Als het in onze line-up van de beste auto voor coureurs van Groot-Brittannië staat, is het geen verrassing dat het hier verschijnt. Toegegeven, de Peugeot 508 PSE was een underdog in de selectie van dit jaar – de laatste drie in de shootout waren de Porsche 911 GT3, Ferrari SF90 Stradale en de Ariel Atom 4 voor context – maar niettemin speelde hij een rol in Autocar’s grootste race-confrontatie van het jaar en werd door een aantal wegtesters zeer gewaardeerd.
Andrew Frankel merkte op dat het goed was “om te zien dat Peugeot het middelpunt probeert te bezetten voor enthousiastelingen die een dagelijkse gezinsauto nodig hebben”, terwijl James Disdale zei: “Het zou oneerlijk zijn om te zeggen dat het hier buiten zijn diepgang was, maar het benadrukte de feit dat dit een snelle en bevredigende executive express is in plaats van een echte rijdersauto.”
Als mijn huidige testauto voor de lange termijn heb ik meer tijd gehad om de 508 als dagelijkse bestuurder te gebruiken en minder (lees: geen) tijd op het circuit. Het is zeker geen prestatiegerichte auto zonder compromissen, maar ik kan zijn neiging op die manier waarderen: hij heeft een relatief levendig en uitgebalanceerd rijgedrag en het chassis heeft een onverwacht niveau van finesse. Zoals Disdale het treffend verwoordt: “Het chassis heeft dat vloeiende gevoel dat Franse auto’s vroeger zo goed deden – alsof je net boven het oppervlak zweeft, maar er altijd in blijft zitten.”

Wat ik vooral leuk vind, omdat hij zowel op langzamere ritten in de stad als op snellere plattelandswegen bevredigend is, is de besturing, die speciaal is afgesteld voor de PSE. Het is snel en nauwkeurig met een behoorlijk gewicht, zonder intimiderend te zijn.