneel laadbeheer, dat zich richt op het potentieel van EV’s als vaartuigen voor mobiele energieopslag.

“Dit kan mogelijk extra kansen bieden, bijvoorbeeld door te zorgen voor een veerkrachtige energievoorziening en een toename van hernieuwbare energie in het totale verbruik”, zei Aumann.

Vanuit het perspectief van Aumann vereist de sleutel tot een succesvolle migratie naar EV’s transparantie, een constante uitwisseling van informatie en coördinatie met betrekking tot toekomstige implementatie – niet alleen in één land, maar in de hele EU, haar lidstaten en alle relevante actoren.

“Laat me je een voorbeeld geven: de BMW Group zet zich al lange tijd in om het aantal oplaadpunten te vergroten. We hebben al meer dan 15.000 oplaadpunten wereldwijd geïnstalleerd”, zei hij.

Alleen al in Duitsland exploiteert het bedrijf in samenwerking met E.ON een van de grootste laadnetwerken van het bedrijf, met in totaal 4.350 laadpunten in gebruik. Tegen het einde van het jaar zullen dat er 5.000 zijn.

“Ze werken allemaal op groene stroom en meer dan 1.000 ervan zijn open voor het publiek”, zei Aumann. “We hebben veel ervaring en expertise en die brengen we graag ter tafel.”

Temme merkte ook op dat e-mobiliteit in het algemeen helpt om energie te besparen binnen elke elektriciteitsmix.

“Hoe hoger het aandeel groene stroom, hoe beter de ecologische voetafdruk”, zei ze. “De mobiliteitstransitie en energietransitie – dat wil zeggen, de uitbreiding van hernieuwbare energie – gaan hand in hand en moeten beide samen vooruit worden gedreven.”

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Autofabrikanten racen om het laadnetwerk van Europa een boost te geven terwijl de verkoop van EV's stijgt
Voorstel aanvragen
Autofabrikanten racen om het laadnetwerk van Europa een boost te geven terwijl de verkoop van EV’s stijgt