logo autolease
Audi stopt met A1 omdat strengere uitlaatregels de winstgevendheid van kleine auto's raken
Audi stopt met A1 omdat strengere uitlaatregels de winstgevendheid van kleine auto's raken

Audi stopt met A1 omdat strengere uitlaatregels de winstgevendheid van kleine auto’s raken

juli 25, 2021


Audi zal het instapmodel van de A1 stopzetten, omdat de bezorgdheid toeneemt dat strengere emissienormen ervoor zullen zorgen dat kleine voertuigen economisch niet haalbaar zijn om te produceren.

“We zullen geen opvolger hebben voor de A1”, vertelde Audi-topman Markus Duesmann Automotive Nieuws Europa. “We weten dat het aanbieden van verbrandingsmotoren in de kleinere segmenten in de toekomst behoorlijk lastig zal worden omdat de kosten zullen stijgen. Daarom zullen we uit het segment stappen.”

De erkenning van Duesmann komt wanneer autofabrikanten hun strategieën voor kleine auto’s in twijfel beginnen te trekken als reactie op de strengere regelgeving van de Europese Unie met betrekking tot uitlaatemissies, met name de uitstoot van CO2.

Dit jaar moet de industrie de gemiddelde CO2-uitstoot van haar vloot terugbrengen tot 95 gram per kilometer, tegen 106,7 g/km vorig jaar, volgens JATO Dynamics.

Het probleem is dat autofabrikanten moeite hebben om het CO2-niveau in hun minicars en kleine auto’s onder het gemiddelde van 95 g/km te krijgen zonder enige vorm van elektrificatie toe te passen, wat de kosten in segmenten verhoogt wanneer de marges klein zijn.

Als gevolg hiervan liet Opel zijn Karl en Adam-minicars vallen. Bovendien zijn de zustermerken Peugeot en Citroën van Stellantis van plan om te stoppen met het maken van respectievelijk de minicars 108 en C1.

Daimler is ondertussen begonnen met het verplaatsen van de productie en ontwikkeling van zijn merk Smart naar China, waar de kleine auto’s vanaf 2022 exclusief zullen worden gebouwd als onderdeel van een joint venture met Zhejiang Geely Holding.

In een interview met Automotive Nieuws Europa in juni ontkende Ola Kallenius, CEO van Daimler, berichten dat de autofabrikant het compacte segment volledig zou verlaten, en merkte op dat er veel posities in de compacte portefeuille van het bedrijf zijn die gezonde winsten genereren.

“We zullen blijven concurreren in de bovenkant van de compacte segmenten waarin we ons bevinden. We verlaten die segmenten niet”, zei hij. “Wat we niet zullen doen, is naar beneden gaan en beginnen te concurreren met de autofabrikanten.”

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Audi stopt met A1 omdat strengere uitlaatregels de winstgevendheid van kleine auto's raken
Voorstel aanvragen
Audi stopt met A1 omdat strengere uitlaatregels de winstgevendheid van kleine auto’s raken